Hej alla.
Nu har frugan bestämt att vi (jag) ska renovera tvättstugan.
Hon är trött på 70tals stuket där inget fungerar praktiskt och är skitfult, det är jag med för den delen.

Så, då dök genast önskemålet om golvvärme upp, trodde ett tag att jag hade motat bort den tanken men icke sa nicke, tydligen.

Jag hade inte tänkt att lägga in det själv, för då lär det väl bli fel antar jag, utan tänkte ta in en VVS are. Nu till frågan (äntligen), är det någon som har använt en VVSare inom Borlänge/Falun som de kan rekomendera?

Till saken hör att huset inte är helt standard, (men nästan). Det är en 1-plansvilla utan källare. Platta på mark med golvspånskivor och plastmatta i nuvarande tvättstugan.
Det finns 50mm isolering under plattan + fuktskydd i form av plast under isoleringen. (inte mycket men det finns ju ialla fall)

Värmesystemet är fjärrvärme, i tvättstugan så finns det idag 3 element MEN, och här kommer det lilla udda.
De sitter på en slinga i ett en-rörs-system. På samma slinga sitter även elementen i 2 andra rum (tv-rummet och grabbens sovrum).

Vilket system vore det bästa?

I slutändan ska klinker läggas på golvet.
 
På de flesta shuntar kan du ändra från ett till två-rörssystem så det spelar inte så stor roll vilket fabrikat du använder. Vill du vara riktigt lat kan du lägga spårade spånskivor ovanpå ditt befintliga golv om din fru kan leva med nivåskillnaden.
 
Skönt att höra att ett problem försvann ialla fall, trodde först att enrörssystem inte var kompatibla med golvvärme.

Men som vanligt, ett problem löst och 2 nya dyker upp.

Jag har kollat in de olika varianter som finns på hur man kan lägga golvvärmen.
Men det är inget som är "perfekt" för huset.

Jag pratade med en snickare (som verkade veta vad han pratade om) och han tyckte att om jag nu hade platta på mark så vore det enklaste att gjuta in golvvärmen, dvs tilläggsgjuta.

Så, jag tog och sågade upp en del av golvet för att se hur det såg ut under....

Tyvärr!! är det 20-23 cm ner till befintlig platta, och att gjuta upp så mycket kommer att kräva 5 kubik betong, eller 8-9 ton betong.... (SUCK) det är inget man blandar hemma i hink direkt.

(Rummet är 25kvm)

Så nästa alternativ, lägga spårade skivor på reglarna verkade en kort sekund vara det bättre sättet. Tills jag tittade hur tätt reglarna satt.

Utan att gå närmare in på det så kan jag säga att det INTE är cc60 cm, inte ens i närheten. Så då måste man regla om hela utrymmet med 45x195 reglar.

Jag behöver ha råd från eliten, här på forumet.
Hjälp.......
 
Låter mer som en möjlighet att få plats med isolering än ett problem...

Du kan tex isolera och gjuta en tunn kaka uppe på det.
 
Hej Matss.
Jo den tanken har slagit mig. Visst är isolering obilligt ( = dyrt) men det fyller ju sin funktion så att säga. plus att det är rätt lätthanterligt. Bara bra. MEN
Åteigen ett sådant där eländigt MEN.

Idagsläget ligger det en plastfolie under den befintliga plattan som skydd mot uppträngande fukt underifrån.

Hur blir det då om jag lägger cellplast isolering ovanpå som gjuts in?

Då blir det ju tätt på båda sidor om den befintliga plattan och betong brukar ju vilja kunna andas. Finns det inte en risk att jag skapar ett framtida problem med fukt och dålig luft?

En annan fråga är hur man avgränsar utrymmet under golvet, det är ju inte hela bottenplattan som ska höjas utan bara runt 15-20kvm. Kan man använda träreglar och kantisolering för att bygga en form eller måste man använda kantsten i betong?
 
JAG tycker du ska göra så här:

Bryt upp golvet i rummet...rensa bort ALLT inkl plasten, så där bara är betong, sen fyller du upp med cellplast till lämplig höjd, lägg ut slingan, på med armeringsnät, Gjut!
Avgränsningen mot övriga huset hade jag murat upp i leca.
 
Tack för hjälpen.
Jag har kollat med en byggare också och jan sa samma sak, bort med allt och gjut upp med antingen lecakulor eller cellplast i botten.
Gjutningen sker med EPS betong samt avjämning med flyt.

Det enda jag inte kan ta bort är plasten. Eftersom den ligger UNDER plattan.
Men det var tydligen bara positivt eftersom den hindrar all fuktvandring upp i plattan.
Och eftersom cellplast inte är ångtätt så blir det inte instängt, som jag var rädd för.

Så nu har jag börjat riva väggar och annat för att öppna upp planlösningen.

Tro´nt på 17 att frun kommer in halvägs och säger: " jag har tänkt på en sak, ska vi inte ta ner den andra väggen också? Så blir det luftigare"

Och här trodde man att jobbet skulle gå snabbt. :D
 
ang gjuta in slingorna med EPS betong - om det var tanken - så kolla om det är lämpligt - har för mig att EPS betongen isolerar vilket inte är så bra för golvvärmeslingornas värmespridning.

att däremot gjuta upp med EPS och sedan armeringsnät och golvvärmerör ingjutna i avjämningsmassan eller vad det heter tro jag är bättre.

dock ingen expert på detta.
 
hittade en länk ang EPS
http://www.epscement.com/?sid=44

Kan man lägga golvvärme i EPSCement?
EPSCement fungerar utmärkt i kombination med golvvärme, men golvvärmesystemet skall läggas ovanpå EPSCementgjutningen. Detta är mest gynnsamt med anledning av att EPSCement är värmeisolerande. Ingen värme går förlorad nedåt i konstruktionen utan tillgodogörs i golvets yta.
Golvvärme skall aldrig läggas i EPSCementmassan. Eftersom EPSCementen i sig själv är värmeisolerande kan i sådant fall inte värmen spridas från massan upp till golvets yta på optimalt sätt.
 
Helt rätt, jag hade lite för brottom när jag skrev.
Självklart ska slingorna ligga ovanpå EPSen, i flytspacklet.

Någon som har tips på hur man gör med befintliga el och vatterör?
Idag ligger de ju på plattan i mineralisolering, torrt och varmt.

Men om jag nu ska (som planerat) lägga cellplast istället så lär ju rören hamna i kläm.
Är det enklast att bara spåra undersidan av cellplasten för rören eller ska man göra något annat istället? Jag kan ju inte gärna lägga cellplasten direkt på rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.