simonlid skrev:
Jag fick upp bastun till 120 grader nu i helgen. då var det 15 minus ute, jag eldade i en timme innan jag klev in och då var det 80 grader och så badade jag i 1,5 och då var den som mest uppe i 120.

Jag har en bastustuga från Harvia, termometern är en bastu termometer från Hariva och den är väl inte den mest exakta men det var för varmt på slutet :-D

Är det stugan som går att köpa från K-Rauta? Med Harvia 20 Pro vedeldad ugn?

Erfarenheter från denna bastustuga?

Ingår det ingen isolering i den?
 
Bygger också bastustuga från grunden. Valde att kopiera väggarna på huset vilket innebär 90mm reglar med board på utsidan och panel direkt på boarden utan luftspalt (huset har stått så i 30år). 2x45 isolering överlappande och bastufolie från byggmax. 23x45 läkt med stående panel. Golvet är 28x120 på stående 120x45 tryckta reglar. Välplintat speciellt under aggregatet.
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
Bygger också bastustuga från grunden. Valde att kopiera väggarna på huset vilket innebär 90mm reglar med board på utsidan och panel direkt på boarden utan luftspalt (huset har stått så i 30år). 2x45 isolering överlappande och bastufolie från byggmax. 23x45 läkt med stående panel. Golvet är 28x120 på stående 120x45 tryckta reglar. Välplintat speciellt under aggregatet.
Räkna du något på priset lösvirke vs timmerstuga?

Inga bilder på bygget?
 
Kan ta bilder till helgen. Ganska mörkt mitt i veckan....:)

Nä jag räknade alldrig på det där eftersom jag strävade efter samma fasadutseende som på huset. Har inte hundra koll men jag skulle gissa att jag köpt grejor för 15000kr och då har jag ännu ingen bastuinredning eller aggregat/skorsten. Jag ska basta innan våren...
 
HawkEye skrev:
Är det stugan som går att köpa från K-Rauta? Med Harvia 20 Pro vedeldad ugn?

Erfarenheter från denna bastustuga?

Ingår det ingen isolering i den?

Jo det är det stugan. Jag är mycket nöjd med köpet. Har egentligen ingenting att anmärka på förutom att instruktionerna var lite bristfälliga.

Det är ingen isolering överhuvudtaget i den stugan. Massiva träväggar och spånt tak, du har sen 15 cm luft ner till innerpanelen i taket.
 
Får man upp någon värme från kaminen, även i relaxdelen?
 
Nu har jga ingen sådan stuga, men en timrad bastustuga har jag,

Nu på vintern när man eldar i kamin så måste man ha dörren öppen till relaxdelen så det kommer värme dit, när man bröjar basta så stänger man självklart dörren
 
Kalle.. skrev:
Nu har jga ingen sådan stuga, men en timrad bastustuga har jag,

Nu på vintern när man eldar i kamin så måste man ha dörren öppen till relaxdelen så det kommer värme dit, när man bröjar basta så stänger man självklart dörren
Vad har du för stuga då?

Hmm, kan inte bestämma mig om jag ska bygga i lösvirke eller köpa en timmerstuga.
 
En timmerstuga från www.traklossen.se 7.5 kvm delat på 2 rum (bastu/relax)

/Kalle
 
Jag har timrat en själv, kanon. Utvändig bild bland friggebodar. När jag ändå är här har ni bra förslag till enkel inst. av belysning, prisvärt / Knut
 
HawkEye skrev:
Får man upp någon värme från kaminen, även i relaxdelen?
Lite grann, det blir väl en 15-20 grader åtminstone men jag har inte mätt, så jag ska inte svära på det men jag brukar sitta i relaxdelen utan att frysa.
Jag brukar också ha dörren öppen till relaxdelen en stund innan jag börjar basta

//Simon
 
sheriffen skrev:
jag har 34mm tjocklek i väggarna, ingen isolering alls, varken i väggar eller tak!
Bifogar en bil på kaminen och betongskyddet som inte kostar 700kr... som harvias skydd gör. :) Nu ska jag fylla på ved i kaminen så att det blir varmt o gott. Lite "tornedalsk bastukorv" i folie på aggregatet med tillhörande kall pilsner! mums!
Snickrade du bara ihop en form som du gjöt plattan i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.