F
Hejsan!

Vi vill gärna ha en thujahäck som insynsskydd mot vägen som löper längs vår tomt. Frågan är om häcken kommer ta skada av eventuella snömassor på vintern från plogbilen och eventuellt salt. Vi har grävt en ränna 150cm från asfaltkanten in på vår tomt där vi tänkte plantera häcken.

Vår plan är att plantera denna höst.

Idéer & förslag någon?
 
Jag har sett thujahäckar som växer betydligt mindre än 1.5 m från väg i bostadsområde utan problem (det saltas där vintertid). Om det är en större väg med stora mängder snö som slängs långt från vägen kanske det kan bli större problem.

Förövrigt tycker jag att thujahäckar är tämligen fula, men det är ju en smaksak. Vill man hindra trafikbuller är det bättre med en jordvall eller ett plank, ev med häck ovanpå vallen (växtlighet hindrar inte buller speciellt bra).
 
Nja, jag opponerar mig lite ändå! Thuja är visst känslig för salt. Dessutom blir den inte glad när hanhundar lyfter benet mot den (har den första jycken lyft, skall alla grannskapets jyckar lyfta precis där också). Snövallar mot häcken är inte heller vidare lyckat.

Den är känslig för snötyngd och det beror lite på var ni bor i landet. Det gäller att borsta av snön innan den blir för blöt & tung. Dagen efter ett snöfall (lite vill jag ju njuta!) tar jag en kvast och går längs häcken. Men här är Skåne och snö får vi inte varje år.

Jag har en ca 15 m och 3 m hög thuja mot grannen. Den är jättesnygg trots 25-årig ålder. Mycket jobb dock. Om man verkligen klipper in den på sidorna årligen blir den tät och fin. Man ska vara grym eftersom endast ytskiktet är grönt (gäller för övrigt de flesta häckar). Man börjar att försiktigt klippa in sidorna redan andra året - endast sidotopparna - detta befrämjar tillväxten och tätheten. När den fått den storlek man önskar kör man lämpligast med häcksaxen i maj och tidig augusti.

Kurt har delvis rätt i att thujahäckar är fula - eftersom de så sällan är välskötta. Men slarvar man inte, blir det utmärkta häckar som totalstoppar mot insyn.
 
F
Det är en mindre väg som går igenom ett bostadsområde. Vid närmare eftertanke tror jag inte ens att den saltas, möjligen sandas den.

Syftet med häcken är att ha ett grönt insynsskydd som är lika effektivt året runt. Thuja verkar vara ett prisvärt alternativ men förslag på liknande växter mottages med tacksamhet ;)

Vi bor i södermanland (Eskilstuna).
 
Åk runt i bostadsområden, gärna under olika delar av året så ser man hur uppväxta häckar ser ut. En häck med löv som har olika färg under olika delar av året ger mycket mera variation. Många lövbärande häckar ger bra insysnsskydd även vintertid, tex avenbok mfl som behåller de torra löven hela vintern.
 
Du kan ju kolla in vintergrön Liguster om du vill ha en grön häck året om..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.