Hej!
Har ett mycket litet fritids hus och ska nu byta ut kylskåpe(det är gammalt)
Det vi har haft har låtit mycke när det slår på och av och stör nattsömnen.
Kan någon tipsa om ett tyst antingen litet ca 1m högt eller upp till 1.60 har inte bestämt storlek ännu.
Bara så tst som möjligt.

MVH Lotta
 
Satsa på ett känt kvalitetsmärke !!!
Och kolla databladen och jämför dessa...

Vad gäller diskmaskiner så vet jag att det är otroliga skillnader mellan de högljudda (som inte kan köras när man är inne) och de dämpade som knappt märks när de är igång. Det är kanske motsvarande med kyskåp.
 
"Undvik kylar med inbyggd fläkt."

Vi har fläkt i vår nya electrolux kyl, så kallad dynamisk kylning, den är i princip ljudlös, vet inte hur många db kompressorn låter men inte är det mycket, borde väl stå i produktdatabladen, men inbyggd fläkt behöver du nog inte bry dig om
 
Har sedan några år ett Gram kylskåp i sommarstugan, det går tyst, MEN självavfrostningen med tillhörande skval är väldigt högljud.
Vattenskvalet väcker en på natten och flera i familjen påverkas och blir pinknödiga av ljudet ;)
 
  • Gilla
Fjärde bygget
  • Laddar…
Om du vill ha ett helt tyst skåp så är det ett absorptionsskåp som gäller, som mycke_nu skrev.
Ett konkret tips och 'Made in Motala - Sweden" är att titta på RGE300 resp RGE400.
http://www.dometic.com/sv/Europe/Sw...-Energy-kylskap/products/?productdataid=67819
Fördelen för sommarstugeägare är att det även går att köra ett sådant på gasol om el saknas, dock drar de mer strömming än ett kompressorskåp.
-men jag är lite partisk får jag väl säga..
 
Vi har köpt mottala varianten till fritidshus. Nästan tyst och inga rörliga delar, dock pajjade gasoltändningen efter ett par år men det funkar att tända gasen med tändsticka...
Dyra men inga rörliga delar ger en låg totalkostnad, det förra skåpet höll nog i 40 år...
 
Som nån påpekat ovan, automatisk avfrostning låter en del. Det droppar rätt friskt när den sätter igång.
 
Absorptionsskåp i all ära,
men energiförbrukningen är skyhögt högre än för ett modernt kompressorkylskåp.

Jag har inga datablad till hands, men det är lätt att kolla för den som vill.
Det var inte utan orsak som de enkla absorbtionskylskåpen ersattes av mer komplicerade kompressorkylskåp.

Köp inte på dig en energislukare!
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Absorptionsskåp i all ära,
men energiförbrukningen är skyhögt högre än för ett modernt kompressorkylskåp.

Jag har inga datablad till hands, men det är lätt att kolla för den som vill.
Det var inte utan orsak som de enkla absorbtionskylskåpen ersattes av mer komplicerade kompressorkylskåp.

Köp inte på dig en energislukare!
Rätt kylskåp på rätt plats!
Verkningsgraden i ett kompressorskåp är högre än i ett absorptionsskåp.
-Skicka dock på motsvarande 300W med en gasolbrännare på ett kompressorskåp så blir det inte så kallt i det:)

Så i de fall man inte har tillgång till el/ vill ha möjlighet att välja energislag / vill ha ett helt tyst kylskåp så är det svårt att jämföra bägge alternativen. Så i sommarstugor, trinettekök, husbilar/husvagnar, vinlagringskåp(helt vibrationsfritt) osv så är ett absorptionsskåp ett konkurrenskraftigt alternativ.

-Men att absorptionstekniken är enklare än ett kompressorskåp håller jag inte med om. Visst kan man vira en våt handduk runt en colaflaska och lägga den framme i solen för att få den något kallare - men kretsloppet av väte, ammoniak och vatten i en väl fungerande absorptionsapparat är allt annat än enkelt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.