Hej,
Jag har nyligen köpt ett hus där hela köket är designat av Sigvard Bernadotte.
Det är ganska slitet och omordent, men jag höra mig för lite innan jag sliter ut alltihop.
Jag har sökt massor på internet för att se om det kan vara värt något, någon fantast kanske vill bevara det? Det enda jag hittade var en artikel som det stor att "köket designat av SB finns numer på muséum".
Är det någon som vet var jag kan hitta uppgifter om det här?
Det kanske är värt att renovera upp köket och bevara det till och med?

//Therese
 
Kan mycket väl tänka mig att det är ett stort plus på värdet för huset, åtminstone för en viss målgrupp. Kan inte finnas många SB-kök kvar i Sverige.

Jag kan inte säga något konkret om värdet men är väldigt nyfiken på hur det ser ut, du skulle inte kunna lägga upp några bilder?
 
Hemmakatten
Jag tycker också det vore väldigt intressant att få se köket på bild.

Ett alternativ kan vara att be något museum eller maila stadsarkitekten och fråga om råd hur man går vidare. Att bara riva ur ett kök av SB gör man bara inte! ;) , även om man nog lugnt kan säga att SB ägnade sig åt det mesta inom design och att allt kanske inte blev helt lyckat.
 
Jag skulle också simma lugnt avseende utslängning. SB har designat mycket inom otroligt många områden. Vad man än anser om Kungahuset så har ändå den konstnärliga talangen överlevt många modeperioder. Det går inte att blunda för att SB är en av våra större designers från 1900-talet. Har köket materialval som är långlivade skulle jag tänka till både en och två gånger innan jag river ut det. När ni en dag säljer huset är SB-designat kök för många (dock inte alla) ett plus.

Det skulle vara jätteintressant att se bilder!
 
Också nyfiken på bilder! Jag skulle kontakta Nordiska Muséet och kolla om de har något tips.
 
Här är lite bilder sen visningen, som ni ser är det väldigt slitet...
 
  • Huset 17 jan 2009 050.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Huset 17 jan 2009 052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Huset 17 jan 2009 056.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt mig skulle det köket kunna bli fint om man renoverade varsamt. Är det fanér eller solitt? Om solitt eller rejäl fanér skulle man ju kunna slipa och olja/lacka. Tillsammans med fräscha vitvaror och möjligtvis ett kakelbyte (smaksak) tror jag det skulle kunna bli riktigt vackert! Men det är enligt mitt tycke, som sagt, och jag är en riktigt sucker för det mesta som är tidstypiskt och fint bevarat :)

Vad är det för bänkskivor förresten? Det ser ut att vara lite olika material.

Antagligen skulle det innebära en del jobb för er eller en snickare att renovera och köket skulle ju fortfarande vara opraktiskt jämfört med ett modernt dito. Det är helt enkelt upp till tycke och smak, och möjligtvis värde om nu det är en viktig faktor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.