Det verkar vara nåt knas med vår diskmaskin (Elektrolux ESF6132). Den diskar inte ordentligt rent och så är det mer vattendroppar än vanligt kvar på disken när den är klar. Diskbänken ovanför känns inte lika varm som vanligt efter ett diskprogram, så vi tror att det är nåt med uppvärmningen som inte fungerar som det ska. Öppnar man och känner på vattnet så känns temperaturen som en varm dusch ungefär, men ett sextiogradersprogram borde ju kännas varmare än så.

Finns det något man kan kontrollera/laga själv? (Det känns inte lönt att ta hit en reparatör utan då får det bli en ny.)
 
Hej,

Jag har lärt mig en del om diskmaskiner sen vår slutade diska och Electrolux ville ha 800Kr bara för att komma hit och felsöka utan garanti att hitta felet. Den gången hittade jag felet själv, (det var den elektriskt styrda inloppsventilen som hade lagt av). Jag har sen lagat 2 andra fel, en gång var det programverket som började kärva och en annan gång så blev det samma fel som du beskriver. Det som hade hänt är att värmeslingan som sitter i botten på maskinen inte längre fick ström. Det var ett övertemperatur skydd som hade slagit till och inte återställt sig själv, det brukar se ut som en rund liten burk ca 15mm i diameter med 2 flatstiftanslutningar, det innehåller en strömbrytare som styrs av en bimetall som böjer sig när temperaturen blir för hög. Denna pryl brukar sitta på undersidan av diskmaskinens hölje nära den plats där värmeslingan sitter.

Funktionen skall vara att programverket slår till värmeslingan och värmer upp det sista sköljvattnet tills övertemperaturskyddet slår ifrån eller tills det har gått en viss tid, (men skyddet skall sen återställa sig själv när maskinen kallnar). Att det är detta fel kan du kolla genom att hitta övertemperaturskyddet och ohm mäta det, det skall vara till när det är kallt och slå ifrån vid en viss temperatur som det brukar vara märkt med, tex 80C. Om det är detta skydd så brukar det gå att köpa som reservdel för ca 100SEK. Du bör också kolla att det kommer fram ström till den kontakten i slutet av programmet, om det inte gör det så ligger felet någon annanstans, tex i programverket. Om det kommer fram ström och övertemperaturskyddet är helt kan det vara värmeslingan som är trasig, den är nog betydligt dyrare så det kanske inte lönar sig att byta det.

MVH Hans

PS, en fördel med att ha en Electrolux maskin är att det finns reservdelar att får tag i tex här http://www.electrolux.se/node302.aspx DS
 
Tack, jag ska ta och kolla upp det där med temperaturskyddet.
 
emihbr skrev:
Det var ett övertemperatur skydd som hade slagit till och inte återställt sig själv, det brukar se ut som en rund liten burk ca 15mm i diameter med 2 flatstiftanslutningar, det innehåller en strömbrytare som styrs av en bimetall som böjer sig när temperaturen blir för hög. Denna pryl brukar sitta på undersidan av diskmaskinens hölje nära den plats där värmeslingan sitter.
Jag är osäker på om jag hittat den delen som du menar, den sitter monterad i plastbaljan som man fyller med salt, men i övrigt så verkar den stämma hyfsat med din beskrivning. På metallbiten som håller den så står det:
T 80°C
Tm 20°C 100% ED
Tm 90°C AB <oläsligt>
Jag mätte upp motståndet till ca 3500 Ohm (vid rumstemperatur).
 
  • detalj.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • under.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja,

Det där ser mer ut som en solenoid dvs en drag eller tryckmagnet som sköter vattenavstängning eller annat. Den inloppsventil som var trasig på min maskin såg liknande ut. övertemperaturskyddet är ca 15mm i diameter och bara ca 10mm hög, det ser mer ut som en metallknapp.

MVH Hans
 
Redigerat:
Vet inte vilken modell detta är, men på vår maskin från samma koncern (modell med en display som visar återstående disktid) råkade vi ut för ett liknande fel, bara veckor efter att garantin gått ut. Den blev inte varm helt enkelt, och diskresultatet blev därefter samt att all disk förblev blöt.

Det visade sig vara kretskortsbanorna till det relä som styr värmeelementet som var feldimensionerade. De hade helt enkelt smält av, som säkringar ungefär. Kretskortet sitter bakom knapparna. Inlödning av ett par trådar i lämplig dimension över de avbrända kretskortsbanorna, och maskinen värmde igen (och har så gjort felfritt i över ett år). Vågar inte tänka på vad det skulle kostat att lämna in den.....

Din maskin verkar ju värma lite i alla fall, eller ? Då kanske det inte är samma (konstruktions-) fel som vi hade på vår. Dessutom har Du kanske mekaniskt programverk (vred) och inte knappar, och då är inte mitt inlägg så relevant.
 
Redigerat:
Jag passar på att låna denna tråd nu när vår diskmaskin slutat fungera. Jag har ingen aning om saker gällande diskmaskiner, så jag vet inte vart man ska titta. Problemet är i alla fall att den inte vill starta. När man startar ett program så låter den lite (verkar inte tappa i vatten) och sedan slutar den och står och "surrar" lite(!).

En liten sak jag reflekterade över var att det fanns en behållare i botten med ett lock som det står salt på.. det är totalt vattenfyllt. Ska det vara så?

//Patrik
 
Blött under maskinen? Läckagedetektor som gått till. Brukar vara en liten bit svamp eller dylikt som påverkar en microbrytare. Kolla instruktionsboken.

Saltbehållaren ska vara vattenfylld, ja. I princip blir det en mättad saltlösning i den när man fyller på salt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.