Hej

Inhandlade nyss ny kyl och frys från Electrolux. Jag försöker ställa in temperaturen i frysen. Har lagt en tempgivare i mitten av frysen. Jag upplever att temperaturen pendlar väldigt mycket. Då jag gör mätningar på natten (ingen springer i frysen på natten...) kan temperaturen variera mellan 14 och 22 minusgrader fram till morgonen.

En teori till de stora pendlingarna är att frysen är relativt tom för tillfället. Vad säger ni "experter" ;) om temperaturskiftningarna? Blir det bättre med mera mat i? Har inte råd fylla på frysen eftersom den käkade upp hela matkontot :D

Mvh
 
Hawkai skrev:
En teori till de stora pendlingarna är att frysen är relativt tom för tillfället. Vad säger ni "experter" ;) om temperaturskiftningarna? Blir det bättre med mera mat i? :D

Mvh
Ja, maten som innehåller mycket vatten är betydligt temperaturtrögare än luft och frysen är byggd för att hålla konstant temp full av käk. Åk och handla eller fäll ett vildsvin.:D
 
Fotografen skrev:
Åk och handla eller fäll ett vildsvin.:D
Finns det jaktsäsonger för vildsvin eller är det bara gå ut i skogen o fälla ett?? Har gott om dom här i trakterna (sägs det) :)

Tack för svaret, det var som jag anade.

/Hawkai
 
Det är nog fri skjutning beroende på hur man tycker och tänker. Annars finns det gott om kanadagäss...
 
Jakttider: De svenska vildsvinen får jagas mellan den 16 april och den 15 februari, årsunge får jagas året runt, dock är kultingförande suggor fredade oavsett årstid.
 
Är det bara ur testsynpunkt du vill fylla frysen med något så gör is! I plastbunkar, tråg, vadsomhelst.

Rapportera!
 
Hejduk..tig skrev:
Är det bara ur testsynpunkt du vill fylla frysen med något så gör is! I plastbunkar, tråg, vadsomhelst.

Rapportera!
Nä, vill, o har, fyllt den med mat. Blev min dyraste veckohandling någonsin :)

Dock pendlar temperaturen fortfarande, tycker jag, kraftigt. Mellan 17 o 22 grader under natten (nej, ingen i familjen är nattätare). Denna pendling såg jag inte i min gamla Elektrohelios-frys. Jag mäter temperaturen med en termometer som har en kabel med givare på för att mäta utomhustempen. Den gamla frysen hade en inbyggd analog temperaturmätare. Normal temperaturväxling?
 
D
Du har inte lagt känselkroppen direkt i närheten av kylslingorna då? Försök placera den i luften mellan hyllorna istället i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.