Hejsan

Har nu just startat upp min nya anläggning med en Orlan 40 kw.

Test eldade igår en del och har kört förfullt nu påkvällen.

Nu undrar jag bara varför pannan stannar ibland alltså stop lampan blir tänd.

Har ingen riktigt bra bild av är det händer men är inte pga överhetning har inte sett en pann temp över 86c ennu.

förslag?

Tar gärna också emot andra tips på vad man kan och behöver ställa in på ny Orlan.

Mvh
Fredrik
 
Om du trycker pil upp så ökar du tempen.. Vad är den inställd på nu?
 
Tjenare

det är den enda inställningen jag ändrat på har den på 92c nu
 
Nu har ju du en lite nyare variant men det borde vara samma som de äldre. Stoppknappen ska börja lysa när det är slut på bränsle i pannan, för att känna igen detta så tittar pannan på en sjunkande temperatur. Detta går att ställa in har jag för mig, du kan t ex bestämma att när temperaturen sjunkit 3-10° under driftstemp skall pannan stoppas. Förmodligen så är även termostatpatronen inblandad i problemet genom att den släpper in alldeles för kallt vatten vilket kommer att visa sig som en temp sänkning. Min gissning är att du har en 72° patron.
Följande utspelar sig:
Pannan värmer tills den blir som du säger 86°, i det här läget öppnar 72°patronen fullt och flödar in kallt vatten. När detta vatten sedan når toppen(sjunker tempen under 67°) ser pannan det som att veden tagit slut och stänger av. Detta är bara ett problem sålänge det finns kallt vatten att tillgå, varvning är inga problem.
Förmodligen ligger startdrift brytningen runt 70° på pannan så sålänge du har en patron för låg driftstemp bör du köra med lägre driftstemp på pannan (typ 82°maxtemp) så att patronen inte öppnar förmycket. Rekomenderas att du skaffar en 78,83 eller 87° patron. Själv har jag en 83:a vilket ger mig 88-89° första varvet och 94-97°(ibland 102°) andra varvet.

Nu gissar jag en hel del om vad du har men jag känner igen problematiken så förhoppningsvis hittar du en lösning i ovanstående.

PS. Se till att laddomatpumpen går i läge 3.
 
Tackar Tackar

Måste vänta enstund nu bara så ack tanken kommer ner i Temp igen.

Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.