Har ett hus 1 plan som är byggt -80 och har mekanisk till och från luft med återvinning. Ventilationen styrs från köksfläkten.

Vi får matlukt till de utrymmen där vi har frånluft, måste anläggningen justeras eller måste man stänga toa dörrarna för att inte oset ska dras till dessa platser?

/ Oscar
 
Matlukt är väl bättre än sk*tlukt? :rolleyes:

Allvarligt talat:
Kolla hur tilluften är ordnad. Har du tilluft, bör det funka. Annars krävs det en justering.
 
vet inte var tilluften är, har ett galler under takfoten vet inte om det är tilluften eller frånluften. Ganska högt "brumm" ljud vid det gallret.

Sedan är det fullt blås i dom takventiler där det är tilluft.
 
athena skrev:
Har ett hus 1 plan som är byggt -80 och har mekanisk till och från luft med återvinning. Ventilationen styrs från köksfläkten.

Vi får matlukt till de utrymmen där vi har frånluft, måste anläggningen justeras eller måste man stänga toa dörrarna för att inte oset ska dras till dessa platser?

/ Oscar
Det låter jättekonstigt att det luktar käk i utrymmen med frånluftsdon. Det som kan hända är att tilluften får med sig lite av avluften, då luktar det i utrymmen med tilluftsdon.

Frånluft dras normalt från kök, badrum, toalett och tvättstuga. Tilluft tillförs till vardagsrum och sovrum.
 
provade idag att sätta ett papper på toan i takdonet, och det fastnade precis som det borde. Satte igång köksfläkten i steg 3 och då lossnade papperet och det började blåsa i stället för suga.

Skumt måste jag säga, vad säger Ni?
 
  • Gilla
Rickard00045
  • Laddar…
Mycket skumt, men jag tror det finns förklaringar.

Har du händelsevis en gammal Bacho Minimaster?
 
Tänkte först att spjället för imkåpan flottat igen och inte stänger när den inte används.
Men det blåser ut i toaletten när du forcerar från köket så det kan inte vara problemet.
Hur är systemet uppbyggt?
Har du en takfläkt som suger ut luften eller är det ett frånluftsaggregat med spiskåpa?
 
Redigerat:
Athena har en FTX. Något måste vara felmonterat i aggregatet eftersom det är otätt mellan från- och tilluftsidorna.

Beroende på vilket aggregat det är så kan det även finnas ett forceringsspjäll som kärvar, men det känns mycket underligt att aggregatet för den skull skulle "backa". Kärvar forceringsspjället så blir det antingen usel forcering när man evakuerar ur spiskåpan, eller konstant dålig ventilation i bostaden när man inte evakuerar.
 
värmeåtervinningssystem VEVEX heter anläggning. Försöker förstå, men det är himla dåligt med beskrivningar. Blir inte klok på om det bådet sitter en fläkt i köket och på vindan eller om det bara sitter på vindan.

Men helt klart något fel, i afton när min sambo lagde mat så stod jag i tvättstugan och kände hur det började dra från takdonet när hon körde köksfläkten på max.
 
inressant ut ska kolla lite på hemsidan och maila dom. Tack för länkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.