Sitter och kollar valmöjligheter i köket till vårt nybygge men är lite tveksamma till en del detaljer. När man kollar på bilder av kök tycker jag ofta att köksbänken inte kommer med alt. blir dåligt belyst så det är svårt att se om det blir ett störande inslag med olika färg på golv och köksbänk.
Vi kommer att ha ek-parkett eller eklaminat-golv Luckorna kommer vara vita och av pärlspont-typ. Rostfritt kök och mörkgrått kakel mellan luckor och bänkskiva.
Vi tänkte då eventuellt välja en mörkare bänkskiva för att bryta lite utav allt det vita. Vi är dock lite tveksamma om det blir konstigt att ha till exempel mörk körsbär eller annan mörk trä som köksbänkskiva om man har ek-golv?
Tar vi ekskiva (eller eklaminat) till köksbänk så kanske det skiljer sig i nyansen på golvet och blir märkligt av den anledningen.

Hur har ni gjort?
 
Redigerat:
Om man ska blanda träslag gäller det att hitta träslag som passar ihop... Körsbär och ek skär sig tycker jag (men körsbär och björk funkar)

Jag har valt askgolv och ekskiva då de (enligt mitt tycke) passar ihop. Den askskiva jag ville ha kostade multum, så ek blev en bra kompromiss.

Ett alt. är att ni tar en bit av golvet och åker runt och kollar mot olika bänkskivor. Min mor gjorde så, och fick golv och bänkskiva som matchar perfekt! (ekparkett och eklaminatskiva)

Ett annat alt. är att ni väljer ngt helt annat. En mörk kompaktlaminat kanske? Betong? Rostfritt?
 
Det svåra är just att veta vilka som passar ihop. Men tipset om att jämföra bitar är bra. Problemet är väl att det blir lite som att kolla på bitar av tapeter, att man inte alltid får en rättvis bild där heller. Man får göra så gott man kan.
Betong och liknande är inget som vi känner att vi vill ha. Ett alternativ är att köra mörk valnöt som bänkskiva. Det kanske fungerar bättre tillsammans med ek.
 
Det finns ju även svartbetsade ekbänkskivor.
 
Linska skrev:
Det finns ju även svartbetsade ekbänkskivor.
Tyvärr har jag ett begränsat urval av bänkskivor från myresjökök att välja bland. Det skulle vara om man väljer bort och fixar på egen hand men vill helst inte ändra för mycket.
 
Jag var inne i ett hus som hade ekgolv och valnötsskivor i köket. Smaksak, men jag tyckte inte det såg så bra ut. Jag hade nog valt samma som golvet eller typ granit.
 
kalle_ada skrev:
Jag var inne i ett hus som hade ekgolv och valnötsskivor i köket. Smaksak, men jag tyckte inte det såg så bra ut. Jag hade nog valt samma som golvet eller typ granit.
Nej, det kanske inte är en sådan bra idé trots allt. Skulle vara intressant att se lite bilder på olika kök, men det finns så mycket olika kombinationer och valmöjligheter så det är svårt att hitta inspiration. Får fundera liter mer kring detta helt enkelt.
Finns det någon annan med tips och ideér får ni gärna skriver det här.
 
Har du kollat runt på diverse köksleverantörers hemsidor/kataloger och även hustillverkare? Kan vara en hel del bilder. Du kan säkert hitta ett kök som liknar ditt eget där du kan se hur de har gjort.
 
Hej,
Föreslår ekskiva/eklaminatskiva ändå. Nyansskillnaden mot golvet kommer nog inte vara så stor. Det är dessutom snyggt mot det grå kaklet, som man också måste ta hänsyn till.
Alternativet blir en bänkskiva i mörkare grått/svart som då passar till kaklet.
Tänk också på hur bänkljuset, lysrör eller halogen, funkar med bänksivan.

Vårt exempel, vi har precis avslutat köksrenovering:
Klinkergolv i terracottafärg som vi inte kan byta.
Vita luckor.
Vi ville ha en ljusare nyans av golvet till kaklet, för att få litet värme och inte för vitt. Det blev ett beigebrunt kakel, tyvärr mörkare än vi trott, men det är en annan sak.
Bänkskiva: mörkgrå laminat, spräcklig.

Jag är inte 100% nöjd, men det är ingen ödesfråga. Det viktiga är att snickerierna känns bra, och det gör de till 100%. Bänkskiva kan bytas senare, ej så dyrt heller. Vi tycker laminat funkar bra när man har småbarn. Har tidigare förstört träskiva med barnen..
 
Jag kommer använda svartbets ek skiva till mitt vita IKEAkök med Valnöt golv (plank).
 
Hur stor nyansskillnad kan man ha utan att det stör? Har funderat på om man inte ska ha eklaminatskiva och ekparkett ändå, fast det är en viss skillnad i nyans på dem.
Det syns mindre på bilden än vad det gör i verkligheten, men det kanske är svårt att hitta golv och bänkskiva som ser exakt likadana ut?
 
  • golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har samma problem. Vet inte vad jag ska ha för bänkskiva till golvet ( ek parkett golv) Jag mailade en inredare och hon tyckte att golv och bänkskiva inte har någonting att göra med varandra. Att man är helt fri att ta vad man vill så länge man är nöjd med det. Eftersom många känner nog att man bör gå i samma färg/träslag. Som sagt, det är ju lite av en smak sak. Och jag har ännu inte lyckats bestämma mig. Vi har ek golv, ska måla luckorna vita och byta till vitt kakel..
 
Det är ju jättesvårt att säga vilka träslag som passar ihop respektive inte! Det är ju helt objektivt. Själv tycker jag tex att körsbär och ek passar bra ihop. Vi hade ekparkett i vårt förra vardagsrum och på det ett bord i körsbär - det var snyggt tyckte jag.
Vi har gjort en bokhylla i ek som har några skåp och lådor med luckor i rött, vitt och svart - alla tre färger som är suveräna till ek: Så för min del tror jag på en svart eller mörk skiva om man vill få det att passa till golvet - eller vad som helst som man helt enkelt får testa sig till. Kanske en grå laminatskiva (virr-varr är ju ganska häftig t.ex.) - grått och ek är också snyggt ihop. Ekgolv och ekskivor - blir inte det väldigt mycket ek?

För min egen del tänkte jag som erilas inredare. Själv har jag inte haft en fundering på golvet vid skivval. Mer hur det passar med skåp och husets stil.
 
AstaS skrev:
Ekgolv och ekskivor - blir inte det väldigt mycket ek?
Det är i princip det enda som är ek i köket. Kommer att vara vita luckor och ljusa tapeter och kaklet kommer att vara mörkgrått eller svart. Känner att det blir lite värre att köra en grå eller svart bänkskiva då om den bryter för mycket mot kaklet. Sen blir det kanske lite väl mycket blandningar med ett annat träslag än ek som bänkskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.