Hej på er,

Vi tänkte ge oss på att renovera källaren och det innebär måla alla tak / väggar och de flesta golv. I gillestugan blir det något varmare än målat betonggolv. Då källaren är på 125 kvm blir det lite färg.

Men för att "piffa" upp jobbet och kanske snabba på lite så tänkte vi sprutmåla. Och här har jag sökt en del men inte hittat svar på alla mina funderingar:
1. Jag var på SWEDOL och de rekommenderade definitivt en 2 cylindrig kompressor till sprutmålning och blästring. Typ denna: http://www.handla.swedol.se/ - Tryckluft - Kompressorer - Garage Master. Synpunkter ? Behövs så kraftig ?
2. Är det svårt att sprutmåla betong/putsväggar ?
3. Några nackdelar att sprutmåla ?
4. Vad bör man ha för sprutmunstycke (storlek 1.2/1.5/1.7/2 mm) ?
5. På Flugger sa de att deras vanliga Flutex 5 / 7S fungerar ?
http://gm.flugger.com/sv/prodsikk.dll?SPROD=ON&SPROD-NR=FLUTEX+7S&GO=Visa+utskrift
http://gm.flugger.com/sv/prodsikk.dll?SPROD=ON&SPROD-NR=FLUTEX+5&GO=Visa+utskrift

Jag har läst om speciella putsfärger / silikat färger men det kanske är överkurs om man inte har gamla kalkade/putsväggar ? Jag vet ej exakt vad det är idag men det är nog lite blandat som förra ägaren målat. Och även om vi just dränerat om så vill vi ha färg som andas lite.

Tacksam för era synpunkter av alla slag.

Gokväll,
//Matt
 
Ska du ha samma kulör på väggar och tak?
Behöver du täcka mycket tex dörrar fönster? Du hinner rolla mycket på den tiden det tar att täcka fönster, dörrar och golv.
125 kvm tar inte så lång tid.
Att spruta är lätt men att få det bra är en annan sak.
 
Cheeva skrev:
Ska du ha samma kulör på väggar och tak?
Behöver du täcka mycket tex dörrar fönster? Du hinner rolla mycket på den tiden det tar att täcka fönster, dörrar och golv.
125 kvm tar inte så lång tid.
Att spruta är lätt men att få det bra är en annan sak.

jobbade tidigare med brandskadesanering där vi testade tiden för målning

det gick lika snabbt för 2 man att rolla en lägenhet som det tog för att maskera, täcka och spruta.
 
Jo, vi tänkte köra samma färg på vägg och tak. Glans 5 eller 7.

Hmm, intressant det här med tidsåtgång. Det är inte många/stora fönster men en hel del dörrhål. Golven tror jag vi täcker även om vi rollar då det brukar slarvas och droppa/stänka lite. Så mina tankar om vilken kompressorstorlek m.m kanske grusas av att det är lika bra att köra på som vanligt med roller och skippa investeringen.
Kompressorn var iofs tänkt till bollar/cyklar/bildäck/garage också men det klarar man sig med mycket mindre.

Hmm, får fundera vidare.

Tackar,
//Matt
 
Tidsåtgång kan jag tänka mig att det är på ett ut, men arbetsbördan är så fantastiskt mycket mindre med spruta än rollning.

Har kört paneltak i huset och där är det överlägset med spruta och pensel.
Sprutan som påföring av färgen och sen efterstryka med pensel.

Har man gott om tid så är sprutan riktigt bekväm att arbeta med men är tiden knapp kan rollning vara att föredra.
 
du får klä dig i värsta måndräkten och integralhjälm om du tänker spruta med en vanlig kompressor.Inte att rekommendera då London dimman kommer att ligga tät.Den som rekommenderades av Jens_H är ett bättre alternativ och kostar inte 20000 utan anledning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.