Jag ska göra en tillbyggnad på min sommarstuga och bygga badrum. Invändig takhöjd idag är idag cirka 2.10 och jag skulle gärna lägga golvet i badrumsdelen ett steg ner (dock fortfarande ovanför markhöjd) för att få bättre höjd på i tillbyggnaden.

Rimmar detta väldigt illa med reglerna för handikappanpassning eller är det något som går att göra? Måste dörren tvunget vara 90 cm bred?

Det är lite lustigt att de hävdar att man måste förbereda för handikappanpassning men jag vet ju att reglerna finns.

Om man ska nå huset från allmän väg så måste man upp för en cirka 35 m lång trappa med en höjdskillnad mellan hus och väg på cirka 10 m. Huset ligger på en grusås. Ska man nå huset med bil eller rullstol måste man köra över den kommunala idrottsplatsen och det får man officiellt sett inte.

På byggsamrådet ville de diskutera planlösning i badrummet men det tror jag att jag har grepp på. Det är bara de här två frågorna för tillfället.

/John
 
Hemmakatten
Men inte gäller väl dessa regler för ett fritidshus? Trodde att det bara gällde permanentboende.
 
Jag vet inte riktigt själv.

Det finns inget som hindrar att mitt fritidshus blir ett permanentboende och kommunen vill förhindra att de i framtiden måste betala ut en förmögenhet i bidrag för handikappanpassning. Tror dock inte att jag ska ta upp det. Inte lönt att väcka den björn som sover.

/J
 
Handikappanpassning gäller inte för fritidshus - iaf behövde jag inte göra ngt i den riktningen. Och en 90 cm hade dels ställt till det rätt rejält (i vår 45 kvm stuga där vi fick in tv åsovrum + toa/dusch och en storstuga med köksvrå) - och dels lär det inte bli det största hindret för en ev handikappad person med tanke på att dörrarna är 60cm breda i övrigt och att man måste ta sig ca 20 m från parkeringen över naturtomt/gräsmatta :D

Men det lättaste är väl at skicka in handliganarna bara och beskriva utbyggnaden för ett fritidshus (tydligt) utan handikappanpassning ?

/K
 
Handlingarna är inskickade och bygglovet är beviljat.
Det är på byggsamrådsmötet de vill se en planlösning för badrummet. Jag har gott om plats ytmässigt så det är inga större problem. Man ska kunna manövrera en inomhusrullstol i rummet och för det behövs en cirkel på 130 cm fritt utrymme och det finns.

/John
 
Det verkar som att din byggnadsinspektör har noll koll på vilka regler som gäller. Gå in på boverket.se och lada ned BBR08 (boverkets byggregler) skriv ut sidan 22 ang läsanvisning till kapitel 3. Där står det klar o tydligt "Avsnittet gäller inte för fritishus med högst två bostäder". Hälsningar från en byggnadsinspektör!!!!
 
Lagen om bostadsanpassningsbidrag innebär att kommunen är skyldig att bidra till den ombyggnad som behövs för att anpassa bostaden om någon i hushållet blir handikappad.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921574.htm

Därför brukar de flesta kommuner av rena självbevarelsedriften tvinga fram "handikappvänlighet" på fastighetsägarens bekostnad så snart han behöver bygglov.

Lagen gör ingen skillnad mellan fritidshus och åretrunthus. Om någon som bor året runt i sin sommarstuga hamnar i rullstol på ålderns höst eller efter en olycka har han/hon full rätt till bostadsanpassning.
 
Jag får helt enkelt gå dit, andas lugnt, bara svara på tilltal och inte dra upp några egna diskussionsämnen. Diskuteras det inte finns det inte :)

Projektet närmast på tur är att ta dit lite grävare som ska ge pris på avlopp och schakt (flytta en miljon stenbumlingar) för grunden.

/John
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.