Har fått tillfälle att köpa ca 30 kbm al i 3 meterslängder.
stockarna är mellan15 och 50 cm i diameter med bark.

Vad skall jag räkna med att det blir i travat mått.
Vet att man brukar räkna ca 60% från färdigkluven stjälpt mått till travat, men hur skall man räkna från stock till travat?
Har kollat på olika tabeller men blir inte klok på alla benämningar; skogsmått, fast mått, travat mm,mm
Behöver se till att jag kan lagra veden bra .
Har idag ett vedskjul som rymmer 20 kbm
Är det ok att elda endast al i vedpannan,.Det blir inte dåligt för pannan eller .

vh Simon
 
Ja tycker Al är lättklyven,men det är totalt värdelöst att elda "bara" Al brukar sota som fanken hänger som svart skägg på turbolatorerna,har för mig att energivärdet inte är det bästa i Alen heller.:)
 
Energivärdet i al är lägre än i björk. Traditionellt har man använt al till sommarved (till järnspisen alltså) eller främst som bränsle till vedeldad bakugn då den inte blir så het som med björk och inte för sval och "sprakig" som med gran. Blanda med tex björk går ju bra. Åsså sota lite extra...
 
Nu vet jag inte så mycket om just al men energivärde och energivärde, blir det varmt av det så elda. Det värsta är väl att man får springa till pannan oftare och lägga in.
Om det ruttnar bort så värmer det inget alls....

Själv eldar jag bara med gran fast alla säger att det ska vara björk och det funkar jättebra tycker jag
 
Oj då kanske ingen ide att köpa denna al då.
Sotig panna/skorsten vill jag inte ha
Det handlar om 25 kubik.
200 kr/m.
Blir lite osäker nu.
E de nån som har uppfattningen hur mycket kubik det blir i vedskjulet kluvet och klart?
 
På ett ungefär,köper du 25 fastkubik i stock,så blir det ungefär dubbelt upp när det är klyvet o upptravat.:)
 
Oj menar du det, de var inte illa, med tanke på att jag köpte 30 kubik tjälpt kluvet och klart förra säsongen för 9600.När jag travat det blev det 18 kubik kvar.
hmm räkna ,räkna,,,533 kr kubiken blev det.
Då kommer jag iallafall billigare undan nu.
200*25=5000 kr.
Det blir då travat ungefär 50kbm?,,,räkna,räkna 100 kr kbm.

Hittade ett dokument om värmevärde
http://www.novator.se/bioenergy/BE0301/32.pdf.

vad gäller värmevärdet i tabellen ser det ganska lika ut för alla träslagen, men jag begriper inte detta så bra.
 
knekten skrev:
På ett ungefär,köper du 25 fastkubik i stock,så blir det ungefär dubbelt upp när det är klyvet o upptravat.:)
Fastkubik vänta nu ,,är det då man skall ta gånger 0,65,,,såhär
25*0,65=16,25
16,25*2=32,5 kubik i skjulet.
Priset blir då ungefär 154 kr kbm,, bättre än 533kr kbm iallafall.
Rätta mig om jag har fel angående uträkningen fastkubik / löskubik (stock)
 
templar skrev:
vad gäller värmevärdet i tabellen ser det ganska lika ut för alla träslagen, men jag begriper inte detta så bra.
Du har hellt rätt att dom är nästan lika när man räknar per kilo eller ton. Det är bara volymer som skilljer. Ek och bok är tunga sorter , al och gran något lättare så värmevärdet blir något lägre per kubik bränsle. Men det är inte 50% skillnad mellan dom så du kan gott köpa al och hugga en del i småt till upptändning och resten i stora , reela bitar till eldning :).
Det är en myt att björken är bäst att elda med ... den ser bara bra på en reklambild för öppna kaminer så stadsmänniskor går på det. Eldar du i en panna så kan det vara vilken bränne som helst , tycker jag :). Vi har eldat med det mesta och alla sorter ger värme :). Nästa år kan du byta sorten för att blanda och testa :).
Ingen vedsort sotar av sej själv. Stryper du luften eller eldar med våt trä så sotar till och med den berömda björken :).
gaia
 
Man kan ju fråga sig värför rökerier enbart använder Al när dom röker fisk o kött.:)
 
knekten skrev:
Man kan ju fråga sig värför rökerier enbart använder Al när dom röker fisk o kött.:)
den ger det bästa röklukten :). Eneris och bok är också användbara
 
axelman skrev:
Hej
Jag tycker inte vedeldning hör hemma i dagens samhälle. I vart fall inte i tättbebyggda områden.
Lukt och hälsorisker gör vedeldning mycket tveksam.
Om det finns "SUPERPANNOR" som eliminerar avigsidorna är väl tveksamt.
Om risker mm kan man informera sig här: [länk]

Hälsningar
axelman
frågan var om man kan elda med al ....
 
Och det hoppas jag man kan , för nu har jag beställt ca 30(det blev 30 och inte 25). meter al.
Skall bli skoj att börja hugga snart.
Det som känns bra är att jag kan själv bestämma hur grova bitar jag vill ha.
Den veden som jag köpte förra säsongen var det mycket småbitar i, nästan stickor och flis.

Kommer att köra med vedklyv och motorsåg, ev elmotorsåg(finns det bra sådana som funkar att såga 30kbm med?) för att inte reta upp grannarna för mycket.
 
Lycka till med veden, kommer brinna bra, jag har eldat mkt al :)
se till bara att du klyver den direkt för det ruttnar ganska så fort
 
1 m3 fast blir ca 1,7 m3 staplat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.