Vi håller på och vrider och vänder på hur vi ska ha planlösningen i vårt nya badrum och det som verkar vara bäst ser ut såhär (har ingen bild, men det är nog inte så svårt att förklara):

När man kommer in finns ett badkar mot den bakre väggen. Badkaret är 160 cm långt och tar därför hela väggen. Framför badkaret skulle det på ena sidan vara ett handfat med skåp under och på andra sidan (mitt emor handfatet) en vägghängd toalett med spolkassetten inbyggd i en utanpåliggande "låda". Nu undrar vi om det kommer att bli för trångt mellan handfat och toa om vi gör såhär. Är det någon som har ett badrum som ser ut på något liknanade och som vill dela med sig av sina erfarenheter (kanske tom en bild)?
 
Hade den planlösningen i en lgh och ja det var trångt. Tror iof att det badrummet var aningen mindre. Men det saknas förutom utrymme att röra sig i dessutom plats för tex handduk osv.... Känner ni behov av badkaret? Verkar mer lagom med med endast toalett och handfat.
 
Hur djupt är det?
 
Ni skall ha WC mitt emot ett tvättställ på 160cm?
Ja, det blir för trångt. Har ett liknande badrum och inbyggd WC i låda utanpå. Visserligen har jag en WC-skål som är ganska utrymmeskrävande (IDO 7D), men även med en av smalare sort skulle jag vilja påstå att det i princip inte funkar även med de kortaste av ben och den smalaste av badrumsmöbel...
 
Om man ska följa de vedertagna funktionsmåtten:
Då kräver ett tvättställ 110 cm och en toalettstol 120 cm.
Det innebär att om toan är ockuperad och en annan person ska tvätta sig samtidigt, då krävs det minst 230 cm. Fast det är kanske inte så trevligt att tvätta sig när någon annan sitter på toan bakom ändalykten. :eek:
Om man antar att tvättstället är 40 cm djupt borde det kunna funka med en bredd på 160 cm (120 + 40). Detta under förutsättning om man kan enas om att bara vara där en åt gången. ;)
 
Tack för alla svar! Vi hade det faktiskt så i badrummet när jag bodde hemma, men jag kan inte minnas hur trångt det var och alla andra familjemedlemmar verkar ha förträngt det också. ;-)
Men det låter ju som om det är fler som tycker att det blir för trångt än tvärtom och så har vi små barn så man vill ju kunna sitta framför badkaret och tvätta dem också...

Är inne på en vägghängd toa som kan monteras i hörn nu för då får den plats precis bredvid dörren i andra änden av rummet (på väggen mitt emot badkaret där det också finns en dörr). Så nu gäller det bara att hitta en hörntoa... ;-)
 
GrodanMaja skrev:
Tack för alla svar! Vi hade det faktiskt så i badrummet när jag bodde hemma, men jag kan inte minnas hur trångt det var och alla andra familjemedlemmar verkar ha förträngt det också. ;-)
Men det låter ju som om det är fler som tycker att det blir för trångt än tvärtom och så har vi små barn så man vill ju kunna sitta framför badkaret och tvätta dem också...

Är inne på en vägghängd toa som kan monteras i hörn nu för då får den plats precis bredvid dörren i andra änden av rummet (på väggen mitt emot badkaret där det också finns en dörr). Så nu gäller det bara att hitta en hörntoa... ;-)
Bra ide, Ifö har hörnlösningar bland annat.
 
Vi ritar också allt i SketchUp. Jättebra för att se hur färger ser ut tillsammans och så. Fast just den här badrumslösningen såg faktiskt rätt ok ut där, men som sagt, nu är det hörntoa som gäller. Jag har faktiskt inte hittat någon hos Ifö, men har ändå bestämt mig för Gustavsberg. Det var inte lätt att hitta en hörntoa till ett någorlunda vettigt pris. ;-)
 
Haha, cool lösning, fast det kanske är trevligare att stå någon annanstans än lutad över toan när man tvättar händerna... ;-)

Det blev förresten hörntoa med handfatet någon annanstans, så nu när badrummet är klart vet jag fortfarande inte om det hade fungerat med toa och handfat mitt emot varandra, men jag tror fortfarande att det hade blivit trångt, så vi är nöjda med vårt val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.