Per72 skrev:
Nu är vi ju där igen.. Hur vet vi att börsen kommer att stiga i framtiden?
Om börsen inte stiger på lång sikt så har vi värre problem att oroa oss över än att våra sparpengar inte växer. Hela vårt ekonomiska system bygger på tillväxt, om tillväxten avstannar eller blir negativ så håller hela vårt samhälle på att falla sönder. Att börsen i stort växer med tiden är nästan garanterat, frågan är bara hur mycket i förhållande till andra variabler samt om den är i ett bra läge när du behöver realisera dina tillgångar.

Swetrot: De som säger så till dig kan ju ha en poäng: Om man kan få sitt kapital att förräntas bättre än vad man får betala i ränta på banken så är det ju naturligtvis en bättre affär att ha lån och att investera pengarna. Det svåra är bara att veta när det är rätt läge att realisera sina tillgångar och lösa lånen för att undvika att förlora på det. Vi har kapital så vi skulle kunna vara nästan helt utan lån, men har ändå valt att låna en del till vårt boende eftersom vi framgångsrikt tjänar pengar på vårt kapital.
 
BobbyEwing skrev:
Om börsen inte stiger på lång sikt så har vi värre problem att oroa oss över än att våra sparpengar inte växer. Hela vårt ekonomiska system bygger på tillväxt, om tillväxten avstannar eller blir negativ så håller hela vårt samhälle på att falla sönder. Att börsen i stort växer med tiden är nästan garanterat, frågan är bara hur mycket i förhållande till andra variabler samt om den är i ett bra läge när du behöver realisera dina tillgångar.

Vad händer med tillväxten om folk slutar handla och väljer och spara sina pengar eller investera i värdepapper i stället för att kosta på bostaden,avstå korven på hockeymatchen, slutar köpa verktyg osv..
 
Redigerat:
[

Swetrot: De som säger så till dig kan ju ha en poäng: Om man kan få sitt kapital att förräntas bättre än vad man får betala i ränta på banken så är det ju naturligtvis en bättre affär att ha lån och att investera pengarna. Det svåra är bara att veta när det är rätt läge att realisera sina tillgångar och lösa lånen för att undvika att förlora på det. Vi har kapital så vi skulle kunna vara nästan helt utan lån, men har ändå valt att låna en del till vårt boende eftersom vi framgångsrikt tjänar pengar på vårt kapital.[/QUOTE]

Varför är det så viktigt och realisera sina tillgångar i tid om det ändock i stort sett är garanterat att börsen på sikt stiger? Det är väl lugnare för dig och bara sitta still och vänta på nästa uppgång.. för den kommer ju : ) I stället för och hoppa in ut och köpa på toppen och sälja i botten. Låt säga att du har ditt lån på 30år och att du samtidigt har ett månatligt sparande i aktier. Då är det väl inga problem med din hypotes om ekonomisk tillväxt, börsutveckling osv, få dina investerade pengar växa mer än låneräntan på ditt lån.. ; )
 
klaskarlsson skrev:
Men tittar man historiskt så gälelr ju detta: Både börser (fonder) och fastigheter har stigit i de allra flesta fallen (undantag finns förstås - iaf vad gäller fastigheter på vissa orter)

Däremot kan man inte vara säker på att man ligger på plus vid en viss tidpunkt - man kanske måste vänta tio år till . . .


/K
Visst är det så men frågan är vad hur mycket som krävs för att ekonomin tar tio steg tillbaks? Ett till världskrig eller så kanske det räcker med en väpnad konflikt i Europa?
 
Per72 skrev:
Varför måste villan stiga i värde??.. det är ju så man blir gråhårig när man hör hur folk resonerar.

Det är ju en viss skillnad på att köpa sig ett boende eller spekulera i aktier. Stiger villan i värde är det så klart bra men gör den inte det så spelar inte det nån större roll. Huvudsaken är att man har råd att betala räntor och framförallt amortera. Betala på lånen är det bästa man kan göra för sin ekonomi på sikt. En del väljer att spara mer i fonder och betala mindre i amortering. Det enda som är säkert är att lånet blir mindre om man amorterar . Att fonderna går upp är då inte säkert
Villan BEHÖVER givevis inte stiga i värde. Finns säkert många människor som bara vill ha tak över huvudet och som ser allt annat som oväsentligt. Jag tror dock att de flesta ser sitt hus, inte bara som ett boende utan även som en trygg investering, kanske inte bara för egen del utan även för sina barn och barnbarn.
 
jeppeknaster skrev:
Visst är det så men frågan är vad hur mycket som krävs för att ekonomin tar tio steg tillbaks? Ett till världskrig eller så kanske det räcker med en väpnad konflikt i Europa?
Mjo - men varför skulle det automatiskt reducera fastighetsvärden eller börsvärden för all framtid ?

Tom med andra världskriget så steg både börser och fastighetspriser - det var tom högkonjutur i stora delar av världen eftersom producenterna gick för högtryck och staterna spenderade miljarders miljarder på kriget.

