Hej alla,

har bestämt mig för att sätta in downlight i min bostadsrätt. Kök, hall och vardagsrum hänger ihop i en öppen planlösning och tänkte göra det i dessa tre utrymmen. Har några funderingar kring detta...

1. Anledningen till 12V system är ju framförallt att man inte behöver sänka taket så mycket som vid 230V pga värmeutvecklingen. Men hur mycket behöver man sänka taket? Hade tänkt köra 35W lampor en styck per 1,5kvm kök och 1 styck per 3 kvm i hall och vardagsrum. Så alltså hur mycket behöver taket sänkas?

2. Förstår att man måste använda trafos men de jag hittat på ex elbutik.se räcker ju bara till 3-4 lampor och jag kommer totalt behöva ca 30 st ungefär. Hur kopplar man ihop dem lite kortfattat, finns det nån guide?

Vore tacksam om nån forummedlem hade bilder på sitt egna downlightbygge och kunde rekommendera det.

MVh;
magnus
 
det du bör göra är att bygga ner taket så får in plåtpottor för spottar, samt kombinationspottor där du har både en trafo och en spot (på vardera sida i boxen - som är rektangulär)

3-4 per trafo låter normalt och hanterbart, det är drygt nog ibland att få in alla kablar ändå. Viktigast att tänka på är ju att det är 12V, och därmed en mycket högre ström.
Man har ju sett installationer ibland där folk samlat ihop ett par spottar med kopplingar till en klen kabel eller FK, och dragit dessa till trafon.
säg att du har sex stycken 35W spottar och drar dem över en 1.5mm FK till transformatorn: 6*35=210 -> 210/12= ~17.5A
*inte* OK
 
Du behöver inga plåtpottor om du bygger ner taket. Ska du ha 35W ljuskällor så måste du ha "normala" spottar. Dvs du måste bygga ner taket lika mycket som 230V. Det står på spotten vad den behöver för utrymme fritt runt sig. ca 10cm. Om du nöjer dig med 20W så finns det spottar som kräver mindre utrymme. Det finns elektroniska trafos som klarar 350W tror jag, som dessutom klarar långa ledningslängder 20m. Sätt sådana vid centralen eller i en klädkammare/förråd eller dyligt. Du måste kunna komma åt trafon, så bygg inte in dom!
 
N
Svar på dina frågor...

1. Hur mycket du behöver sänka taket beror på vilka spottar du har tänkt att använda och även på vilken yp av tak du har idag. En tumregel är att spotten ska monteras med 50mm fritt från brännbart material. Är det betongbjälklag skulle jag tumma lite på den regeln (75 regel + 13 gips). Spontant låter 30 st MYCKET och normalt brukar man inte montera spottarna "symetriskt" i rummet som jag tror att du är på gång att göra. Försök i stället att placera dom längs väggar och max 1 meter från en vägg. Så klart kan du också placera en och annan över tex över ett bord där du behöver ljus.

2. Satsa på en trafo som klarar 120VA och koppla in 2-3 st per trafo.
 
...
 
Jag sänkte taket med ca 6cm i köket.
Körde med led så jag slapp pottor.
 
  • DSC_0006 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Somsagt.. Pottor behövs inte om man sänker ner taket. Pottor har man om det är isolering runt om så att inte isoleringen kommer mot spotten.
 
allt beror på vilken typ av material som finns i närheten av spottarna, vilken typ av spot du har, samt vilken modell av ljuskälla.

Bra hellre att vara över gränsen än precis på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.