..kanske några år..hur har kvaliteten varit? En del saker upptäcker man ju efter ett tag, inga direkta fel, men finish, om saker är välgjorda. hur har planlösning fungerat o.s.v
Tacksam för synpunkter.
 
Någon?
 
Hej!

Vi har bara bott i vår Uggla Komfort ca 6 veckor, men några saker vet vi redan:

Kommoden i badrummet är helidiotisk, den är så kort på djupet att man slår huvudet i spegelns hylla varje gång man ska skölja ansiktet. Samtidigt rinner vatten ut och längst med så att det hamnar inne i kommodskåpet och på dörrarnas överkant. Detta är en miss ifrån tillverkaren kanske, men det är ju LB som beställt den till huset. Kommoden är det första vi byter ut.

Det är väldigt ont om förvaringsutrymmen, konstigt när huset riktar sig mot familjer. Försök att få garderoberna placerade så att man kan köpa till o ställa brevid, det behövs.

Vi har valnötsgolv i hela huset, mycket snyggt, men oj så repkänsligt.

Golvvärmeslingornas placering utanför sovrummen är taskigt planerat, det blir kallt på en raka á ca 2,5 meter, precis där man alltid går!

För övrigt är vi mycket nöjda med vårt fina hus, det är väldigt små bekymmer vi har jämfört med många andra. Kan med varmt hjärta rekommendera Ugglan till vem som helst.

Hälsningar Annalena & Ronny
Åsbro utanför Askersund
 
Vad heter kommoden? Märke... bara undrar.
 
blakulla skrev:
Hej!

Vi har bara bott i vår Uggla Komfort ca 6 veckor, men några saker vet vi redan:

Kommoden i badrummet är helidiotisk, den är så kort på djupet att man slår huvudet i spegelns hylla varje gång man ska skölja ansiktet. Samtidigt rinner vatten ut och längst med så att det hamnar inne i kommodskåpet och på dörrarnas överkant. Detta är en miss ifrån tillverkaren kanske, men det är ju LB som beställt den till huset. Kommoden är det första vi byter ut.

Det är väldigt ont om förvaringsutrymmen, konstigt när huset riktar sig mot familjer. Försök att få garderoberna placerade så att man kan köpa till o ställa brevid, det behövs.

Vi har valnötsgolv i hela huset, mycket snyggt, men oj så repkänsligt.

Golvvärmeslingornas placering utanför sovrummen är taskigt planerat, det blir kallt på en raka á ca 2,5 meter, precis där man alltid går!

För övrigt är vi mycket nöjda med vårt fina hus, det är väldigt små bekymmer vi har jämfört med många andra. Kan med varmt hjärta rekommendera Ugglan till vem som helst.

Hälsningar Annalena & Ronny
Åsbro utanför Askersund
ta dit rörmokaren,det låter klart och tydligt som golvvärmen inte är korrekt justerad.
samty att badrumshyllan sitter för lågt
ja så kan det gå!
 
Hej igen.
Kommoden heter Ballingslöv Plain 60 med tillhörande spegel Plain. Kruxet är att spegeln har ljusramp både uppe och nere, så hyllan länst ner är ganska djup. Hade kommoden haft större djup hade det inte gjort något, men nu hamnar blandaren under hyllan. Annars är det rätt fräckt med ljus både uppe och nere, men inte speciellt praktiskt...

Vad gäller golvvärmen så kommer det bara några få rör på den aktuella sträckan, dom fördelas sen till tre sovrum och ett allrum, dom golven är väldigt goa att gå på. Det är bara sträckan fram till förgreningen som blir kall, där finns ju nästan inga rör! Dessa är ju dessutom ingjutna i plattan så det sitter nog långt inne att få det fixat.

//Ronny
 
Vi har bott i vårat Variant 159 i en månad nu. Allt har funkat bra förutom lite småsaker vi upptäckt efter slutbesiktningen, men LB-hus har varit snabba med att komma och fixa även icke besiktningsanmärkningar så det känns bra.

Appropå den där kommoden så kan jag bara hålla med, vi valde en egen till huvudbadrummet och stoppade den som följde med på ovanvåningen. Hade den suttit i det stora badrummet som det var tänkt så hade det inte varit så lyckat, handfatet är verkligen pluttigt!
 
Tack för svar!
jag noterar!

Evi
 
blakulla skrev:
Hej igen.
Kommoden heter Ballingslöv Plain 60 med tillhörande spegel Plain. Kruxet är att spegeln har ljusramp både uppe och nere, så hyllan länst ner är ganska djup. Hade kommoden haft större djup hade det inte gjort något, men nu hamnar blandaren under hyllan. Annars är det rätt fräckt med ljus både uppe och nere, men inte speciellt praktiskt...

Vad gäller golvvärmen så kommer det bara några få rör på den aktuella sträckan, dom fördelas sen till tre sovrum och ett allrum, dom golven är väldigt goa att gå på. Det är bara sträckan fram till förgreningen som blir kall, där finns ju nästan inga rör! Dessa är ju dessutom ingjutna i plattan så det sitter nog långt inne att få det fixat.