EFter kriget skulle ju allt byggas upp igen, och visst i vissa länder var det knakigt - men i tex Sverige så rullade det ju på för fullt under 50/60 talen (med konjuktursnägningar iof)

/K
 
Sant, men välstånd är inte bara börsvärde, just nu betalar det amerikanska folket för kriget i Irak med höjda skatter och värdelös valuta. $500,000,000,000 per år är pengar, även i USA.
 
mycke_nu skrev:
Sant, men välstånd är inte bara börsvärde, just nu betalar det amerikanska folket för kriget i Irak med höjda skatter och värdelös valuta. $500,000,000,000 per år är pengar, även i USA.
Jo förvisso - och just i Usa ser det väl dystrare ut än på länge.

Men ingen stormakt har ju heller varat för evigt - inte ens rekordhållaren (?) Rom, så det kanske är början till ett mindre förenat staterna vi kan skönja ?
Personligen tror jag att Kina, om dom klarar att hålla ihop landet, är en bra kandidat till 2030-2050-talens giganter, kanske tom tidigare...

/K
 
Dags att skaka liv i den här tråden tycker jag. Skulle vara intressant att höra hur det har gått med aktierna, börskriser och allt det....
Själv har jag hela källaren full med tomma ölburkar från det senaste halvåret, och jag har panten kvar! Bra investering....
Tänk om jag hade lagt alla pengarna på tråkiga aktier, som antagligen hade vart värdelösa idag, istället för denna goda dryck och det trevliga umgänget med polarna! :D
 
Se det så här istället; Ölburkarna ha jag som korttidssparande om jag behöver snabba kontanter, men aktier är långsiktigt och beroende när man köper och säljer.
Man ska aldrig älska sina aktier/fonder eller alltid "jaga" efter att sälja med högsta vinst, istället kan man sälja med förlust ibland om man tror fortsatt nedgång för att sedan köpa tillbaka.
Och att på kort sikt köpa och sälja för att bli rik misslyckas nog de flesta med.
Utan det ska vara långsiktigt och ibland ta hem en vinst man är nöjd med, inte försöka nå det optimala utan det man känner sig nöjd med. Sälj hälften av innehavet i ett bolag om du vill omfördela och behåll hälften om du är osäker.
Och åter igen var inte "sniken" att jag maximalt, utan att vara nöjd då kan man även ha kul för akite/fondpengar och använd dem. Det är inte de som har mest pengar när man dör som vinner, utan de som har haft ett roligt liv.
 
Ardexsmitten skrev:
Dags att skaka liv i den här tråden tycker jag. Skulle vara intressant att höra hur det har gått med aktierna, börskriser och allt det....
Själv har jag hela källaren full med tomma ölburkar från det senaste halvåret, och jag har panten kvar! Bra investering....
Tänk om jag hade lagt alla pengarna på tråkiga aktier, som antagligen hade vart värdelösa idag, istället för denna goda dryck och det trevliga umgänget med polarna! :D
Tur att du har burkar och inte 4kr PET flaskor - dessa kan man ju inte panta längre :)

Såg i dagarna att en av mina fonder förra året gick från 32 kkr - 21 kkr :(
Tror att jag skall byta den snart - på mer än 10 år är den nu inte mer värd än det jag har satt in, i princip. Den kanske har växt 5% på 10 år .... Dock inte läge att sälja andelarna just nu kanske...

/K
 
Jodå det kan vara läge för det, vad som hänt historiskt med just den fonden i utveckling - glöm det, det är här man gör generalfelet, tänk så här istället;
* du tror att nedgången kommer att fortsätta - sälja nu, köp tillbaka senare
* du tror att den kommer att stå stilla eller öka långsammare än andra fonder/aktier, sälj och köp den du tror på nu oberoende av nuvarande värde.
Men jag håller med om att det är ett spel då man inte har något facit och många gånger vnner den också som sitter stilla i båten.
 
Tror att både proffs och amatörer gör dessa misstag. Däremot det som händer nu är att alla aktier har rasat så nu sitter de flesta i samma båt som har aktier/aktiefonder. När ITbubblan sprack i början av 2000-talet så var det ganska begränsat område och inte lika globalt, men många i Sverige hade satsat på dessa snabbväxande aktier, däremot så fanns det då alternativ. Nedgången i början av 90-talet var ju betydligt bredare. Men nu väntar man på uppgången och den forna "förmögenheten" återtar sin rätta nivå eller ska man vikta om och tro på att "satsa på en roddbåt till Kina?:)
 
AndersS skrev:
Jodå det kan vara läge för det, vad som hänt historiskt med just den fonden i utveckling - glöm det, det är här man gör generalfelet, tänk så här istället;
* du tror att nedgången kommer att fortsätta - sälja nu, köp tillbaka senare
* du tror att den kommer att stå stilla eller öka långsammare än andra fonder/aktier, sälj och köp den du tror på nu oberoende av nuvarande värde.
Men jag håller med om att det är ett spel då man inte har något facit och många gånger vnner den också som sitter stilla i båten.
Helt riktigt! Man måste vara rationell när man handlar med aktier.

En vanlig metod inom råvaruhandeln är att man bestämmer sig för vid vilken kurs man ska sälja om det man förutspått inte slår in. Tex, om man köper man en vara med förhoppningen att den ska öka i värde 2% på en månad så bestämmer man samtidigt att om den inte gått upp minst 0,5% på 2v så säljer man. Med en trigger som denna så är det större chans att man hinner minimera förlusterna när det går snett...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.