Har sedan en tid eldat i min nya vedpanna och är nöjd med det mesta.
Ett par saker retar mig lite.
1.tr.expkärlet är kopplat mot toppen av pannan istället för mot returen på sista acktanken som rekomenderas enligt många ritningar jag sett.
2.Till och retur från panna till acktank går in och ut i första tanken istället för till topp på första tank och ut botten från sista tank..
3.Sen skulle jag vilja kunna justera förtrycket utan att tappa ur allt vatten, genom att sätta en avstängningskran mellan expkärl och acktank.

Nu till frågan.
Min installatör vill knappast ta det som reklamationsjobb då han egentligen inte gjort någon felinstallation.
Vågar man sig på att ordna rördragningen själv?
Skulle sk klämringskopplingar duga eller hur kopplar man om man inte har en dyr "klämapparat" eller kan löda?


vh Simon
 
En liten skiss på hur jag menar med kopplingen "till och retur panna acktank". Bild till vänster är som jag har nu,, bild till höger är hur jag vill koppla
 
  • acktankkoppling.jpg
betala han för att göra om det ifall han inte vill ta det som reklamation. bättre än att pula själv om man är osäker. eller vill han inte alls göra det?
ang. tank anslutning så tror jag inte att det blir ngt. problem, det kommer att ladda alla tankar ganska jämt. eller gör det inte det.
Jag har också anslutit exp.kärl på samma vis och den blir varm när man laddar, men kallnar ganska fort.
Jag har funderat om det finns något man kan linda runt röret till exp. kärlet så att det blir en typ av fläns så blir det lite kallare innan det når kärlet, röret är ca.1,5m. Men jag har en avstängare så jag kan stänga av om jag vill kolla förtrycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.