Vi letar för tillfället efter ett nytt hus (gård) och det verkar vara omöjligt att köpa dylikt i våra trakter utan att det ska ingå en massa mark. Jag har aldrig ägt skog förut och begriper absolut ingenting av nedanstående:


"Enligt skogsbruksplanen omfattar skogsmarken 31 ha med ett virkesförråd om ca 4 990 m³ sk varav ca 1 771 m³ sk är G2, S1- och S2 skog. Tillväxten ligger på 5,8 m³ sk/ha och år, vilket idag skulle ge ett totalt virkesförråd om ca 5335 m³ sk."

Finns det någon här på forumet som kan hjälpa mig att tolka ovanstående text? Gärna översätta den till "svenska" så att den blir begriplig för en lekman som mig. Jag är med så långt att jag fattar att "virkesförråd" inte betyder att det ligger en hög med brädor på gårdsplanen :D utan att det är en beräkning av vad som växer i skogen. Eller är jag ute och cyklar.

Förutom översättning till svenska vore det bra om någon hade en åsikt om just denna skogsmark. Vore det galenskap att köpa när man inte kan just någonting om skog? Kommer det att krävas mycket arbete?

Tacksam för all input
 
"Enligt skogsbruksplanen omfattar skogsmarken 31 ha med ett virkesförråd om ca 4 990 m³ sk varav ca 1 771 m³ sk är G2, S1- och S2 skog. Tillväxten ligger på 5,8 m³ sk/ha och år, vilket idag skulle ge ett totalt virkesförråd om ca 5335 m³ sk."

m³ sk = skogskubikmeter vilket innebär att man tänker sig hela volymen på ett träd, inklusive bark och grenar. Observera att denna siffra är betydligt högre än den kubik man säljer som brukar räknas i "kubikmeter under bark" och som inte heller innefattar grenar och toppar.

G2 = lite äldre gallringsskog
S1- och S2 = slutavverkningsskog
Tillväxt per hektar = genomsnittsligt utslaget hur många skogskubikmeter som skogen antas växa per år och hektar. Ganska normal siffra skulle jag vilja säga.

När man bedömer pris så så brukar man räkna med ett antal kronor per kubikmeter. Vad det är för kronor som gäller beror på var den ligger i landet, hur långt det är till industri, hur bra det är med skogsbilvägar, hur lättkörd marken är mm (brant, surt, blockigt eller bra).

I princip går inte markköp att räkna hem ekonomiskt, man får sätta det på nöjeskontot. Priserna är alltför uppdrivna idag.
 
ylven skrev:
I princip går inte markköp att räkna hem ekonomiskt, man får sätta det på nöjeskontot. Priserna är alltför uppdrivna idag.
Har du någon uppfattning om hur länge det har varit så?
 
Skogsfastigheter har de senaste åren drivits upp i pris av tre orsaker, dels stigande virkespriser, dels en ökad efterfrågan på större fastigheter och till sist de förhållandevis låga räntorna på lån.

Nu sjunker sannolikt priserna av flera samverkande faktorer. 1) finanskrisen som begränsar likviditet och därmed bankernas vilja till utlåning 2) Mindre efterfrågan och därmed sjunkande virkespriser 3) ett förmodat kommande stort utbud av fastigheter till salu. Den genomsnittlige skogsägaren är ganska gammal, jag vill minnas att ca 50 % av fastigheterna ägs av 70+ åringar.
 
Det finns flera olika klasser av skog och skogsmark.
K1 kalmark
R1, R2 röjning = ungskog ca 1 - 15 år
G1, G2 gallringsskog = skog under tillväxt 20 -50 år
S1, S2 slutavverkningsskog. gran eller tall mer än 50 år

Varje bestånd (skifte) har en målklass:
PG = Produktiv skog där det bedrivs skogsbruk.
NS = Naturvård med särkild hänsyn, kräver tillstånd till all avverkning
NO = Naturvård orörd, Allt är förbjudet.

Trädslag: TGBBEA Anger i % vilka trädslag som växer i ett bestånd
T = Tall, G = Gran, B = Björk, B = Bok, E = Ek, A = Al
Finns det inga siffror, men ett X, då växer det bara ett trädslag.

H100 eller H50 anger hur bra det växer på den aktuella marken. Det är ett mått på tillväxten under 100 år (löv 50 år). Först står en bokstav, trädslag, därefter en siffra
som anger den beräknade höjden för ett träd hur högt det är efter 100 år
 
Oj, snacka om att man kan lära sig mycket på kort tid här!

Tack för att ni har förklarat "grekiskan" för mig, plötsligt var det inte alls så krångligt att förstå alla förkortningar och utifrån det dra egna slutsatser.

Tackar och niger.
 
Man behöver inte kunna ett skvatt för att vara skogsägare. Bara att ringa till ett skogsbolag och säga att man funderar på att avverka. Man bestämmer tid med en inköpare som kommer och tillsammans går man igenom alla bestånden och kommer fram till åtgärder.
Virkespriserna varierar enligt tillgång / efterfråga. Dvs inköparen vill gärna ha ett sortiment som det är brist på och det är där som priset är bra.

Skogsbolagen avverkar, gallrar och kör fram timmret och massaveden i snygga lavor.Det är inte billigt men det blir bra gjort.

Värdeutvecklingen på skogsfastigheter har varit god under många år.
Kolla på www.lrfkonsult.se
Man blir inte rik på träden som växer, det räcker bara till räntorna. Men däremot på värdeutvecklingen och naturupplevelsen i den egna skogen.
 
Är det en gammal skogsbruksplan? Då får man kolla så de inte har avverkat och glömt uppdatera planen...

Skogen kan nog vara värd runt 2,3 miljoner bara den, och måste du sälja skog idag så får du inget vidare pris. Säg att om du avverkar max så får du kanske 800 kkr?

Med skogen som säkerhet borde du kunna låna 1,4 miljoner eller så.
 
-MH-
Nä, planen är tydligen gjord för bara några månader sedan. Den är VÄLDIGT detaljerad måste jag säga. Och nu när jag dessutom begriper lite mer av vad som står däri så känns det inte fullt så "livsfarligt" att köpa hus med tillhörande skogsmark.

Det jag har varit mest fundersam över är hur mycket jobb som skulle krävas för att sköta skogen, om det fanns några lagar och regler som säger att man måste göra vissa saker.

Har varit och traskat runt i den aktuella skogen idag och det var riktigt trevligt! Det kommer inte direkt att bli några problem och dyra utgifter när det gäller ved iaf, dessutom kan hästarna få jobba lite i skogen!

Återigen, tack för att ni hjälper en novis.

...undra just hur många bra objekt jag har ratat hittills bara för att det har funnits skog med? Men nu vet jag bättre!
 
"Tillväxten ligger på 5,8 m³ sk/ha och år, vilket idag skulle ge ett totalt virkesförråd om ca 5335 m³ sk".

Det låter som de har en gammal uppskattning på 4990 som är framskriven två år?

Det är nog inte alls omöjligt att köpa alltihop, stycka av gård med hagar och sälja skogen till grannar eller kanske tom som egen fastighet (mer tveksamt).

Om man inte vill ha skogen kvar, förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.