Hej Alla!

Jag har just bilat ut 80 m2 källare för att lägga in isolering + betongplatta (med skön golvvärme i) + furugolv på traditionellt vis...

Idag gjorde dock snickaren ett lappkast och föreslår istället cellplast + cellbetong + flytspackel + furugolv, det skulle isf vara smidigare att lägga in, ingen tork-väntetid, bättre fall och ge ett planare golv. Denna metod är marginellt dyrare.

Alltså, från början var vi inne på:

- 20 cm Cellplast
- 10 cm betongplatta med värme
- Platonmatta
- Furugolv

...men nu förespråkas:

- 10 cm Cellplast
- 15 cm Cellbetong
- 5 cm flytspackel med värme i
- Platonmatta
- Furugolv

Hjälp, vad ska jag välja?

Jag är traditionalist och det skulle kännas tryggt med en beprövad metod som garanterat kommer att funka och är framtidssäker...

Jag har ingen aning om hur länge Cellbetong funnits på marknaden, går det att lita på att den metoden är framtidssäker, jag vill ju inte gärna göra om detta arbete om 15 år!?

Någon som har erfarenhet eller annan bra input?

Mvh,
Östen
 
Antar att det är epscement du menar med cellbetong. kolla på www.epscement.com.

Att flytspackla 80m2 med 5 cm spackel kostar säkert 15-20000kr. Om det ens räcker... Visst det torkar snabbare men blir snordyrt. Skulle nog kunna tänka mig att göra det på en mindre yta, typ badrum men inte en hel källare.
 
"EPSCement skall inte heller läggas på underlag av cellplastskivor."

saxat från epscement.com
 
LIte snabb huvudräkning ang flytspackel. det går ca 4 säckar flyt för 50mm på 1m2. Varje säck kostar minst 200kr. 80 m2 blir således 320 säckar * 200kr= 64000kr.
På detta kommer även epscementen som är dyrare än vanlig betong.
Hur tänker din snickare...?
 
Cellbetong hittar ni på. http://www.cellbetong.se/

När jag frågade på 5m3 så skulle dom komma ut o blanda o pumpa in det i källaren för 10.000:-
 
Hmm, enligt snickaren så skall det bli runt 10.000 kronor dyrare än att gjuta vanlig betong... Det borde då landa på 70-80 tusen inklusive jobb och allt om jag inte räknar helt fel... Hoppas det inte är helt uppåt väggarna för nu blir det cellbetong, de kommer nästa vecka och sprutar in...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.