Ska bygga nytt och är inne på att sätta in Lexcome home "systemet".

Skulle gärna vilja få lite synpunkter på detta?? Är de bra...finns de andra sytem som e bättre.... Finns lite trådar här men många är gammla nu så kan ju ha hänt en del sedan dess.....

En sak jag undrar över, behöver man inte köpa lexcoms data switch om man har en "vanlig" router....funkar vanliga nätverkskablar i systemet??

MVH
//Peter
 
Mina högst personliga kommentarer ...

Hade systemet funnits för 15 år sedan hade det varit givet, men inte numera.

Telefondelen går helt bort, då jag använder trådlösa telefoner och det bara är en fråga innan det blir mobilt över hela slanten. Det enda som trådarna används till är för ADSL modemet.

Vill man ha IP telefoni med tråd så väljer man riktiga IP telefoner, här är problemet att de som saluför IP telefoni envisas med en extra box för POTS (Plain Old Telephone System) istället för riktig IP telefoni.

TV delen med RF går bort då jag vill ha HD och just nu är det sattelit som gäller, vilket inte går att distribuera.

Alternativet är att distribuera videosignalen via Lexcom home. Detta är dock bara composite fortfarande och mono ljud (verkar inte ha ändrat sig). Har man då HD TV vill man naturligtvis använda bästa möjliga signal och säkert tillsammans med Blue ray, och då blir det att i vilket fall dra extra rör och kablar i väggarna.

Boxer fungerar, men deras frekvensutrymme är begränsat och just nu är det mycket diskusioner om utbyggnaden. MPEG4 i marknätet ligger ett tag fram i tiden. När väl det inträffar är väl i princip hela distributionskedjan IP basserad.

Kvar, IMHO, är då enbart själva nätverksdelen och då blev det billigare och enklare att göra det enbart på "konventionellt" vis med cat 6(a) oskärmat. Enkelt och billigt.
 
Redigerat:
Jag håller med thomas. Bättre att dra rör och sätta en extra dosa för TV brevid datajacken, Det blir billigare än lexcom och vid behov så byter man uttag och drar ny kabel i rören, Lite mer jobb ja men då slipper man lexcoms begränsningar i stället
 
Dra om möjligt 20mm rör eller ännu bättre 25 mm rör, då får du i vad du vill i dosorna i framtiden.

Och snåla inte med utrymme där allt kommer att sammlas.
 
Antingen det eller dubbla 16 till varje dosa :)
 
Vad sägs om att man drar 2*cat6 + en koax för tv!?
 
Helt ok lösning. har man vp20 så drar man 2 cat 6 i den till den ena dosan och sen drar man koxa till den andra dosan. har man vp 16 så blir det två rör och en cat6 i varje till den dosan och sen koax i ena röret till den andra dosan
 
Hej Piotor!

Jag har själv ett LexCom nätverk i mitt hus som nu har varit i drift i 1 år. Huset vi har är ett gammalt hus och som vi totalrenoverade med hjälp utav hantverkare. Jag stod själv och velade länge hur jag skulle göra med mitt nätverk då jag var helt säker på att jag ville köra ett trådat i grunden och sedan komplettera med ett trådlöst nät. Vill man bara ha ett datanätverk så finns det många billare lösning (läs mycket billigare....). Det som sist gjorde så att jag beslutade mig för att köra på ett LexCom nätverk var att Bang & Olufsen hade Masterlink moduler som gjorde att jag kunde bygga mitt ljudsystem med detta och då slapp installationskostnaden för ett seperat Bang & Olufsen nät. Jag ville även ha ett nätverk som står pall för morgondagens hastigheter och krav på kapacitet då jag har tänkt att bo i huset i många år. Mitt LexCom kör Cat7 vilket då inte var en officell standard utan det var Cat6. För att köra bild så rekommenderas minst Cat6, men jag vet att även Cat5e har klarat detta galant.

Jag ville sedan även kunna ha möjlighet att ändra vad jag vill ha på respeketive uttag vilket LexCom har och man gör det väldigt enkelt. Följande uppsättning kör jag.

