Hur gör ni egentligen när ni drar kabeln från spottarna som ni har under väggskåpen? Som jag ser det finns det tre alternativ men vet inte riktigt vilket jag ska använda mig av.

1. Jag drar borrar ett hål precis bakom spottarna och drar in kablarna den vägen. Det syns då inget på utsida men att ha en sladd som sticker upp mitt inne i skåpet känns väl sådär snyggt när man öppnar upp det.

2. Att dra sladdarna rakt in mot kaklet, borra hål och sedan dra in dem. Det syns väl inte så mycket inne i skåpet. Blir dock en del sladdar man ser underifrån så att säga. Det är väl det här alternativt som känns mest naturligt?

3. Dra sladdarna till bakkant av kaklet sedan dra kablarna längs med kaklet och dra upp alla kablarna i ett och samma borrade hål. Det här känns väl som det minst attraktiva, blir mer sladd dragning under skåpet. Dock så blir det snyggt inuti i och med att man drar in alla kablar på ett och samma ställe.

Ska väl sägas att jag inte vill ha någon list under väggskåpet...
 
Hejsan,

Vi gjorde som så att vi borrade i stommarna... alltså ett långt håll från bakkanten fram till mitten av skåpet där spotten skulle sitta.
Sen karvade vi ut lite uppåt så att sladdarna gick att dra bakom skåpen längs väggen, alltså vi fick karva lite uppåt och så på varje långsida där kabeln skulle vidare...

Hoppas att du fattar vad jag menar... låter lite förvirrat...
 
Tjena. Vi la på en täckskiva under överskåpen. I den fräste vi kanaler för kablarna. Blir dessutom en snygg undersida, inga skåpsskarvar.

Vi lyxade med en vackert röd skiva, samma som vissa av våra skåpsluckor.
 
Jag drar kablarna till bak till kaklet och drar upp dem. Sedan blir ett senare projekt att fixa täckskiva under och fräsa in en kanal där, just nu ligger prioritet på att få klart köket
 
akhagen skrev:
Tjena. Vi la på en täckskiva under överskåpen. I den fräste vi kanaler för kablarna. Blir dessutom en snygg undersida, inga skåpsskarvar.

Vi lyxade med en vackert röd skiva, samma som vissa av våra skåpsluckor.
Dito här också!
 
min snickare sade att man kan bygga ut skåpen när man monterar dom med en 12 mm läkt, till att dra kabel mm.
synns ej när det är klart
 
Det är väl två bekymmer som måste lösas:

1. trolla bort kablarna under skåpen
2. trolla bort kablarna bakom skåpen

1. löses enklast medelst täcksida som det fräses spår i på ovansidan.
2. löste jag genom att bakom överskåpen lägga 12 mm OSB med "smala vertikala schakt" där kablarna löper upp till skåpens ovansida. OSBn funkar också utmärkt att skruva i istället för att riva hela väggen och lägga nya reglar.
 
Vi beställde skåp och belysning från samma leverantör. Våra stommar kom förborrade på samma sätt som Nadiosch beskriver. Spoten är också försänkt i skåpsstommen. Bakstyckena i våra skåp sitter någon cm ut från väggen så man kunde enkelt dra sladdarna bakom skåpen till trafon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.