jag har ett dilemma... Vi ska installera en kamin in i muren på mellersta våningen men jag vet inte var jag ska placera sotluckan. Har några tankar och funderingar. En jag pratade med påstod att man kan sota i röret kaminen är kopplad i om man tar bort kaminen när det är dags för sotning, kan detta stämma?? kaminen vi ska köpa väger 125kg så det är ju möjlig lösning, relativt enkelt.
Annars hade jag en tanke om man kan ha sotluckan i källaren (våningen under) eller om kanalen måste vara "stängd" precis under där kaminrörer går in i muren??
har egentligen ingen möjlighet att sätta sotluckan i den kanalen på övervåningen för det står ett kök på väggen där det annars hade passat, tanken här är om man kan göra hål i köksskåpet men det blir ju inte så rent när det ska sotas....

Jag behöver hjälp.
 
Jag vet inte om det är till någon hjälp, men vi har kamin (eller snarare en Keddy spisinsats) på BV och sotluckan i källaren. Sotarn var lite förvånad över detta, eftersom han normalt sotar såna direkt i insatsen, alltså skorstenen slutar i kaminen, och sotet man skrapar ur skorstenen hamnar i insatsen. Han hade dock inga synpunkter på själva lösningen, eller på att rökröret fortsätter en våning under insatsen.
 
När jag frågade sotarn inför tidigare installation sa han att sotlucka inte var att rekommendera pga risk för bla tjuvdrag och rökinslag. Och så vitt jag förstår kan/ska de flesta nya kaminer gå att rensa utan lucka. Kolla med tillverkaren och sotarn innan så löser det sig.
 
Du behöver bara en sotlucka om kanalen går i vinkel så att lodet inte når ända ned till kaminen, men man ska då också som det står ovan kunna rensas ut från kaminens eldstad.
Om du har en vinkel ska sotluckan sitta så att sotet som kommer uppifråna ska kunna rensas ut och sedan utföra sotning från luckan ned i kaminen.

Redigera; Detta gäller vanligvis när man har murad skorsten med murstock och ansluter kamin eller har en tidigare öppen spis där man monterar en insats.
 
Redigerat:
GunnarM skrev:
Jag vet inte om det är till någon hjälp, men vi har kamin (eller snarare en Keddy spisinsats) på BV och sotluckan i källaren. Sotarn var lite förvånad över detta, eftersom han normalt sotar såna direkt i insatsen, alltså skorstenen slutar i kaminen, och sotet man skrapar ur skorstenen hamnar i insatsen. Han hade dock inga synpunkter på själva lösningen, eller på att rökröret fortsätter en våning under insatsen.
pratade med en sotare och han sa att kanalen skulle sluta där rökröret går in i muren!?!? annars hade det varit smidigt att sätta i källaren men eftersom han jag pratade med även är den somska besikta så får jag nog skippa det. tack för svaret!

mvh anna h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.