Hej!

Vi har fått offert från ett husföretag som vi tycker om =)
Frågan är nu takhöjden, i deras design kan man få rumshöjd för platta tak upp till 3.8 meter och i sadeltak 4.7 m "invändig nockhöjd".
Vad tycker ni andra?
Vad önskade ni för takhöjd, någon som ångrar att de byggt för högt eller för lågt?
 
Vi har 6..30 som mest.
ca 3.5 över köksbordet.
Det blev den höjden för att vi ville ha skapligt högt på loftet. Just där det är som högst skulle det nog inte kännas någon skillnad om det var nån meter lägre.
 
Vi har som högst 4,5 m i vårt ryggåstak, och där har vi ett par fönster...
Jag är jättehöjdrädd, så min man får dammtorka, tvätta mm. Lite jobbigt att man behöver stege för att komma till fönstren i vardagsrummet, jag är också lite rädd för märken i parketten. Annars är det underbart med högt i tak.
 
På nedervåningen har vi 2,7m och på övervåningen 2,4m. I hallen där vi har öppet mellan planen är det upp emot 6m till nock från nedervåningens golv.
 
En elektriker jag känner undrade lite hur de som han precis installerat massa spottar i taket hos på ca 4 meters höjd i ett nybyggt hus hade tänkt o byta lampor, putsa fönster , byta gardiner mm. Själv fick han köpa sig en 4-meters trappstege för att kunna utföra arbetet!
Jättebra för mig som var så korkad som satte en lampa MITT i taket på vår öppning mellan våningarna där det är 5 meter högt, och helt onåbar med vanlig stege. Min lampa skall bort, och nu har jag en trappstege att låna för att utföra arbetet! :p
 
Tack för inlägg =)
Om vi väljer 3.8 meter i takhöjd på platt tak kan vi också få ett smalt fönsterband längs med väggen runt hela rummet på en höjd av kanske 3.3...det skulle vara otroligt fint tror vi, men också kanske lite svårt att putsa...hm
 
Det viktiga är att inte göra ett för litet rum för högt så man får en "hisschaktskänsla".
Dessutom skall man tänka på merkostnaderna i uppvärmning och problemen med belysning och underhåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.