Vi har precis fått vår IVT495 utbytt mot en ny IVT695. Tänkte dela med mig lite av erfarenheter samt passa på fråga om någon har tips om ljudisolering...

Lite basfakta om hus + anläggning:
- Finns utanför Jönköping
- 176kvm, två plan
- 300m slinga för jordvärme
- Golvvärme i betongplatta nere + radiatorer uppe
- Beräknad förbrukning första året ca 13 500kWh (5000-6000kWh för hushållsel, 8000-9000kWh för uppvärming+vv)
- Ca 22-23 grader inne på kurva 2.0, finjustering 4.0
- Braskamin med täljsten, 1kbm ved/år

(för den som nu är intresserad enbart av erfarenheterna och inte historien bakom, hoppa en bit ner :)).

När vi flyttade in i huset hade vi inte fått jordvärmeslingorna fyllda, så vi körde enbart på tillskott den första tiden - ca 1.5 månader (november-december). Så snart vi fått slingorna fyllda började kompressorn jobba och det jobbiga läget uppstod...

När kompressorn på vår första pump, 495, gick så var det med ett ganska ettrigt och vasst ljud. Vi kunde höra det mer än ett rum bort, om man säger så, och det störde något otroligt. Jag är iofs väldigt ljudkänslig, men till och med hustrun reagerade, så helt fel kan jag inte ha haft. Det var så illa att jag började se mig om efter andra pumpar och helt enkelt kasta ut pumpen eller sälja den på blocket och kasta de investerade pengarna i sjön...

Utöver kompressorljudet så hade vi också flödesljud i radiatorerna på övervåningen - flödesljud som bara fanns när kompressorn gick.

Efter en del telefonsamtal, påtryckningar och väntetid lyckades vi få till stånd att IVT kom ut och mätte ljudnivå på pumpen och jämförde det med boverkets normer och man kom fram till att värdena var något över de riktvärden som finns. Det här var i februari 2008. Åtgärder diskuterades och vi väntade, väntade och väntade.

I september 2008 fick vi så besked - vår pump skulle bytas ut mot en 695:a. Bättre driftsäkerhet, bättre driftsekonomi och lägre ljudnivå - kanon! Det kändes riktigt schysst av IVT - t.o.m. ny panna istället för åtgärd av befintlig. Väntad leverans v46 2008. Den dök upp v3 2009 pga förseningar i produktion.

------

Så... Nu är den installerad och klar. 695 har en helt annan kompressor än 495:an. Äntligen. Här är så erfarenheterna:
- 695:ans kompressor har ett _betydligt_ "mjukare" ljud - inte i närheten av det ettriga ljudet som den gamla kompressorn gav.
- Fläktljudet upplevs som högre på 695:an vid samma fläkthastighet. Man hör det tydligt i t.ex. badrummet.
- Utseendet ger ett proffsigare intryck på den nya pumpen (vad det nu spelar roll) och den känns mer robust.
- Fler möjligheter till inställningar via servicemenyerna än tidigare
- Bättre effekt på kompressorn. Jag loggar kompressorstarter och kompressorn går jobbar bara ca 60% av den tid som 695:ans kompressor får jobba.
- Anslutningarna på 695:an är flyttade jämfört med 495:an. Det krävs lite ny rördragning bakom pumpen för att få det att lira.
- Bättre ekonomi?

Men - och här är det jobbiga - vi har fortfarande problem med ljudet. Det är en helt annan typ av ljud nu - ett dovare ljud, och det hörs på andra ställen. I vårt sovrum t.ex, så hör man ett brummande vid hustruns huvudände, men inte vid min. Samma sak när man kommer in i sovrummet - där hörs det, men inte vid min huvudände som sagt.

Har någon något tips om vad man kan göra för att komma runt och få bort så mycket ljud som möjligt, eller ska jag behöva gå igenom samma resa igen - nu troligen med ett något motsträvigare IVT.
Är det en bra idé att bygga en vid sidorna av pumpen och sätta upp ljudisolerande material? Eller - är det bara att inse att ljudet av en FVP inomhus fortplantar sig så kraftigt som det gör? I övrigt upplever vi att huset är tyst och att det inte är mycket ljud som "rör sig" men just FVP:n utmärker sig...

