Hej!
Vi har ett hus med röd tegelfasad och bruna fönster, sockeln är målad i en blågrå färg.
Nu ska vi byta fönster och velar lite inför vilken färg vi ska ha utanpå fönsterna. Inne ska de vara vita. Ska vi välja bruna som idag eller ska vi kanske ta antracitgrå (RAL 7016). Har även funderat på svarta fönster. Vi har även en inglasad altan där barriären är röd och stommen brun. Det bruna på altanen bör få samma färg som fönsterna. Är det någon som kan ge ett bra förslag?

/Magnus
 
Redigerat:
Utan att vara arkitekt skulle jag slå ett slag för grå. Det känns som om du har linjer i huset så att det räcker ändå. Och svart känns bara onödigt tycker jag.
 
Tack!
Fönsterna blir nog OK med grått, men hur blir det med altanen? Blir den för mörk? Även sockeln måste nog målas om. Eller ska man välja helt nya färger och i så fall vilka?
 
Hej Magnus, undvik brunt och svart. Färgen suger åt sig värmen när det är sommar och sol och det går hårt åt det underliggande trävirket. Dessutom gör det huset onödigt tungt. Om jag var som du skulle jag välja en ljus (blå)-grå färg till både sockel och fönster.
Hälsningar Karin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.