daniellindholm skrev:
Ohhh, vilken tortyr! Inläggen får mig att balansera på 'måste ha' och 'jag kanske ska skippa den där ideen'. Men det lutar mer åt 'måste ha' faktiskt. Man kanske skall satsa på större maskin ändå, fast då har man ju inga pengar över till något att lasta på.
Om det blir en maskin så kommer du garanterat ha mkt roligt iallafall, det är som att sitta i världes största sandlåda ! Men du får ha med i åtanke att saker kan gå sönder och då kan det tyvärr kosta lite !
 
Är reservdelar osv lika svinigt dyr som maskinerna? Jag tänket främst på att man tar över 100k + moms för en 1.5t minigrävare som dessutom har runt 10 år på nacken och 2000-4000 timmar på sig.
 
  • Gilla
PliskenSTHLM
  • Laddar…
daniellindholm skrev:
Är reservdelar osv lika svinigt dyr som maskinerna? Jag tänket främst på att man tar över 100k + moms för en 1.5t minigrävare som dessutom har runt 10 år på nacken och 2000-4000 timmar på sig.

Delar är ju inte billigt!
Men har man tur så kanske sakerna bara rullar på, du byter lite olja + filter men det är ju inga pengar, kanske en slang går men dom är heller inte dyra. har man otur så rasar ex turbon då kostar det.
 
Det blev en 3.5t Bobcat 331. Den känns väldigt hanterbar och alldeles lagom som gårdsmaskin :) 4 skopor (kabel, djup 60l, djup 160l, hydraulisk planerskopa 200l).

(tänkte bara följa upp tråden, ifall någon skulle vara intresserad)
 
daniellindholm skrev:
Det blev en 3.5t Bobcat 331. Den känns väldigt hanterbar och alldeles lagom som gårdsmaskin :) 4 skopor (kabel, djup 60l, djup 160l, hydraulisk planerskopa 200l).

(tänkte bara följa upp tråden, ifall någon skulle vara intresserad)
Vad skoj! Nu kommer du ha mycket roligt på gården !
 
Då är det bara att köpa en stubbfräs till den så har du utökat användningsområdet rejält.

RF-System
 
Åhh, jag har aldrig tidigare längtat så mycket efter att tjälen skall gå ur marken. Jag var tvungen att krafsa hål i tjälen så jag kom åt att leka lite.

Det finns verkligen en massa användbara tillbehör. Synd att allt kostar för mycket för att man skall kunna köpa bara för att använda hos sig själv på sommaren.

Något att tugga ned sly och diverse träavfall är dock något jag skall fundera på.
 
Hittade min gamla tråd och tänkte fylla på lite. Nu har jag snart haft maskinen i två år och jag kan bara säga det att det var bland det bästa jag lagt pengarna på. Den har fått göra otroligt mycket nytta. Många meter dikning, dräneringar, avlopp, grunder mm. Nu står jag och funderar på att byta upp mig i årsmodell och storlek. 3.5t är en kanonbra storlek, men vi bor ute på vischan och när man gör något här så blir det oftast lite större projekt än hemma på en 2000m2 villatomt. En 5 tonnare skulle därför kännas bättre. Då kan man ta på sig lite större jobb samtidigt som den fortfarande är tillräckligt liten för att ta sig fram i princip överallt.

"Något att tugga ned sly och diverse träavfall" blev en Berti slaghack som mulchar ned sly upp till 4cm utan problem till mycket finare flis än det som blir av motorsågning. Kanongrejj! Från att ha haft 10.000m2 med sly och vildvuxet kaos så ser det mer ut som en kortklippt park. Den mulchar ned allt och jämnar även till smågrejjor i marken.
 
Hyfsat avis man blir...
 
Har också funderat på att köpa en minigrävare för att använda själv och sen hyra ut. Det största jobbet jag ska göra är att gräva ner 400 meter markvärmeslang på ca 1 meters djup. Ska jag kunna hyra ut den måste man ju kunna dra den på släp med en personbil och då hamnar ju gränsen vid ca 1,5-2,5 ton. Så vad jag funderar på är om det funkar att gräva ner slangen med en 1,5 tonare eller om det bara är att glömma?
 
gnilrub skrev:
Ska jag kunna hyra ut den måste man ju kunna dra den på släp med en personbil och då hamnar ju gränsen vid ca 1,5-2,5 ton. Så vad jag funderar på är om det funkar att gräva ner slangen med en 1,5 tonare eller om det bara är att glömma?
Om dina hyreskunder ska kunna dra den hem själva så blir det en mycket mindre maskin än så, under 1000kg, och då är det ändå många som får problem med vikten.

Har du BE kan du med lite god vilja få med dig en 1,5tonnare bakom tex en v70 el liknande.

Med BE och en stadigare bil kan man ju tänka sig att få med sig maskiner som väger uppåt 2500kg. Vagnarna för sådana brukar ju i sig väga 5-700kg.
 
Snailman
När jag hyrde 1,5 tonnare sist så drog hyrfirman hem maskinen, mot avgift givetvis...
 
Snailman skrev:
När jag hyrde 1,5 tonnare sist så drog hyrfirman hem maskinen, mot avgift givetvis...
Självklart. Givet vad dom tar betalt för det så är det en bättre affär att köra ut maskinen än att ha själva maskinen uthyrd.....:)
 
Ok, får väl skaffa lastbil...
 
VW Transporter (typ årmodell 1995) får dra strax över 2ton på BE kort... Mycket fin bil för övrigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.