Funderar på att installera jordvärme och har en bra ängsmark (fd åkerplätt) som ligger i anslutning till huset.

Vad är rimligt att köpa en plätt på 4000m2 av bonden som inte använder den?

Ok jag vet att det inte går att ge några bra svar... :) , men vill ändå ha någon form av susning när jag pratar med bonden.
 
När jag skulle köpa mark för ett tag sedan skulle jag få ge 100:- kvadratmetern. I ditt fall skulle det alltså bli 400 000:-. Annars har jag ingen koll på vad snittpriserna ligger idag...
 
En grov uppskattning:
Förstklassig åkermark kostar 200 - 300 kkr/ha
Åkermark i allmänhet 75-150 kkr/ha
Ängsmark eller kalhygge 50 kkr/ha
Impedement 20 kkr/ha

För att gräva ner jordvärme behöver du inte äga marken. Det går att skriva ett nyttjandeavtal.
 
Och behöver Lantmäteriet komma ut vid köp, då kostar det minst 20 000:- till. :(
 
grävaren skrev:
För att gräva ner jordvärme behöver du inte äga marken. Det går att skriva ett nyttjandeavtal.
Ja, fast då ska jag säkert betala en summa varje år och då äts ganska snabbt kostnadsbesparingen markvärme jfrt med bergvärme (cs 20.000 kr) upp, dessutom så känns det väl inte helt rätt att vara i någon beroendeställning till en bonde i en så viktig sak som husuppvärmning.
 
gräva ner i smyg???

Borde gå att skriva något kontrakt med nuvarande bonde att du får nyttja marken i 30 år...
 
basshunter skrev:
Ja, fast då ska jag säkert betala en summa varje år och då äts ganska snabbt kostnadsbesparingen markvärme jfrt med bergvärme (cs 20.000 kr) upp, dessutom så känns det väl inte helt rätt att vara i någon beroendeställning till en bonde i en så viktig sak som husuppvärmning.
Arrende brukar väl ligga på ca 1000 kr/ha och för jordvärme behövs ca 0.1 ha. Borde mao inte bli så dyrt även om du arrenderar hela biten på 0.4 ha!
 
Servitut då, brukar man få betala för det? Det har väl ingen sluttidpunkt då det slutar gälla?
 
Servitut är bestående. Eventuell intrångsersättning betalas en gång för alla i samband med servitutets bildande.

Engångsbeloppets storlek kan man beräkna genom att jämföra arrendet med kalkylränta. Om vi antar arrendet 400 SEK och utgår från ränta 5 procent Skulle det kapitaliserade värdet 8.000 Skr.

Man skulle också helt enkelt kunna snegla på senaste årens överlåtelser av lantbruk i trakten det gäller. Det är av olika skäl dyrare att köpa jordbruksmark än att arrendera den. Sannolikt dubbelt så dyrt. Och även om ett servitut inte alls medför att marken byter ägare måste man inse att marken förlorar stor del av sitt värde genom att ägaren inte längre kan använda den hur som helst.
 
Om du måste köpa mark för att ha plats med jordvärme så är det som regel billigare att borra ett hål istället.

Det är ju inte bara inköpskostnad och avstyckningskostnad som skall beaktas, även framtida fastighetsskatt/avgift för den där markbiten hjälper till att göra kalkylen dålig.
 
Swetrot skrev:
Om du måste köpa mark för att ha plats med jordvärme så är det som regel billigare att borra ett hål istället.
Det var vad jag själv kom fram till också. Eller snarare att "offra" egna gräsmattan.
 
offra gräsmattan, den växer upp igen...
 
grävaren skrev:
En grov uppskattning:
Förstklassig åkermark kostar 200 - 300 kkr/ha
Åkermark i allmänhet 75-150 kkr/ha
Ängsmark eller kalhygge 50 kkr/ha
Impedement 20 kkr/ha

För att gräva ner jordvärme behöver du inte äga marken. Det går att skriva ett nyttjandeavtal.
Är detta grov uppskattning från Skåne eller Sverige som helhet?
 
Japp, det är Skåne det gäller.
 
Har själv tittat på lite tomt, men hittar inte de priserna som du nämner. Har du några bra tips på var man ska hitta tomt. I lite större storlek, över 4 ha?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.