Hej.

Har sökt bilder på Riddersholm, på nätet utan framgång. Då denna husmodell tilltalar oss skulle jag bli väldigt glad om någon vänlig själ kunde lägga upp några bilder på detta hus.

Eller om någon har bilder på hus som liknar Riddersholm (2-plans), vi kommer nog att ha Riddersholm som utgångspunkt, tills vi vet bättre...

Skriv gärna om ni har erfarenheter av Götenhus och deras 2-planshus.

MVH: Johan
 
...här gick det trögt...

Kanske ingen som bygget ett "Riddersholm", inte ens någon som blivit inspirerad av detta hus??:confused:

/Johan
 
Jo, JAG! Men jag har inga bilder att visa dig eftersom vi ännu inte fått bygglov och börjat själva byggandet. Vi kollade ritningarna in i detalj, ritade om huset så som det passade oss (utvändigt ser det så gott som likadant ut) och sedan bad vi Götenehus rita om det till oss - vilket de gjorde på ett riktigt, riktigt bra sätt. Vi är mycket nöjda! Känner inte att jag behöver se huset i verkligheten innan jag köper det, för jag är van vid att studera planlösningar och ritningar. Litar på att det kommer att bli minst lika fantastiskt som jag drömmer om!
 
Kul Lycke!

Hoppas Ni får till det!

Jag gillar huset i grunden och det är inte mycket jag/vi vill ändra på faktiskt, väggen med skjutdörrar innanför entre`n på bottenvåningen vi vill ersätta med limträbalk. Antar att man kanske hittar fler detaljer man vill ändra på när man tittar på en ordentlig ritning!?

Har Du tänkt blogga om husbygget?...kommer följa den med intresse i så fall!!!

Lycka till med bygget!

/Johan
 
Johan: Jag har en blogg men den är tills vidare lösenordsskyddad eftersom jag har bilder på ungarna och skriver en hel del privat. Den är till för att släkt och vänner runtom i Sverige ska kunna följa vårt bygge på distans. Hör av mig senare, när vi fått klart med alla ritningar, bygglov och liknande så det finns något av värde även för er andra att titta på på bloggen.

Allmänt: Det är faktiskt sant att man kan ta ett prefab-hus och göra om det helt till sitt eget. Vi hade ju vissa kriterier, som att det skulle vara två våningar i fullhöjd (inga snedtak på övervåningen), ingen källare, definitivt ett äkta skafferi, stora rum till barnen (vi har tre skolbarn), en tvättstuga med egen ingång, en trappa som inte låg i direkt anslutning till entrén (så man drar upp grus från tamburen) och en massa annat. Götenehus ritade efter mina detaljerade skisser. Jag hade lämnat extremt tydliga åsikter om hur vi ville ha det - men jag kan ju inte lagstiftningen och det visade sig till exempel att man måste ha ett toarum på bottenvåningen som det är möjligt att åka in i med rullstol och vända samt att en assistent ska kunna få plats samtidigt. Det visste ju inte vi, så jag ritade in en toalettstol och ett handfat bara. Dög inte! Det skulle vara stort och gott om svängrum. Trappan hade jag ritat för smal och hade ingen aning om de verkliga proportionerna. Överhuvudtaget tycker jag att vi hade ett mycket gott samarbete med arkitekten som ritade precis som vi ville så länge det var möjligt - och i annat fall kom han med goda råd.

Just nu går vi och väntar på att huset ska ritas in på nybyggnadskartan och att alla papper ska komma i ordning. Dröjer väl en månad till innan vi ens fått bygglov! Men det är en rolig väntan :)
 
hej.

Väntar med spänning på din blogg Lycke!

...har inte ens via Götenehus fått tag i bilder på Riddersholm.

/Johan
 
Hur går det för dig Lycke?

Fått/köpt tomt än?

Startat bloggandet om husbygget än? (om det nu går att skriva nått om det än??)

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.