Hej,

planerar att byta ut gamla, halvtrasiga Honeywelltermostater mot självreglerande Danfoss-dito med inbyggd givare. Se bilder på befintlig utrustning.

Så vitt jag förstår blir jag tvungen att byta ventilhusen och ventilerna till Danfoss, men jag kommer inte riktigt fram till hur jag skall hantera de grova rören. Vid vissa radiatorer är rören ca 25 mm i diameter och på andra är de hela 35mm i diameter

Jag har inte hittat Danfossventilhus till båda de här rördimensionerna - finns det, eller behövs någon "adapter"?

Angående de grova rördimensionerna - hur fungerar det ihop med Danfossventilerna? Påverkar det funktionaliteten i den självregerande mekanismen? Vad har grova rör för egenskaper generellt jämfört med smalare rör i ett uppvärmningssystem?

Systemet är ett 80/60-system uppvärmt av elpanna. Planer på luftvärmepump inför nästa säsong.
 
  • ventil25.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ventil35.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi satte i MMA ROT-ventiler, en insats som monteras i den befintliga ventilen, och sedan kan kompletteras med termostat. På så sätt slapp vi meka med rören, man byter bara innehållet i den befintliga ventilen m.a.o. Det finns insatser till en mångd gamla vanligt förekommande ventiler av olika slag. Jag gjorde inte jobbet själv utan lejde en VVS-firma, men det är tydligen okomplicerat att fixa.

Jag tycker att ventilerna fungerar sådär ... jag får justera dem lite olika, någon termostat står på 3, någon på 6 o.s.v. Inte optimalt men mycket bättre än det var innan. Det lär finnas nån slags trimskruv i ventilen som man kan fixa med om man ids - jag har inte iddats ännu.

I ett annat rum i huset har man bytt radiatorn, och monterat ny ventil på det gamla röret med hjälp av övergångar. SOm syns på bilden har man bytt hela böjen från ventilen fram till radiatorn. Det funkar bättre!

Se bilder; du ser vad som är vad (tog med mobilen - usel kvalitet tyvärr). Ingen radiator har fått några särskilda problem av att vi bytt ventiler.
 
  • Bild006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasen, jag glömde: de grova rören i vårt hus gör att värmen självcirkulerar vid behov; vi har värme även om strömmen går (om vi eldar med ved). Självcirkulationen fungerar sämre i tunna rör.
 
monterat ny ventil på det gamla röret med hjälp av övergångar.
funkar detta någorlunda eller hur dåligt är det?

Ska också byta termostater på radiatorerna
 
Gnoll: som kanske syns på bilden har man bytt hela radiatorn, och då satt en förminskning på det gamla röret. Det fungerar utmärkt, jag har inga problem alls. Det som varit lite struligt är utbytesventilerna från MMA, men det kan som jag skrev vara en justeringsfråga. På det hela taget fungerar det också ok. Innan bytet hade vi slottsventiler, vissa var alltid öppna (gav värme även på sommaren), andra gick inte att öppna alls och de övriga läckte. Det blev otrolig skillnad när vi fixade detta, främst vad gäller komfort men även uppvärmningskostnad.
 
Ja, det är fördel att kunna behålla de grova rören i en så stor utsträckning som möjligt Men med Danfoss måste jag byta hela ventilhuset också eller finns det adapter till dem också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.