Kanske är det en vanesak, men skulle man kunna isolera på något sätt?
Har bifogat bild på installationen...
 
  • P1294452 - Copy.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sidofråga: Var det så att er 495 lät ovanligt mycket eller ska jag tolka det så att alla 495:surprised:r låter mer än vad som är acceptabelt enligt boverkets normer?

Det är nog rätt svårt att isolera bort, eftersom det mesta av ljudet går "framåt". Testa ta bort fronten så ser du vad jag menar...
 
jenfor skrev:
Var det så att er 495 lät ovanligt mycket eller ska jag tolka det så att alla 495:surprised:r låter mer än vad som är acceptabelt enligt boverkets normer?
När vi mätte ljud så mätte vi ljud i andra rum i huset - vardagsrum, sovrum och arbetsrum exempelvis. Det var värden i de rummen som överskreds. Vi läste av både med kompressorn igång och avslagen och kom på så sätt fram till att ljudnivån var för hög. Resultatet lär väl bero på hur huset är byggt och hur väggarna ser ut med isolering osv.

I vårt fall så har vi isolering i alla innerväggar och board + gips men trots det så kom vi upp i en ganska hög ljudnivå.

Angående isolering av ljudet så funderar vi på att bygga in pannan i ett eget litet rum med välisolerade väggar med ljudmattor. Det kanske hjälper. Alternativ två är att bygga ut huset ett par kvadrat och ställa pannan i utbyggnaden.

Själva isoleringen av pumpen (invändigt) är väsentligt bättre i 695:an än i 495:an men det hjälper tydligen inte. :(
 
Jag tror inte att ditt ljud går via luften utan snarare via husets stomme eller värmerören. Därför tror jag att ljudisolering inte kommer att fungera.

Det måste vara något som vibrerar och fortplantar ljudet. Du behöver ta reda på vad det är. Det är sannolikt rören den är ansluten till eftersom den tycks stå på en betongplatta? Den står väl inte emot någon vägg och vibrerar? Om anslutningsrören vibrerar så borde man kunna konstatera det genom att känna på dem. Påverkas ljudet när man håller i rören? I så fall kanske man kan utföra den sista biten mot VP i slangar istället för hårda kopparrör.

Prova också att skruva ner cirkulationspumpen på lägsta och se om ljudet påverkas.
 
Redigerat:
aspa-hasse skrev:
Det måste vara något som vibrerar och fortplantar ljudet. Du behöver ta reda på vad det är. Det är sannolikt rören den är ansluten till eftersom den tycks stå på en betongplatta?
Japp. Den står på en betongplatta. På gummifötter dessutom... Det verkar inte hjälpa...

aspa-hasse skrev:
Den står väl inte emot någon vägg och vibrerar? Om anslutningsrören vibrerar så borde man kunna konstatera det genom att känna på dem. Påverkas ljudet när man håller i rören? I så fall kanske man kan utföra den sista biten mot VP i slangar istället för hårda kopparrör.
Nej, den står en bit ut från väggen. Anslutningsrören sitter bakom så jag har svårt att få tag i dem och hålla i dem och känna. Det är ju några kilon i vägen i form av en pump :).

Att byta till slangar är kanske inte så dumt alternativ om det nu är möjligt, men jag kan inte se att det _inte_ skulle vara möjligt. Det kan ju vara värt ett försök...

aspa-hasse skrev:
Prova också att skruva ner cirkulationspumpen på lägsta och se om ljudet påverkas.
Cirkulationspumpen har jag dragit ner ett par snäpp och även fläkthastigheten för att se om det händer ngt med ljudet, men så långt ingen lycka...

Tack för bra förslag! Imorgon kommer IVT på ytterligare besök och vi ska se om vi kan komma framåt.
 