TV, via vanlig TV-antenn på taket och kabeln går in i LexCom modulen. 5.1 ljud funkar alldeles ypperligt! Jag har sedan en inbyggd box i varje LCD-tv. TVn i sovrummet har uttagen i väggen precis bakom TVn, vilket blir riktigt snyggt utan kablar längs väggen. Har även tänkt att placera en Mac mini nedanför TVn och använda för att surfa samt se filmer från.

Internet: Får all datatrafik från Fiber som sedan kommer in i ett fibermodem. Där splittas signalen till data/telefoni/TV. Jag har sedan en nätverkskabel till en router och därefter till en switch. Sedan distruberar jag ut datat i uttagen och ett trådlöst nät. Jag använder inte en LexCom switch då den är kass!

Telefoni: Kör IP telefoni med LexCom telefoni modul. Har sedan trådlösa telefoner.

Ljud: Kör Bang & Olufsen och använder LexCom Bang & Olufsen modul. I och med att Bang & Olufsen är rättså dyrt så är detta bra att köra med Lexcom då det kan byggas ut i takt med att man vill ha in Bang & Olufsen i flera rum. Jag kör blandat med högtalare i taket eller deras Beolab 3500. Kopplar även sen ihop detta med en Mac som gör att jag kan köra ut webbradio samt mina Ituneslåtar i vilket rum som helst. Dom två system funkar klockrent tillsammans!

Ska man köra LexCom eller liknande system Cat7 så ska man köra VP16 och en kabel i varje VP16. Detta då man vill få minimalt med störningar i signalerna. Se till att få tag i en bra elfirma som är vana att jobba med systemet för annars så springer slutnotan iväg ordentligt. Lexcom är dyrt...men vill man ha ett bra system som funkar så är det helt klart värt pengarna. Ska man bara ha detta system för data så är det bortkastade pengar tror jag...

Lycka till!
 
L
Ska du installera ett Lexcome system så se till så att elektrikern är behörig och att du får allt korrekt uppmätt med det sk "lexcome home verktyget". Installerade själv ett system med 35 anslutningar varav 12 gick till Bang & Olufsen enheter. I början fungerade ingenting detta berodde dels på att elfirman använt lexcom 250 modularjack och inte lexcome home modularjack likaså hade man bara använt en standard nätverkstestare. När elfirman sedan bytt 70st modularjack och rättat till de fel som lexcomehome verktyget visade så fungerade allt gallant. Den enada nackdelen är att anslutningssladdarna mellan uttag och TV samt Bang & Olufsen är väldigt långa och i några fall har vi varit tvugna att kapa dessa och löda dem för att få en snygg anslutning.
 
Jag har driftsatt min LexCom Home anläggning i vårt nya hus, och är mycket nöjd. Kan placera telefoner, datorer, Tv-apparater i husets alla hörn. Behöver bara lägga någon minut på att patcha i mediacentralen. Jag tycker fortfarande trådlöst är för dåligt, tror dock att det om några tiotal år dominerar de flesta husen. Men till dess, kan jag rekommendera LexCom Home :)
 
lonfred skrev:
Ska du installera ett Lexcome system så se till så att elektrikern är behörig och att du får allt korrekt uppmätt med det sk "lexcome home verktyget".
jag tänkte koppla ihop mitt Lexcome home nät nu - jag har rätt uttag.

Jag tänkte mig använda en vanlig nätverkstestare typ denna från Clas Ohlson eller denna från Kjell (artnr 38327)

vad kan gå fel som inte denna typ av testare visar?

någon som provat dessa nätverkstestare?
 
nja, den testaren mätar i princip det du kan se på kontakten.

Lrävs bättre instrument för att se alla olika värden, mm,

Men instumentet duger för att få sakerna att fungera, men men men. Med risk för dålig bild på tv mm.

läs svar #9
 
ok jo jag undrade just vad Ionfred i svar #9 hade haft för typer av fel förutom fel uttag.

Gissar att man måste anlita någon som har rätt verktyg eftersom verktyget lär vara dyrt.

Jag förmodar att verktyget för att mäta lexcom Home är ett generellt verktyg och att det finns en uppsättning värden av olika slag som minst ska uppnåsför att det ska vara godkänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.