Hej

Jag söker ett mörkt träslag som jag kan använda till bastulavarna, vad kan jag använda och vart köper jag? - är ute efter färg typ Ek
 
Tja - hela min bastu är svart - bortsett från lavarna ;)
 
Hur mörkt behöver du? Ett alternativ är att bränna lavarna.
 
Yonna

funderar själv på att betsa bastun med Tikkurila Suopi med svarta piggment , men blir avrådd av många för att det kommer att lukta om betsen då bastun blir varm - Hur funkar det för dig tycker du? Har du några bilder på din bastu som du kan lägga upp?
 
värmebehandlad furu blir ganska mörkt. LunaWoods via K-Rauta.
 
al är annars ett riktigt snyggt träslag... om det är mörkt nog vet jag inte...
 
mångstekta:Absolut. Har hela bastun inkl. lavar i AL. Men mörkt... nja det kan man väl inte kalla det :)
 
nja det är ju bra mycket mörkare än batchin iaf.... Men snyggt det är det så gud in i h-lvete:surprised::)
 
YONNA!!!!!

vart tog du vägen? vad har du använt för bets till din bastu? bastun är färdigpanelad nu och ska till och betsa den så det skulle sitta fint med lite hjälp
 
Skicka ett PM så får du förhoppningsvis svar :)
 
Yonna som jag har förstått det är inte klar med sin bastu.. Eller var det hemmakatten?? Någon har iaf betsat, men inte värmesatt bastun än.
 
Såhär "mörk" blev min bastu med AL iaf:
 
  • IMGP2485.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
fresve skrev:
Yonna som jag har förstått det är inte klar med sin bastu.. Eller var det hemmakatten?? Någon har iaf betsat, men inte värmesatt bastun än.
Jo, det var jag som fortfarande inte är färdig med bastun.:(
Men panelen är betsad och ligger o väntar på att bli uppsatt. Bastuugnen finns också på plats o väntar på att bli inkopplad. Usch, det har varit ett segt o långt projekt o vi har varit trötta o inte orkat.

Vägg- och takpanelen är som sagt betsad 4 gånger mycket, mycket tunnt varje gång. När panelen är på plats skall den strykas en gång till. För att undvika rinningar och för att försegla ytan har jag fått rekommendation att som översta lagret ta hälften trälim och hälften vatten och stryka på ett lager. Tydligen skall detta vara ett finskt knep. Vi gör nog som så att vi testar på några lösa panelbitar först och ser hur det blir.

Yonnas bastu har jag sett bild på. Liten men urläcker!! Jag tror att hennes väggar är målade med någon slags täcklasyr och att det fungerar bra. Hon har dock en elbastu, vet inte om det är skillnad mot en vedeldad bastu som vi ska ha.
 
v-g skrev:
Såhär "mörk" blev min bastu med AL iaf:
Okej:eek: den jag såg var mycket mörkare å rödare... undrar nu om den kanske var behandlad med nått lr om bara träden har annan färg beroende på var dom växer:confused: ja jag ska vara tyst i fortsättningen...:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.