Jag undrar om det finns nån strömbrytare som kan tända\släcka en taklampa och dimra en annan belysning i samma rum? Från början var det nog så att vi tänkte bara ha en vanlig tvåknapps-brytare och tända o släcka respektive belysning, men nu vore det bra att kunna dimra den ena...
 
Kanon - ska läsa igenom den. (Det är tre st 12volts halogenspottar m. trafo som ska dimras)
 
Sätt en kombidimmer

E.nr 19.016.16
 
Jag har precis monterat en sådan. Den är nästa stumm alltså inte av vipptypen.
 
petersk skrev:
Jag har precis monterat en sådan. Den är nästa stumm alltså inte av vipptypen.
Intressant, hur tycker du den funkar??
 
gluecifer skrev:
Tar upp denna tråd igen....
På denna produkt [länk]

står det att den kan kompletteras med återfjädrande vipptryckknappar.
Är dom inte återfjädrande "default" ?
Så här står det på sidan

Trend Kombidimmer


Kombidimmer för infällt IP20 montage i apparatdosa eller i utanpåliggande dosa. Med dimmerkrets för glödljus och konventionella transformatorer 300VA och strömställarkrets 8A, som klarar alla typer av laster. Båda kretsarna kan kompletteras med biapparat eller återfjädrande vipptryckknappar. Max 5 biapparater eller vipptryckknappar kan anslutas till respektive krets. Dimmerkretsen har minnesfunktion för senast inställt ljusvärde. Last måste vara ansluten till strömställarkretsen för att dimmerkretsen skall fungera.
Det står ju inget om att produkten på sidan inte är återfjädrande. Vad som menas är att du kan koppla en helt vanlig strömrbytare EXTRA som du sätter i tex andra sidan av rummet med återfjädrande knappar som då kan styra och dimma denna produkt.
 
...Och vanliga strömbrytare kan enkelt göras återfjädrande genom att sätta en liten härför avsedd fjäder under vippan
 
krillek skrev:
...Och vanliga strömbrytare kan enkelt göras återfjädrande genom att sätta en liten härför avsedd fjäder under vippan
Bra att veta, men hur är det egentligen med dimmer i badrum? Föreskrifter? Vad säger "sunt förnuft"? Vill gärna ha sådan men har fått indikationer på att det är synnerligen olämpligt, dock utan hänvisning till annat än just "sunt förnuft".

Kjell G
 
ok, stämmer det att man kan använda en "krondimmer eljo" och koppla en vanlig brytare med återfjädrande knappar och dimmra samma lampa både ifrån krondimmern och den återfjädrande brytaren?
 
Krondimmer är det enda som behövs om du vill/behöver dimmra två olika lampor från samma ställe.

Billigare variant (rätta mig om jag har fel) är att sätta in två pyttefjädrar i befintlig kronbrytare och lägga en dosdimmer i apparatdosan bakom brytare eller i kopplingsdosa under lampan.

Har du en gammal kronbrytare så kanske det inte är möjligt att sätta i fjädrar.


EDIT: Skit....... nu läste jag ditt inlägg igen, sorry!
 
Redigerat:
Men klara den kron dimmern av elektronisk transformator?

Dom gamla gjorde inte det.

MEN har man Osram Mouse så kan man dimmra med en dimmer avsedd för glödljus. (dock ej att rekommendera)
 
Trend Kombidimmer

49112-3.jpg

Kombidimmer för infällt IP20 montage i apparatdosa eller i utanpåliggande dosa. Med dimmerkrets för glödljus och konventionella transformatorer 300VA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.