langer skrev:
Suveränt jobbat Linus! Är du nöjd med dimensioneringen av takstolarna? Ska bygga uthus och undrar om man kan få till såna som är 7 m och fribärande?
njaa

jag har 6400 om jag mins rätt ispänvid menhar ju oxå "pelare" som stötar på mitten.
har ju nu 120 + limad o spikad 45 under .

skulle idag gått upp till 195 eller 220 direkt för o klara tungden från loftet o allt där ligger :)
(typ massa ton gräs)
 
Tackar för svaret Linus! Lutar åt att det blir någon form av längsgående balk i mitten..
 
Hej LinusE!
Jag planerar att bygga stall på vårt torp till våren och har med stort intresse följt din utmärkta tråd & dokumentation på din sajt.
Tack för allt du delat med dig av!
Blev speciellt inspirerad att snickra stalldörrar själv, efter att ha sett dina fina verk.
Har sen sett fin-fina råd från "byggarn" (tror jag användaren heter) om hur man gör dörramar som inte slår sig.

Är inne på att, som du, mura en ram av lättklinkerblock som jag gjuter betongsulan i.
Är det något särskilt jag behöver tänka på när jag gjuter just på detta sätt?
(Kommer att rådfråga en bekant som är proffs på markarbeten och grunder, men han kanske inte gjort just detta.)

Funkade det bra att gjuta i den murade lecablocksramen, utan att stötta upp lecablocken i sidled med stöttor (ung. som man gör när man bygger en gjutform i trä)?
Förstärkte du armeringen längs kanterna av armeringsmattorna (vid lecablocken) på något sätt? Det räcker kanske att ha armeringsnät ända ut mot kanterna av plattan?

Försöker bifoga ritning på fasader & planlösning.

Vänligen,
Fiskartorparn
 
  • Ritning Stall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning Stall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser mycket bra ut men vad är måttet i stall gången?
Om dú kan och har platts så 3m mellan vägg det måttet är nämligen standard hos inrednings levratörerna. Jag tycker 2.5 är ett litet mått.
Men finns det inte platts så.
 
Linus_E skrev:
njaa

jag har 6400 om jag mins rätt ispänvid menhar ju oxå "pelare" som stötar på mitten.
har ju nu 120 + limad o spikad 45 under .

skulle idag gått upp till 195 eller 220 direkt för o klara tungden från loftet o allt där ligger :)
(typ massa ton gräs)
Tjabba Linus
Hur går det, Färdig med sadelkammaren?

Du vet tiden går och vill se bilder på ditt resultat.
Ha det Mr.H
 
jaha...
server krach :( så ny server har upprätats och alla länkade bilder borta.
nya bilder kommer upp på www.linuse.se så fort de går.

/Linus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.