Funderar på rimliga minimått på ett sovrum i sommarstuga.

Tanken är att rummet skall ha en våningssäng plus sängbord, hur mycket plats behöver man från sängkanten till väggen? Om man istället skulle ställa in två våningssängar parallellt i samma rum, vad bör avståndet då vara?

Är inte aktuellt med något Japanskt? sovhyllesystem ala bårhusmodell;)
 
Se till att du får en bra ventilation om du bygger ett sovrum med minimått och två våningssängar. Men en meter bör du ha mellan sängarna.
Tycker att det största problemet med minisovrum är att få till en bra ventilation, blir gärna varmt och dålig luft, speciellt om man måste att välja att sova med en stängd dörr.
 
I vår stuga har sovrummen ritningsmåtten 2.4 x 3 m (sen tar innerväggarna ett par cm av det.)
Men det går förstås att få det mindre - jag ville dock behålla flexibiliteten av att kunna få in en dubbelsäng i rummet.

En våningsäng är ju 200x90 - lägg sen till minst 60-70 cm vid sidan som "gång" och nattduksbordsplats. Så vill du absolut minimera det så skulle jag tro att ca 210x160 är minimum - då får nog dörren öppnas utåt så tänk på hur det ser ut utanför rummet...

Med två par våningssängar så skulle det då bli ca 90+70+90 brett - men lite får man nog ta i då så säg: 180+100 = 280x210 då - så måste dörren vara i mitten av rummet och då absolut öppnas utåt...

/K
 
180x270 Har vi valt som minimum i vårt minsta sovrum, vi har dock mycket högt i tak vilket förhoppningsvis skall miska känslan av instängdhet.
 
I vår sommarstuga från -68 så var det "stora" sovrummet 200 långt och jag tror 220 brett. Enligt de gamla katalogerna för västkuststugan som vi hittade så är de gjorda för att få in två våningssängar i men jag tror nog att det hade blivit lite väl klaustrofobiskt. Vi hade två stycken 90-sängar därinne. Den ena var ca 0.5 cm längre än den andra och vi fick då såga bort en bit av dörrfodret för att kunna få dit den, rekommenderar helt klart att ha rummet lite längre än så. Om inte annat så vill långa personer gärna sträcka ut tårna utanför sängen.

Bredden var också lite tråkig med ca en halvmeter mellan sängarna. Sovmässigt verkade det funka ganska bra för våra gäster, ingen har klagat på storleken och alla säger att de sover väldigt gott där. Men deras packning fick alltid placeras i något annat rum för den fick helt enkelt inte plats. Det hade iofs kunnat åtgärdas med att bara höja sängarna lite så man fick plats med väskor och packning under sängarna.

Istället har vi valt att göra rummet en aningens större och flytta dörren till en av hörnorna när vi ändå skulle riva alla väggar och lägga furugolv i hela den halvan av stugan. Rummet blir nu 210x240 och då tänker vi istället bygga en typ av våningssäng där den undre sängen är 120 cm bred och är på ena ledden och den ävre sängen är 90 bred och är vänd åt andra hållet så att det bara är hörnan de ligger över varandra. Fördelen är att den övre sängen inte behöver vara så högt upp då det bara är 230 i takhöjd och så blir det bra med förvaringsutrymme under den. Och så får man in 3 personer i rummet om man har personer på besök som kan tänkas vilja dela en 120-säng.

Vet inte om det var till någon hjälp men det är så vi har valt att lösa utrymmesfrågan. Vi är knappt klara med att väggarna än så vi vet inte hur det blir men bara från det vi gjort och från ritningarna så känns det som att det kommer bli en klar förbättring.
 
I min dotters etta har hon en sovalkov, alltså i lägenhet. Den är 2'2 m. Där får hon in en 140 säng och längst in ett litet bord vid sidan av. Är perfekt för en 1:a
 
Man kan väl ha 80 cm breda sängar i en sommarstuga, det har vi i alla fall.
 
Tack för all respons :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.