Tjenare

Som dom flesta redan vet så har jag ju nyligen instalerat min orlan 40kw mt en 2000liter acktank.

Men nu har jag ju ingen shunt automatik vilket jag redan efter få dagars eldande märker är livs viktigt.

Vad skall man söka efter en som tar efter ute tempen eller en som håller koll på insidan (långsladd eftersom det är skilda hus)

Har Kollat lite på Ouman EH 80 eller ERN 100 tror jag dom hette. Vad säger ni som har erfarenhet är det bara att köpa en och bli glad ;)


Mvh
Fredrik
 
Med innegivare tycker jag iaf för det är ju där man vill ha rätt temp, Rinkabyrör säljer termomatic cbj för 1985:-
Sök på reglersystem
 
Vi har en termomatic cbj, men endast innegivare, funkar bra för oss iaf. Inne tempen håller sig inom +- 0,5 grader ungefär.

Har även testat att störa den med att elda lite i kaminen i vardags rummet och den sköter sig snyggt även då.

Billiga å enkla.
 
CBJ:n funkar utmärkt även med en låg kabel tex genom kulvert. Det är bara att köpa 2-ledare typ ringledning om inte det som följer med räcker.
 
Skall man då sätta givaren i källaren eller på övervåningen.

Källaren behöver ju lite mera energi så torde ju bli bra där?

Mvh
Fredrik
 
Man kan bli tvungen att sätta den i källaren om du inte får tillräckligt varmt där med givaren monterad mitt i huset. Men då får man sätta termostater i huset. Ett bättre alternativ är att justera in systemet, dvs strypa elementen på markplan lite och sätta givaren på markplan. Börja med att sätta den i hallen eller liknande och öppna dom elementen fullt.
 
Matss skrev:
Man kan bli tvungen att sätta den i källaren om du inte får tillräckligt varmt där med givaren monterad mitt i huset. Men då får man sätta termostater i huset. Ett bättre alternativ är att justera in systemet, dvs strypa elementen på markplan lite och sätta givaren på markplan. Börja med att sätta den i hallen eller liknande och öppna dom elementen fullt.
Är det inte bättre att sätta ett riktigt system med utegivare?
Finns termostater på elementen klarar man sig utan innegivare, vill man sedan att termostaterna ska ha lite hjälp med kompensation för solinstrålning osv så kompletttarar man med innegivare.
Rekommenderar Danfosss ECL-100.
 
Termomaticen gör ju samma jobb som en med både ute och innegivare MEN man slipper justera kurva och får lägsta möjliga framledningstemp. Att få lov att sätta givaren i källaren är ett specialfall, då är det mycket vanligare att folk är och justerar kurvan så fort vädret växlar. Att förstå hur det funkar verkar omöjligt för svensson...

I 99% procent av fallen är det bara att skruva upp en CBJ och det funkar perfekt.

Den enda gång jag skulle rekomendera utetempstyrt är vid golvvärme.
 
Matss skrev:
då är det mycket vanligare att folk är och justerar kurvan så fort vädret växlar. Att förstå hur det funkar verkar omöjligt för svensson...
Just på den punkten är vi rörande eniga.
 
Är det inte bättre att sätta ett riktigt system med utegivare?
Finns termostater på elementen klarar man sig utan innegivare, vill man sedan att termostaterna ska ha lite hjälp med kompensation för solinstrålning osv så kompletttarar man med innegivare.
Rekommenderar Danfosss ECL-100.
Jag har i dag bara utegivare och kan konstatera att det kravs bra rumstermostater för det är stor skilnad på energibehovet i mitt gamla hus vid tex noll grader och soligt vindstilla eller noll grader och 20 m/sek nordlig vind.Möjligen kan det funka perfekt med ett nytt tätt hus.Själv har jag hittat en skaplig kurva på reglercentralen och kompenserar det mest extrema blåsten med att elda i kakelugnen. Men i framtiden ska jag sätta in en ny central typ CBJ.
 
Köpte en ERA 10. Förrutom att installera den så har jag inte gjort ett piss.

Temperaturen är i stort sett inom 0,5 grader. Förrutom då man tex har fest och många personer vistas i rummet eller slut på värme i tanken. Detta är ju då knappast ERAns fel ;)

Viktigt är att givaren är bra placerad och inte sitter i sol eller nära värmekälla. Typ ovanför en tv eller på skorstenen.

Nu har jag inte så stort hus men för mig har denna pryl inneburit en enorm skillnad i välbefinnande för inte ens jag som är hemam mycket orkar gå ner och vrida på shunten 1 gång varje 30:e sekund :D

Låg jämn temp på elementen är himlans skönt.
 
Ja att skorstenen kan ge en hel del värme kanske man inte tänker på. Men man bör sätta den några meter från en murad skorsten. Annars blir det kallare inne när man eldar.
 
Hej.

Jag monterade in en ERA 10 kort efter att jag blev klar med anläggningen och den funkar klockrent.
bara att ställa in vilken temp man vill ha inne sen fixar den det.
Jag har monterat givaren i en central hall/korridor utan några fönster (för att undvika solinstrålningen) 3-4meter ifrån ytterdörren. det verkar funka bra.

Tänkte just häromdagen vilken skillnad mot när vi eldade braskamin flera brasor om dagen och el elementen slog ändå igång titt som tätt (vilket också elräkningen bevisade). trots att det är ved anläggning som många menar är så arbetssam så är arbets insatsen mycket mindre.

Lycka till vad du än väljer.
 
Matss skrev:
Den enda gång jag skulle rekomendera utetempstyrt är vid golvvärme.
Hur skiljer sig golvvärme från exvis väggradiatorer? Är det en trögare process månnne? Skiftar snart över till golvvärme och har en automatik med enbart utegivare i dagsläget (EVR) men man vill ju inte ha det näst bästa tänkbara... :rolleyes:

Är en anläggning styrd av både ute och innetemp det optimala i alla lägen ur energihänseende? Och kanske framför allt, hur plågsamt är det att hitta rätt kurva på en sådan styrning? Speciellt om man beaktar vedspis, kaminer, byalagsfester mm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.