Om jag var du så skulle jag reklamera jobbet om dina rör är anslutna med hårda kopparrör hela vägen, och kräva att de utför anslutning via maskinslangar. Jag tycker inte att det är fackmannamässigt utfört i så fall, särskilt med tanke på att de har bytt din värmepump just p g a oväsen.
 
Redigerat:
Vår 495 är ansluten med maskinslangar och vi har förvisso inte de kontinuerliga ljudproblem som ForestC beskriver. Däremot smäller slangarna till varje gång pumpen startar efter att ha varit i standbyläge. Man vänjer sig dock efter ett tag...
 
Var glad du jenfor att det smäller i slangarna istället för att ljudet fortplantas ut i huset. Andra med 495or vittnar om att det låter som att man tappar en blomkruka i golvet varje gång pumpen startar.

ForestC anslutningsrören måste vara relativt lätt åtkomliga annars skulle de ju aldrig ha fått dit pumpen. Ta av framsidan och stick in handen.
 
Har precis köpt ett hus med IVT 695 och har samma problem som ForestC. Har isolerade innerväggar men det räcker inte. Sovrummet intill är obrukbart. Rummet som kommer efter har knappt något ljud alls. Skulle vara intressant att höra hur det gick ForestC.
 
@phosun: Kanske inte ger dig så mycket positivt tillbaka, men jag drar vad som har hänt ändå...

Det var ett par år sedan, detta, och tyvärr kan jag väl säga att sagan ännu inte är slut :x

I samband med tvåårsbesiktningen av huset påpekade vi ljudnivån och vi fick till en ljudmätning av _hela_ huset - säkert tack vare att vi var så "jobbiga kunder" och att vi hade en bra (oberoende) besiktningsman. Ångpanneföreningen var på besök under lite mer än en halvdag. Tack vare det så fick vi verkligen svart på vitt, undertecknat av en oberoende källa, att ljudnivån var för hög(!).

Jag kan faktiskt säga att det firades den dag som pappret dök ner i brevlådan, eftersom vi upplevt att de övriga inblandade hade sett problemet som ett "icke problem"...

Man jobbar fortfarande med att lösa problemet - läs "man" = husleverantör + IVT - inte vi (även om vi ligger på ordentligt för att få de planerade åtgärderna gjorda).

Hittills har vi (snickare, rörmokare):
- Lagt fogskum mellan tak och vägg för att hindra ljudet att komma ut från tvättstugan
- Installerat ljuddämpare på ventilationen
- Bytt ut en innerdörr mot en specialbyggd innerdörr som är sekretessklassad
- Byggt ljudlåda och isolerat mellan panna och innertak samt flexislangarna mellan pannan och innertaket
- Bytt fötterna på maskinen mot s.k. maskinskor för att ljudet inte ska vibrera ner i plattan.

Den sista åtgärden (fötterna) gjordes för två veckor sedan och ska justeras ytterligare. Detta på grund av att pumpen har börjat låta mer än tidigare på "nära håll", då plåtarna i pumpen ligger och skallrar mot varandra efter att skorna åkte på. Installatören och IVT ska tydligen diskutera detta vidare...

Tanken är att efter att alla åtgärder är gjorda så ska det göras en ny komplett ljudmätning i huset. Åtgärderna som har gjorts har minskat ljudet på vissa ställen (exempelvis gjorde ju så klart den extremt tysta dörren en markant skillnad) men på andra ställen är läget detsamma.

Efter att ha hållt på med detta sedan november 2007 så börjar man bli lite småtrött på det hela, och irriterad över att problemet inte blir löst. Insatser görs, men de verkar liksom inte räcka till. För två år sedan (innan första riktiga ljudmätningen) så föreslog jag att man skulle flytta pannan från huset till ett garage och man kan nog säga att i efterhand så hade det nog sparat alla parter både pengar, tid och huvudbry.

Men - den som lever får se. Har fortfarande förhoppningar om en lösning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.