Vi planerar att lägga golv på vår vind i vårt parhus. Eftersom "golvbalkarna" (eller hur det nu kallas) ligger med 120 cm avstånd måste golvet förstärkas så att det blir 60 cm mellan balkarna.

Nu undrar jag bar hur man ska få upp de nya "golvbalkarna", de är ju över 6 meter. Idag har vi bara ett liten uppgång med uppfällbar vindstrappa och genom den får man inte upp mycket. :-/

Vad jag kan se finns bara följande alternativ,

- ta ut trapphålet där den nya trappan ska sitta, men då gäller det att bli klar innan det blir för kallt.
- ta ut ett hål för fönster i väggen, men då måste man ju hinna söka bygglov först

eller så undrar jag om balkarna måste vara av samma storlek/tjocklek samt om de måste vara i ett stycke. Det är ju lättar att få upp en balk i två delar som är 3 m.

Är det någon som haft detta problem och hur har ni si så fall löst det?
Tacksam för lite hjälp.
 
Jag skulle nog ta upp det nya trapphålet, skulle det bli nödvändigt så får man väl ordna en isolerad lucka att lägga över. Det är ju ganska mycket annat material ni skall få upp också, isollering etc.

Men har ni fått kontrollerat vad de befintliga bjälkarna tål?

Normalt så är den här typen av vidsbjälklag inte dimensionerat för att användas som golv, och då alltså inte bara vad gäller att de sitter för glest. Om ni har 6 meters spännvidd så skall det till ganska saftiga golvbjälkar, för  ett golv med normal hållfasthet.

Dom bjälkarna som sitter där är oftast underdelen av takstolarna, med syfte att dels "hålla ihop" så att inte takstolen trycker ut ytterväggen, dels att fästa innertaket i våningen under.
 
Halloj.

Kanske kan du kortla mellan befintliga takstolar istället. Då behöver du inte så långa reglar. Endast ca: 1155 mm. Sätt dessa med cc 600 mm. Så har jag gjort och det blev kanon. Med skruvlimmat golvspån ovanpå är det hur stabilt som helst.
 
Kanske kan du kortla mellan befintliga takstolar istället. Då behöver du inte så långa reglar. Endast ca: 1155 mm. Sätt dessa med cc 600 mm. Så har jag gjort och det blev kanon. Med skruvlimmat golvspån ovanpå är det hur stabilt som helst
Det låter riktigt bra. Hade du också 120 cm mellan balkarna då? Har någon snickare kollat eller tipsat om detta?
 
hempularen skrev:
Men har ni fått kontrollerat vad de befintliga bjälkarna tål? Normalt så är den här typen av vidsbjälklag inte dimensionerat för att användas som golv, och då alltså inte bara vad gäller att de sitter för glest. Om ni har 6 meters spännvidd så skall det till ganska saftiga golvbjälkar, för  ett golv med normal hållfasthet.

Dom bjälkarna som sitter där är oftast underdelen av takstolarna, med syfte att dels "hålla ihop" så att inte takstolen trycker ut ytterväggen, dels att fästa innertaket i våningen under.
Visst ser balkarna rejäla ut, men hur vet jag om det är tillräckligt tjocka? Vad kan hända? Vinden skall kunna användas till förvaring så något måste den väl tåla eller?
 
Normalt så kan man inte förvara alltför tunga saker på vinden.

I parhuset där vi bodde förut så var spännvidden ca 6m, där fick man inte belasta ytan utanför den del som hade golv enligt ritningen, och det var ca 1,5 m brett utrymme från högsta punkten.

Fast vi hade fackverkstakstolar, så det gick inte att omvandla utrymmet till "boyta", då skulle vi varit tvugna att göra om takstolarna också.
 
Det låter riktigt bra. Hade du också 120 cm mellan balkarna då? Har någon snickare kollat eller tipsat om detta?
Vi har ett 1 1/2-planshus med inredningsbar vind som det så fint heter så någon snickare har aldrig kollat hos oss angående belastning. Men att kortla är ju en typ av regling som används titt som tätt såvitt jag vet.
Jag har 120cc mellan takstolarna ja.
 
Om det heter inredningsbar vind, så borde man ju kunna förutsätta att dimensioneringen av bjälklaget är OK. Att det sedan kanske skulle vara mer korrekt att lägga in några extra bjälkar på längden än att lägga tvärbjälkar är en annan sak.

Vad jag ville varna för i mitt inlägg var att vindsbjälklag i många fall inte är dimensionerat för att bli ett inrett utrymme, och då kan en inredning resultera i en väldig överlast. Med risk för att det faktiskt brakar.

 
Hm, ja hur vet jag om den är dimensionerad för att bli ett inrett utrymme eller ej? Måste jag fråga tillverkaren eller kan man se det på själva konstruktionen? Även om utrymmet inte är avsett för boende utan endast förvaring så måste den ju tåla en del eller? Min tanke är att man ska kunna få kombinerat förvaringsutrymme och ett litet extra typ mysrum.

De flesta av mina grannar som redan lagt golv och då gjort det på befintliga balkar men något högre upp eftersom det ligger lösull en bra bit upp över balkarna. Jag vet inte exakt hur de har gjort, men tycker det är slöseri med utrymme och vill ta bort lösullen och lägga golvet direkt på balkarna och därigenom få ståhöjd.
 
Bob_the_builder
Ska vinden fortsätta vara kall, eller ska ni värma upp den? Annars låter det inte som någon bra idé att ta bort lösullen. ::)
 
Vi ska värma upp den, men då är tanken att vi tar bort lösullsisoleringen i golvet isolerar uppåt/utåt istället. ;)
 
Bob_the_builder
Låter klokt.  8)
Men dina grannar som lagt golvet ovanför lösullen har väl vinden kall fortfarande?
 
Ja, precis. ;D

Men tillbaka till det där med belastningen av takbalkarna...hur vet man hur mycket takbalkarna är dimensionerade för? ???
 
Skall du vara riktigt säker så är det väl konstruktör som gäller, men om du mäter upp dimensionen och lägger upp ett meddelande här eller i någon annan tråd så finns det säkert någon som kan svara på om de ligger i rimligt område (dock inte jag).

Då kan det också vara viktigt att se om du har några stag eller andra kopplingar från yttertaksbjälkarna ner mot dom här bjälkarna, alltså om någon del av taklasten förs ned till vindsbjälkarna.

 
Ja, då är det väl bara att gå hem och mäta då...och hoppas på det bästa. 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.