Jag har ett badrumsskåp med 2st (2x18w) lysrör ovanpå. Som det är nu så tar det ca 10s för att dem ska tända. Jag har provat sätta dit nya tändare men då tände dem inte alls. Är det reaktorn som ska bytas och var kan man få tag på dessa?

Jocke
 
Satte du dit elektroniska glimtändare?

//Patrik
 
Är inte alla glimtändare elektroniska?
 
Testa byta rör också ;)
 
Joukko skrev:
Jag har ett badrumsskåp med 2st (2x18w) lysrör ovanpå. Som det är nu så tar det ca 10s för att dem ska tända. Jag har provat sätta dit nya tändare men då tände dem inte alls. Är det reaktorn som ska bytas och var kan man få tag på dessa?

Jocke
Satte du dit serietändare? Single-tändare funkar inte. Testa även med elektronisk tändare, t.ex. Philips S2-E. Det startar rören mjukt och blinkfritt inom en sekund

177574.png
 
Rrrrr skrev:
Är inte alla glimtändare elektroniska?
Nä, de flesta är nog gamla hederliga GLIM lampor/tändare, de elektroniska kostar pengar.

Protte
 
Här kommer bild på den glimtändare som sitter i. Jag hade några nya Osram St111 liggandes men det var ju singel-tändare. Jag får köpa nya serie-tändare och prova om det funkar bättre.

Jocke
 
  • glim.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kom på att jag har rätt så nya grejor i tvättstugan. Så jag tog både tändare och lysrör och satte dem i badrummet och nu så tänder det direkt. Så det blir att köpa nya tändare och eventuellt nya lysrör.

Jocke
 
När armaturer tar tid på sig att tända är det oftast rören som börjar ge sig innan tändarna gör det.

Obs titta på prislappen innan du köper rör, jag vredes-köpte ( :p ) 2st 18W på ICA för 95kr styck, bara för att se nästa dag att de kostade typ 35kr på annat ställe, samma fabrikat.
 
O
Tycker man att det tar för långtid att tända ett lysrör så kan man helt klart testa med elektroniksa tändare... dessa är mycket snabbare...
 
  • Gilla
Näshulta
  • Laddar…
Lysrören var det inget fel på. Jag satte dem i tvättstugan istället men med nya tändare och då funkade dem fint.

Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.