Hej!
Har nyligen köpt ett 70-talshus där det luktar från den tryckimpregnerade syllbrädan. Denna ligger i sin tur på en nergjuten spikregel. Eftersom jag håller på att renovera huset själv så undrar jag hur jag praktiskt ska gå till väga för att på smidigaste sätt ta bort syllbrädan. (Den doftande syllen ligger under den bärande väggen mitt i huset.)

//Pontus
 
Kompis hade samma problem. Han lyfte huset med trästöttor som hissades några mm med hjälp av ett par domkrafter mot betonggolvet och ordentliga brädor mot taket.
Då kunde man huga/mejsla väck syllbrädan och spikregeln. Fylla hålet efter den ingjutna spikreglen med betong och lägga dit ny syllbräda.
Problemet med hans hus var att spikbrädorna i grundplattan hade blivit fuktskadade, så hela bottenvåningen fick rivas upp och ersättas med en platonmatta och ventilation i golvet. :'(
 
Tack för ditt förslag thomas33!

Trist för din kompis att riva upp hela bottenvåningen. Jag har ej sett några direkta tecken på röta eller större fuktpåverkan på spikreglarna. Det jag mest besväras av är doften från den impregnerade syllen. Bra tips att stämpa upp mot innertaket för avlastning. Skönt att höra att det är någon som gett sig på att byta syll utan att anlita hantverkare. Dock har jag funderat på varför syllen måste bytas ut, skulla man inte bara kunna ta bort den och fästa de stående reglarna med järn i betongen ev. i gjutningen när man plockar bort den nergjutna spikregeln ? Vad har syllen i en innervögg för funktion?

//Pontus
 
Syllen är till för konstruktionens hållbarhet och för att spika fast väggbeklädnaden (ex gipsskivor) i nederkanten, men det skulle går att fästa de stående reglarna med järn och lägga kortlingar i nederkanten på väggen.
Dock rekomenderar jag det inte för då blir konstruktionen inte så stabil som en lång syllbräda och det måste den säkert vara, för det är en bärande vägg.
 
Tack igen thomas33!

Fick bra synpunkter, får nog byta syllbrädan så hel som möjligt. Troligtvis så måste jag kapa en bit av de stående reglarna för att komma åt att få bort spikregeln som ligger nergjuten (ca 5cm). Får fundera vidare innan jag sätter igång.

//Pontus
 
Jag har inte mögeltillväxt i eller på väggarna på de ställen jag haft möjlighet att kontrollera. Tycker också att det borde gå att fästa reglarna med galvaniserade järn direkt i betongplattan, iallafall skulle det innebära den enklaste lösningen. Har läst att företag som specialiserat sig på detta sågar av 8.5 cm av väggen, gjuter igen efter spikreglarna, fuktspärr, lägger ny syll och därefter ekkilar under stående reglarna, skarvar gipsen och avslutar med 9cm list.

//Pontus
 
Varför blir det en stabilare konstruktion med en hel syllbräda längs ner, jämfört med reglarna dragna direkt i plattan?

För att den bärande innerväggen inte bara skall hålla reglarna mot bottenplattan utan också bära en stor del av huskonstruktionen. Låser du en del av den bärande konstruktioen i bottenplattan, så riskerar du andra otrevligheter i byggnaden.
Man skall aldrig ändra den ursprunliga grundkonstruktionen utan att först kontakta en konstruktör som gör nya hållfastighetsberäkningar.
 
Att ta och ändra på en bärande vägg och göra fel är inte att rekommendera.
Ett trähus rör sig. Låser man bärande konstruktionselement, så måste rörelseenergin ta vägen nån annan stans och sprickbildning får man på köpet och kan bli det minsta problemet.
Det är ungefär som om man på en större bro skulle fästa vägbanan i landfästena på båda sidorna, det blir otroligt starkt men bron håller inte! :surprised:
 
Avslutar denna tråd med att säga att lösningen blev att riva ut det gamla virket (doftade inte gott) och lägga dit nytt. Än så länge har allt gått förvånadsvärt smärtfritt.

//Pontus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.