Ju mer jag läser, desto mer förvirrad blir jag.

Vi håller på med ett källarprojekt hemma och står inför några beslut...

Vi kommer att sänka golvet i källaren. Det nya golvet kommer underifån att bestå av makadam, 20 cm isolering samt själva betonggolvet.

I de delar av källaren där vi ska ha klinkers är det självklart att vi ska ha golvvärme ingjute i det nya betonggolvet. Problemet är att välja lösning för de ytor där vi kommer att lägga laminat/parkett/linoleum eller vad det nu blir.

Vi vill ju förstås ha golvvvärme för bästa komfort. Men eftersom vi inte vill riskera fuktproblem vill vi ha en platonmatta. Men då verkar det ju dumt att ha golvvärmen i betongen. Platonmattan med sin luftspalt isolerar väl antar jag?

Då kan vi istället lägga golvvärmen ovanpå platonmattan, men det känns ju också dumt att inte lägga golvvärmen i betonggolvet när man ändå gjuter nytt. Speciellt om man om 15 år vill skifta golvmaterial till klinker exempelvis. En anna aspekt är att denna lösning kostar någon dryg centimer (13 mm )i höjd.

Kan man strunta i golvvärme och tro att det blir hyfsat ok med ventilerat golv? Med tanke på isoleringen och att vi drar ned rumstemererad luft under platonmattan?

Så vad säger ni forumgudar och andra med lite erfarenhet?

Tre alternativ alltså:
1) Golvärme i betonggolv + platon
2) Platon + golvvärme ovanför
3) Endast platon + mekanisk ventilation.

(Hörde på bygglovskontoret att det inte alltid är så lyckat med platon eftersom ventilationen drar med en massa organiskt material som fastnar. De hade renoverat en gymnastiksal och de hittade stora mängder organiskt godis...)

/Björn
 
Platonmatta har inte sååå hög isolerförmåga, visst kommer betongen att bli varmare med platonmatta men jag skulle nog göra så.

Sedan så driver golvvärmen ut fukt så det kanske inte behövs någon platon. Finns nog många källargolv som klarar sig med reglar direkt på betongen. Men låt betongen torka ut ordentligt (1år om ni har tid)

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.