Hej!

Har letat här men inte hittat nån tråd om just det här så därför startar jag en ny. Vi bor i ett 70-talshus byggt av enbart spånskivor. Dock så är det oerhört lyhört mellan sovrummen på övervåningen så vi funderar på hur vi ska komma till rätta med detta på bästa sätt.

Väggarna är ca 10cm tjocka med spånskivereglar och tomrum mellan dessa. Ska vi fylla med nåt eller räcker det med att sätta gips på vardera sida av väggen?? Rummen är små som dom är så att bygga ut en vägg till med tomrum o isolering mellan känns inte som ett alternativ direkt. Vad är bäst? Nån som vet eller har nåt tips?
 
Såga upp väggen, fyll me isolering, sätt några lager gips över.. typ? :)
 
Jag tog en 102 mm hålborr och borrade ett hål högst upp mellan varje regel och stoppade i lösull. Stenull är bäst. Satte tillbaka spånbiten med latex och slutligen skruvade gips.
 
linnex: Blev det en markant skillnad eller??Alltså,var det värt besväret??Isf låter det ju som en vettig idé:)
 
Mja... jag har byggt om och ändrat planlösningen på hela huset så jag har lite dåligt referens. Dok vill jag nog påstå att väggarna är tysta.

Vill du ljuddämpa max så gör du som jag skrev + skruvar dubbel gips på båda sidorna av väggen. Det är 4 lager gips och det kommer dämpa det mesta.

Men sedan är frågan var mer ljud kan ta sig in. Dörrarna är nog den svaga länken efter väggarna så var går de? Går de mot TV rummet och det är det du främst vill dämpa ljudet ifrån så kommer inte de ljuddämpade väggarna att hjälpa så enormt utan rejäla dörrar.
 
Mikael_L
Åtgärder, i nyttighetsordning (ungefär):
Sätt en extra gipsskiva utanpå befintlig spånskiva, pbs. Med stor sannolikhet bästa enskilda åtgärden.
Nagelfar alla skarvar och hörn efter minsta lilla springa. Täta allt som hittas med latex eller acrylfog, dreva eller i undantagsfall fogskum.
Täta av ordentligt runt dörren. Dreva mellan karm och reglar, sätt tätningslist mellan dörrblad och karm osv. Inga springor är målet även här.
Byt dörr till mer ljuddämpande (Beror gvetvis mycket på vad dörrar ni har nu, men de enkla dörrar som är vanliga i egnahem dämpar inte så många dB).
Pytsa in något isolerande i mellanväggarna, ni behöver inte fylla det helt.
Förslaget med ett mindre hål och sen lösull är ett smidigt sätt för att slippa riva bef väggar.

Men detta beror också lite på vad för slags störningar som kommer igenom.
Luftburna eller stomljud och frekvenser.
Mina tips gäller för luftburna störningar, typ musik och prat.

Ju lägre frekvenser man har problem med ju högre vikt krävs på mellanväggarna för att dämpa bort. Så fler lager gips kan även vara grejen, men med ett extra lager på varje sida får ni antagligen mycket bättre att dörren sen kommer vara svagaste punkten.. Pga detta så borde det antagligen bättre att fylla väggen med dagstidningar t.ex. än mineralull.

Mina tips, men till stor del baserat på vad zankan, en av de mer ljud och akustikkunniga här på forumet, brukar säga.
 
Mikael_L
Kan ju tillägga lite ang det där med att fylla mellanrummet med mineralull ...

Det gör inte sådär väldans stor skillmad.

1. Vikt och egenfrekvens. Det adderar väldigt lite vikt till väggen, så mineralullen hjälper näppeligen till att flytta ner egenfrekvensen tillräckligt lågt för att energin ska hamna i en ohörbart låg frekvens.

2. Absorberande av energi. Samma här, där väggen absorberar energi, dvs gör om rörelse till värme, är i huvudsak vid sin resonansfrekvens, och den ändras ju knappt något.

3. Koppling, transmission (brukar heta flanktransmission?) av ljud. Förändras heller ingenting. Transmissionen går från skivmaterial till regel till skivmaterial, endast en mycket liten del är luftkopplad mellan skivorna. Det är denna lilla andel som kan dämpas.

4. Det som isoleringen verkligen hjälper mot är luftburna resonanser inne i själva regelstommen, dessa måste passera mineralullen och dämpas därmed. Väggarna låter inte lika mycket "tom låda". Men denna fördel tror jag upplevs mest då man knackar på väggen eller slår igen en dörr.

Jag är lite ute i tassemarkerna och traskar nu, och hela förklaringen är dessutom rätt lekmannamässig, Så jag förväntar mig lite kommentarer och uppstyrning och kanske tillrättavisningar. Det är isåfall bara bra, så lär jag mig mer. :)


Kan också berätta om mitt barndomshem, eller iaf huset som byggdes då jag var 16 år.
Endast halva övervåningen färdigställdes först. Där isolerades det med MU.
Vi hade svåra problem med lyhördhet mellan våningarna.

När andra delen av övervåningen skulle göras i ordning var det en gammal livserfaren snickare, och han fnyste åt MU. Sågspån skulle det vara, annars blir det skit.
OK, han fick fylla mellanbjälklaget med sågspån, och skillnaden var som natt och dag.
Nu hade vi ett hus med god ljuddämpning i halva och skit i andra halvan. Vilket man rätt ofta märkte.

Anledningen till skillnaden var jag aldrig kunnig, eller direkt intresserad av, om då, men på senare år så gissar jag att det berodde på den avsevärt högre vikten som spånet adderade.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.