Hej!

Vi har nu länge funderat på vad för slags hus vi skall bygga. Vi vill gärna bygga ett stenhus och var länge inne på att bygga med betongelement, men nu börjar vi få lite kalla fötter då jag läste att en av medlemmarna i bygga nytt hade problem med excellent betongelement från hedareds.
Frågan är om dessa problem han har med köldbryggor och mögel gäller allmänt för alla liknande betongväggar eller om det är specifikt för just hedareds konstruktion möjligen?
Kan det vara så att Finjas konstruktion är bättre eftersom de har betong på både insidan och utsidan av väggen??
Kanske är det bättre att bygga hus i lecablock (lättbetong) om man vill bygga ett stenhus??
Eller är det bästa och säkraste valet att bygga ett trähus???

Kan någon hjälpa mig få svar på mina frågor????

Walle
 
Hej Walle, om Du skall bygga i sten så är min första och enda tanke att Du skall välja leca, eftersom stenen innehäller ett isolerade material, som i normalstenen kan jämföras med ca 5 cm isolering. Jag är själv inom trä, så din nästa fråga ahr för mig ett självklart svar: trä...
 
Du kan inte pa fullt allvar rekommendera Leca (lambda 0,2 W/mK) med isoleringsformagan som argument. Lattbetong isolerar dubbelt sa bra (lambda 0,09 W/mK).
 
Nu handlade väl inte denna tråd just om stens isolervärde utan specifict om Stenhusvillan som entreprenör!
 
Varför just Stenhusvillan?
Vi ska bygga Lindenvillan´, kanske kan vara ett alternativ? www.lindenvillan.se
 
Korv,
vad har ni för erfarenheter av lindenvillan? Har ni kommit igång med byggandet?
 
Vi är igång, hus och garage stomme kom tisdag förra veckan!
Erfarenheterna så här långt har varit mycket bra.. Du kan se bygget på - www.villahjelte.se
 
KORV: Det är verkligen kul och intressant att följa er hemsida. Jag kan bara hoppas att du uppdaterar ofta och får med mycket information och bilder.
Ser bra ut!
 
Det kommer bilder alltefersom det händer något.
Nu är huset "tätt"! Det tog gubbarna 7dagar. Dom har legat i bra ska jag säga. Komgärna med synpunkter i gästboken.

Så här långt känns stenhus helrätt!
 
Hejsan! Det vore trevligt med en bild på planlösningen samt någon form av ekonomisk kalkyl för detta fina bygge. Trevlig blogg!
 
Jag skulle akta mig för att bygga hus med Stenhusvillan. De är inte seriösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.