I tätskiktssystemet för klinker på golv i badrummet så skall en armeringsmatta av stålnät ligga i flytspacklet.
Denna armeringsmatta borde väl då anslutas till PUS-skena för potentialutjämning?
(Armeringsmattan i plattan skall ju anslutas.)
Eller?
 
N
Jo det har du rätt i..
 
...men hur många har gjort så?
 
Men behövs det verkligen om armeringen några centimeter under är pot. utjämmnad?
 
N
Det har väl ingen betydelse om det är nära till nåt annat som är potensialutjämnat?
 
Kan du så tycker jag det ska anslutas, varit med om flera som klagar på att det kittlar när de duschar i sitt nya klinkergolvsbadrum...
 
Floppman skrev:
Kan du så tycker jag det ska anslutas, varit med om flera som klagar på att det kittlar när de duschar i sitt nya klinkergolvsbadrum...
Skulle det kittla skulle jag inte duscha i det badrummet förens felet är avhjälpt. Att få den typen av spänningar utan att det är ett elfel känn inte troligt.
 
Potentialutjämna både golvet och vattenrören så slutar det förhoppningsvis kittla. Dra 6 mm2 grön/gul FK kortaste vägen till PU-skenan vid centralen.

Är det något allvarligare fel än vagabonderande strömmar så löser förhoppningsvis JFBn.
 
snuttjulle skrev:
Skulle det kittla skulle jag inte duscha i det badrummet förens felet är avhjälpt. Att få den typen av spänningar utan att det är ett elfel känn inte troligt.
Rätt troligt då det av mina erfarenheter brukar bero på olika potential mellan golvbrunn av metall och blandare/vattenrör.
 
Om man har pex slangar, klara man sig då?
Har inte hört talas om att man skulle göra detta i ett badrum, men slipper jag så e jag glad.
 
Man skall (i nybyggen) potentialutjämna inkommande vattenrör, så vanligen görs detta där el, tele och vatten kommer in i huset.

Sedan skall större byggnadselement av metall jordas genom anslutning till PU-skenan.
 
Och oftast är inkommande vatten, avlopp, tele, data, av plast så då blir det inte så mycket kvar som skall anslutas till PUS
 
bjarne1 skrev:
Om man har pex slangar, klara man sig då?
Har inte hört talas om att man skulle göra detta i ett badrum, men slipper jag så e jag glad.
Lär man göra, de ställen jag varit på har varit renoverade badrum, där de tex hade plastmatta/golvbrunn innan. Kan för lite om detta, tycker det är lustigt för ink. vattenrör lär vara av plast rätt lång tid tillbaka. På någe vis så verkar en annan potiental "byggas" upp i delar som inte ansluts. Har inte känt fenomenet själv, men lär vara obehagligt.
 
mycke_nu skrev:
Potentialutjämna både golvet och vattenrören så slutar det förhoppningsvis kittla. Dra 6 mm2 grön/gul FK kortaste vägen till PU-skenan vid centralen.

Är det något allvarligare fel än vagabonderande strömmar så löser förhoppningsvis JFBn.
Att det ska vara 6 mm2 till PUS har jag förstått, men elektrikern säger att den ska vara GRÅ.

Hur ligger det till, finns det nåt hos elsäk som säger vilken färg kabeln ska ha`?

OK, utanför ämnet men tangerar iaf.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.