Vi håller som bäst på att renovera köket och är nu i valet och kvalet att byta ut vedspisen mot en vedpanna med spishäll för luftburen värme och uppvärmning av tappvatten. Har någon tips och idéer vad vi ska kolla efter?
 
Begagnade Norrahammar-pannor finns ibland billigt på blocket, c:a 2000-3000:- brukar dom kosta i bra skick.

Jag funderar själv på en nytillverkad (från samma till verkare som Wamsler) som finns i Estland:

http://www.svt.ee/svt/index.php?id=14&snd_id=400&product=7920

Jag har fått ett pris (innan prissänkningen till €1022) med frakt på €1350.

/fth
 
Jag letar runt med intresse bland länkarna. Tusen tack för jättebra tips.

Jag grunnar en smula på om kranvatten räknas som ett öppet system, kanske om man fixar ett expansionskärl efter pannan?
"destined for operation in an open circuit system with gravitational or forced water circulation"
Någon som vet? Vidare undrar jag om någon har erfarenhet av trevägsventiler för att välja värmekälla? Något man behöver tänka på?
 
Jag är inne på denna Okonom 85 10papp och med vattenmantel... har ingen aning om hur bra / dålig den är men den passar ju bra i ett kök.
 
Ökonom har en ynkligt liten vatteneffekt och förutsätter att någon på gammaldags vis sitter framför spisen och stoppar i ved hela dagen. Låt det få kosta lite mer det vinner du snart igen.
 
Instämmer helt, Ökonom 85 har 3.5kW till vatten, och kostar 10,700:- inkl frakt.

Alfa Term 20 som jag länkade till ovan har 15kW till vatten och kostar c:a 12,500 inkl frakt.

Räknar man i kr/kW så kostar Ökonom 3057 kr/kW och Alfa 833 kr/kW ...

Alfa Term 20 är dessutom nästan exakt samma spis som Wamsler K148 som kostar c:a 30,000 i Sverige. Båda spisarna tillverkas av AlfaPlam i Serbien och det enda som jag har hittat som skiljer är att Wamsler har flera olika anslutningar för rökrör medans Alfa endast endast har anslutning på sidan (höger eller vänster beroende på vilken modell man väljer).

/fth
 
Är det någon som beställt från Estland resp Polen?

Jag håller på att skissa på en konvertering från direkt el till vattenmantlad vedspis med acktank m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.