Snyggt !
 
Tack för visat intresse. Jo det äralltid skönt att titta bakåt och se hur stor förändringen har blivit. Jag tror man inte annars förstår hur mycket tid man lagt ner på allt. Men man måste tycka det är roligt för att kunna hålla på men ibland när man kollar runt på forumet så har jag svårt att förstå hur folk klarar av alla jätte projekt men kul är det att se vilja.
Ska försöka lägga upp mer bilder på köket och lite annat under veckan. Mycket som hänt senaste månaden.
 
Här kommer lite nytagna bilder på vårat kök. Det är lite små detaljer kvar men annar så är det färdigt.

img_2540_22142736.jpg

img_2543_22142884.jpg

img_2546_22143028.jpg
 
Visst är det snyggt. Men personligen så förstår jag inte varför man köper ett 1500-talshus om man vill ha 2000-talsdesign
 
Hej. har kolla igenom dina bilder. Det är en massa råsponts bräder på väggarna. Men jag är nyfiken om det är ligg timmer under? Fint hus. lycka till.
 
Ja de är ju alltid en balans gång på hur man vill ha det, jag kan förstå din tanke men å andra sidan så har huset byggts om så många gånger under 1900talet så det finns inget av det gamla kvar. Så det har blivit en modernare stil på det nu och på utsidan så ser det heller inte ut som ett 1500-tals hus.
 
Med tanke på hur huset se ut så kanske ditt hus inte är från 1500- talet men gården som du säger. Det är ett fint hus både nu och då. Gör som du vill. Jag var bara nyfiken på, om det va liggtimmer bakom råsponten. Man se inte på bilderna om det är det. Hade gott i huset.
 
Vi vet att huset är från den epoken men hur det såg ut då det vet jag inte allas. Det flyttades i början av 20-talet in ´mer centralt från ursprungs stället. Där fanns det flyglar och laggårdar m.m. Varför den flyttades vet jag inte men huvud stommen är riktigt gammalt. Ja de var ett annat inlägg som jag kommenterade angående åldern men tack för intresset iaf.
 
Ser jättefint. Kämpa på. Har efter 2 år blivit färdig med mitt lilla hus, så jag kan tänka mig vad ni sliter... ;-)
 
Vi vet att huset är från den epoken
Jag hade gärna sett några fler bilder eftersom det alltid är intressant att studera renässäns/barock-hus i trä. (Finns inte så väldigt många kvar)
Några bilder på den bärande stommen, liggträ etc. hade varit intressant att se.
Hur vet du att huset är från den epoken?
 
snyggt kök och badrum ;)
 
är det klinker på golvet i köket?
eller är det nåt annat?
 
För att infoga någonting i diskussionen om gårdens ålder tycker jag själv att det ser ut som om huset på bilden från 20-talet har en sexdelad plan. Jämför till exempel den här bilden. Den introducerades i Sverige i mitten av 1600-talet, spreds genom typritningar för prästgårdar och officersboställen på 1730-talet och blev allmän på bondgårdar vid laga skifte. Så formen på huset säger egentligen ingenting om hur gammalt det är, det är omöjligt att säga att det härstammar från "väldigt tidigt 1700-tal" genom att se på den bilden. Även den strikta placeringen av skorstenarna säger att den följer planen på de typritningar som introducerades på 1700-talet. Det finns inget att datera efter, även fönstren är ju av för tiden ganska modernt snitt.
 
Tack för alla inlägg som kommit in. har varit dålig på att besvara dem.

Men visst det är klinker på golvet i köket.

Och det har varit mycket diskusioner om hur gammalt det här huset är och jag kan inte säga på rakhand vilken tidsepok det är ifrån. men jag vet att det är flyttat hit 1923 och innan det så stod huset på en gård med flyglar och ladugård. Och man hitta viss info från skrifter men inget som säger med säkert att just huset är från 1700-tal men intressant inlägg från konichiwa girl.
 
Jag älskar gamla hus! smaken är som baken men tycker också det är väldigt synd på köket o badrumet känns inte som det hör hemma där, men som sagt ni ska göra det ni tycker om!

Lycka till med renoveringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.