Det är säkert fler än undertecknad som känner igen lukten i gammalt instängt hus, t.ex. sportstugan från 50/60-talet som öppnas på våren. Jag har alltid funderat på hur en och samma lukt kan finnas överallt. Var det ett standardiserad doftkit som kom med? Eller är det lukten av möss som torkat? Nja, i helgen blev jag upplyst. Huset från -44 genomgår en rejäl renovering, rum för rum. Efter att ha rivit bort 3 lager tapet toppat med glasfiberväv inser jag att det är skiktet med masonite som luktar gammalt hus. Speciellt tydlig blev lukten när högen med rivningsmasonite fått lite snö på sig som sedan smält.

ÄNTLIGEN, som det utbrists hos Sv. Akademin!
::)
 
Ha! Intressant, undrar om det är ngn "doftkarakteristik" på tretexskivor också?
 
Lovar att kolla det när jag river i nästa rum. Där låter det som Treetex i väggarna. Skall se till att göra ett fuktdoftprov också. :D
 
Har en "sports cabin" byggd under 40-talet som har tretexskivor i väggarna och den där "spizial"-lukten du beskriver finns där också. Kanhända jag har masonitväggar också. Har inte behövt mecka så mkt än så länge lyckligtvis... :)
 
Säger bara tretex! >:( ett jävla skitmaterial att lukta unket! Nu när jag har rivit bort alla väggar och tak så blir det genast mycket trevligare doft i huset!
 
Kanske har de båda materialen samma "genuppsättning"? Skulle förklara att 1. Materialen är omöjliga att tapetsera på och 2. De luktar lika illa? ???
 
Hej
Men det finns en sak som Tretex är fantastiskt bra till. Såga upp skivorna i små kuber 3x3 cm. Lägg dem i tändvätska i en glasburk med lock. Vips har du världens bästa braständare. Dessutom kan man imponera grymt på skogskarlar när man smusslar ner dessa under björkveden innan man späntar några stickor för syns skull och sedan tänder på.

MVH/ LOB
 
lob skrev:
Dessutom kan man imponera grymt på skogskarlar när man smusslar ner dessa under björkveden innan man späntar några stickor för syns skull och sedan tänder på.

MVH/ LOB
laugh.giflaugh.gif
Låter som en elegant variant på Stockholmsnäver (=T-Röd)...
 
treetex och gamla linoleummattor... (med masonite under iof)

efter att vi rev ut det i hela barren har vi aldrig haft "pensionärsdoft" igen ;D

man märkte det bara genom att stänga dörren till ett rum i ett dygn...
 
Men. Hur luktar det.
Kan man jämföra det med någon lukt. som häst eller stall...
 
Jag köpte ett hus som en mycket gammal man bott i hela sitt liv tills han ett par månader före sin död flyttade in på ett hem. Det var en ganska ofräsch lukt i huset och det satt liksom i väggarna. Efter målning och renovering försvann det. När en bekant kom över och begrundade resultatet så utbrats han:

-Vad skönt att du fått bort "gubblukten" .
:confused:

Är det som så att man kommer att börja sprida odörer omkring sig på äldre dagar, trots att man tvättar sig? Hemskt i så fall. :(
 
Det finns ju en doft av masonit i många hus som begåvats med det, men de flesta byggmaterial luktar ju alltid något om de blir fuktiga. Lindrev, mossa, lerklining, kalk- och cementputs, virke. Men just masonit har väl en särskild lukt. Själv förknippar jag den mest med barndomen, men vissa avskyr den.

Tänk hur det ska ha luktat i husen för hundra år sen när det inte fanns köksfläkt, dusch eller tvättmaskin och de flesta hade lagård...
 
Mr Handyman skrev:
Tänk hur det ska ha luktat i husen för hundra år sen när det inte fanns köksfläkt, dusch eller tvättmaskin och de flesta hade lagård...
Då blåste det väl rakt genom huset och ut genom spisen så den värsta lukten brändes väl upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.