Jo vi håller på och bygger nytt kök och det skall ju dras en del el dit.
Jag bor i ett hus som är byggt 1909 och det sitter en el-central med gamla hederliga porslinssäkringar, det finns en 3-fas grupp idag (16A) som går till lite andra saker hur mycket kan man belasta den. Kan man koppla flera olika 3-fas historierpå samma säkringar:confused:
 
Flera uttag ja men normalt ansluter man inte mer än en apparat till samma grupp. Undantag finns givetvis.

Vad är det för prylar och vilka belastningar pratar vi om?

/Kent
 
Det som skall vara i köket är ju häll, ugn, micro kyl/frys och diskmaskin. Dom stora strömförbrukarna, sen tillkommer ju lite belysning å sånt. Ugnen vet jag att jag kan välja å koppla 1,2 eller 3faser tror att jag kör med 2 tror det räcker.
 
Häll och ugn är rätt vanligt men mer hade inte jag lagt på den gruppen.
Vad har du för kabeldimension och säkringar?

/Kent
 
Det är 3x16A kabel till häll är 2,5mm2, ugn är tänkt 1,5mm2 då det är 1fas. Detta svar fick jag från IKEA angående ugn å häll,
(HÄLL)HOB 601, 230 V. 1, 2 eller 3 faser och 6200W. (UGN)OVN 900S 230V, 1 fas, 2500W
Tror du det räcker med 2st faser på hällen, och om jag delar den gruppen 2+1 måste jag dra fram xtra jord+nolla då?
 
Du kan gå in på pluggakuten.se/formelsamling/ellära.
Där kan du räkna ut säkringar mot belastningar etc.
 
Du delar lämpligen trefasgruppen med 2 faser till spisen och en till ugnen. Båda apparaterna kan dela på samma nolla och skyddsjord, du behöver ingen extra. Notera på centralen att det är en delad trefasgrupp.
 
bandy76 skrev:
Det är 3x16A kabel till häll är 2,5mm2, ugn är tänkt 1,5mm2 då det är 1fas.
Du måste använda 2,5mm2 till alla brukare, eftersom du matar över en 16 A säkring :)
 
bandy76 skrev:
Jo vi håller på och bygger nytt kök och det skall ju dras en del el dit.
Jag bor i ett hus som är byggt 1909 och det sitter en el-central med gamla hederliga porslinssäkringar, det finns en 3-fas grupp idag (16A) som går till lite andra saker hur mycket kan man belasta den. Kan man koppla flera olika 3-fas historierpå samma säkringar:confused:
Rätta mig om jag har fel... men gör man om nåt i befintlig elinstallation så måste väl jordfelsbrytare monteras in i en gammal anläggning??
Kanske nåt att ta i beräkning...
 
Det har väl ingen betydelse om det är krav på JFB, det är dumt att inte sätta in en JFB oavsett.

Protte
 
Består centralen bara av en 3-fasgrupp? Eller är det en 3-fasgrupp till köket idag? En 3-fasgrupp kan du lägga flera olika belastningar på under vissa villkor, men häll, ugn, micro, kyl/frys, bel, uttag och diskmaskin lär inte fungera speciellt bra på samma grupp.
 
imported_Mogge skrev:
Rätta mig om jag har fel... men gör man om nåt i befintlig elinstallation så måste väl jordfelsbrytare monteras in i en gammal anläggning??
Kanske nåt att ta i beräkning...

yes, om ombyggnaden är "omfattande" så är det så. Det är årets föreskrifter som gäller.
 
bandy76 skrev:
Det är 3x16A kabel till häll är 2,5mm2, ugn är tänkt 1,5mm2 då det är 1fas. Detta svar fick jag från IKEA angående ugn å häll,
(HÄLL)HOB 601, 230 V. 1, 2 eller 3 faser och 6200W. (UGN)OVN 900S 230V, 1 fas, 2500W
Tror du det räcker med 2st faser på hällen, och om jag delar den gruppen 2+1 måste jag dra fram xtra jord+nolla då?
Det blev lite bakvänt. Kabelarean beror inte på hur många faser man använder utan på strömstyrkan. Drar ugnen 16 A enfas så behöver du minst 2.5 kvmm.

Sen är det så att trefas är en av mänsklighetens stora uppfinningar. En svensk sådan dessutom. Det är oftast att fördra att koppla trefas. Du kan alltså dra 3x16A i en trefasgrupp och ändå klara dig med en 2.5 kvmm nolledare. Fasströmmarna är 120 grader fasförskjutna och man får aldrig högre ström i nollan än vad en av faserna drar som mest.

Om du däremot kopplar 3 x 16A i enfas, så behöver du tre separata 2.5 kvmm nolledare.
 
bandy76 skrev:
Det är 3x16A kabel till häll är 2,5mm2, ugn är tänkt 1,5mm2 då det är 1fas. Detta svar fick jag från IKEA angående ugn å häll,
(HÄLL)HOB 601, 230 V. 1, 2 eller 3 faser och 6200W. (UGN)OVN 900S 230V, 1 fas, 2500W
Tror du det räcker med 2st faser på hällen, och om jag delar den gruppen 2+1 måste jag dra fram xtra jord+nolla då?

När du skriver om man "måste dra fram xtra jord+nolla då?"

Då blir jag lite lätt nervös, för då känns det inte som att du har 100% koll på läget.

Risk finns att häll och ugn går sönder om man kopplar en 3-fas matning felaktigt.

Så tänk en gång extra om du inte skulle fråga någon som kan "lite" mer att komma förbi och hjälpa dig med inkopplingen.

/Richard
 
Consensus skrev:
Sen är det så att trefas är en av mänsklighetens stora uppfinningar. En svensk sådan dessutom.
Alla håller inte med om det

Saxat från Wikipedia
"Uppfinnare sägs vara Jonas Wenström medan somliga påstår att uppfinningen gjordes tidigare, men Wenström fick svenskt patent år 1891. Bland annat skall den ryskfödde ingenjören Michail Dolivo-Dobrovolskij ha arbetat med tre fasförskjutna växelströmmar redan 1888 "

Det hörde väl inte riktigt hit men :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.