//Ronny
men kära vän!jag sa inte att golvvärmen skall tas upp.
jag sa att rörmokaren justerar golvvärmen i centralen och inget annat.
och jag förutsätter du har samma sling fördelning i en uggla som du har i i vilket betongplatte hus med golvvärme i platta. som helst.
så kalla helt enkelt på rörmokaren,och är huset under 2 år så har du garanti på jobbet.
 
Evi skrev:
Någon?
Har bott i vår Jorduggla (som Ugglan 121 hette då) i tre år nu och vi är otroligt nöjda. Kan inte tänka mig ett mer prisvärt hus. Vi gillar dessutom den något annorlunda planlösningen som gör att inte alla rum är så fyrkantiga.

Det är egentligen bara en sak vi inte är nöjda med och det är golvet - Tarkett Viva - som sägs vara tarketts slitstarkaste golv. Om det stämmer så lär det bli fotspår när man går på deras övriga modeller... ;) Går inte heller att slipa, vilket innebär att man bör budgetera ett golvbyte efter sisådär 10 år.

Hade jag fått önska fritt skulle jag vilja att tvättstugan var två kvadratmeter större, eftersom värmepumpen står där och den tar bort en hel del golvyta.
 
blakulla skrev:
Hej!

Vi har bara bott i vår Uggla Komfort ca 6 veckor, men några saker vet vi redan:

Kommoden i badrummet är helidiotisk, den är så kort på djupet att man slår huvudet i spegelns hylla varje gång man ska skölja ansiktet. Samtidigt rinner vatten ut och längst med så att det hamnar inne i kommodskåpet och på dörrarnas överkant. Detta är en miss ifrån tillverkaren kanske, men det är ju LB som beställt den till huset. Kommoden är det första vi byter ut.

Det är väldigt ont om förvaringsutrymmen, konstigt när huset riktar sig mot familjer. Försök att få garderoberna placerade så att man kan köpa till o ställa brevid, det behövs.

Vi har valnötsgolv i hela huset, mycket snyggt, men oj så repkänsligt.

Golvvärmeslingornas placering utanför sovrummen är taskigt planerat, det blir kallt på en raka á ca 2,5 meter, precis där man alltid går!

För övrigt är vi mycket nöjda med vårt fina hus, det är väldigt små bekymmer vi har jämfört med många andra. Kan med varmt hjärta rekommendera Ugglan till vem som helst.

Hälsningar Annalena & Ronny
Åsbro utanför Askersund
Golvslingornas placering är garanterat samma som på alla andra hus. De ligger med ett fast avstånd i plattan och värmen ska därmed vara jämn överallt. I början hade vi problem med ena sovrummet som var svinkallt på golvet och det berodde på att vi hade luft i golvvärmeslingorna. Ni bör misstänka samma sak.
 
jenfor skrev:
Har bott i vår Jorduggla (som Ugglan 121 hette då) i tre år nu och vi är otroligt nöjda. Kan inte tänka mig ett mer prisvärt hus. Vi gillar dessutom den något annorlunda planlösningen som gör att inte alla rum är så fyrkantiga.

Det är egentligen bara en sak vi inte är nöjda med och det är golvet - Tarkett Viva - som sägs vara tarketts slitstarkaste golv. Om det stämmer så lär det bli fotspår när man går på deras övriga modeller... ;) Går inte heller att slipa, vilket innebär att man bör budgetera ett golvbyte efter sisådär 10 år.

Hade jag fått önska fritt skulle jag vilja att tvättstugan var två kvadratmeter större, eftersom värmepumpen står där och den tar bort en hel del golvyta.
jag har tarkett viva i ungarnas rum,och golvvaru försäljaren sa till mig att man kan slipa av det för hand.
sedan lacka det som vanligt.
vårat golv är 8 år nu,inte allvarliga fel på det.
lyssna på golv återförsäljaren,dom ger råd om omlackning.
personligen tycker jag efter erfarenhet av 14 mm trägolv att tarkett golvet är minst lika bra om inte bättre.
 
Enligt info jag fått är Viva inte avsett att slipas då de är för tunna. Det är i det avseendet jag tycker det är kasst att det blir märken för minsta lilla. Såg längre upp att fler hade samma åsikt så det verkar inte bara vara att jag fått ett måndagsex.
 
jenfor skrev:
Enligt info jag fått är Viva inte avsett att slipas då de är för tunna. Det är i det avseendet jag tycker det är kasst att det blir märken för minsta lilla. Såg längre upp att fler hade samma åsikt så det verkar inte bara vara att jag fått ett måndagsex.
tarkett viva går att slipa med en s,k slipa lätt ett måleri verktyg för att slipa skarvar med.
sedan går det lacka som vanligt.
det är min golvsäljare som sagt detta.
men för bövelen du kan inte ta en riktig golvslip maskin.
 
Hur mycket kostar tillval 14 mm parkett istället? Beror förstås på antal kvm.
Märken syns väl lika mkt på tjockare parkett, eller? - men att man då har möjl. att slipa om. När golven är nya o fina, syns det så stor skillnad på kvaliteten på Tarkett Viva och tjockare parkett? Vi kör nog med vanlig ek.

Tack för tips om slipa lätt - verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.