För ganska exakt ett år sedan konverterade jag från direktverkande el till vattenburet och vedeldning.
Mitt första expansionskärl höll ett år... blir rackarns dyrt ifall det kommer att gå ett om året!
Så jag tänkte fråga er om lite saker.
Har en Baxi Solo Innova 30 och 2*1300l acktank med dubbla 15m varmvattenslingor i den ena.
Total vattenvolym i systemet ca 2850liter.
Enligt Flamco:s beräkningsmall ( http://www.flamco.se/flamco_se/se/expansionskaerl_beraekning.ContentPar.74883.File.tmp/Berakning.xls ) för expansionskärl skall jag ha ett på 300 liter.
Där har vi fel ett... min rörfirma har satt dit ett på 200 liter.
Sen har jag lite funderingar på själva monteringen.
Misstänker att det kanske blir för varmt så att blåsan inte håller.
Se bilden nedan på 200 liters kärlet. Kan man montera det så? På tilloppet så att säga?

Skall tilläggas att jag inte har några som helst problem med min rörfirma... de fixar på garantin. Iallafall har de inte påstått något annat.
 
  • expansionskarl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Tror det är slentrian bland rörisar att sätta expansionskärlet på samma ledning som säkerhertsventilen. Dumt för det är på pannans varmaste punkt. Man får också onödiga värmeförluster. Går att sätta expansionskärlet på annat ställe beroende på hur systemet ser ut..
 
Men är det FEL att sätta kärlet så?
Rent fysiskt så skall det sitta nära pannan men på returen enligt monteringsanvisningarna.
Det skiljer ju inte överjäkligt mycket i temp på returen/tilloppet pga laddomaten.
Men visst tusan blir kärlet varmt!
 
Hej mitt kärl sitter anslutet i botten på acktanken,det blir aldrig varmt.:)
 
_ap_
Tror det bästa stället att sätta ett slutet kärl är retur ledningen från värmesystemet,
på så sätt kommer det aldrig utsättas för varmare vatten än retur tempen.
Vet inte varför man måste envisas och sätta det nära pannan, det har ju ingen betydelse rent funktionellt vars det sitter.
 
_ap_
Maggy skrev:
Men är det FEL att sätta kärlet så?
Rent fysiskt så skall det sitta nära pannan men på returen enligt monteringsanvisningarna.
Det skiljer ju inte överjäkligt mycket i temp på returen/tilloppet pga laddomaten.
Men visst tusan blir kärlet varmt!
Jag skulle våga påstå att det är fel att sätta det på varmaste stället, det är just såna
montage som ger det slutna kärlet dåligt rykte.
 
Har satt mitt kärl vid botten/radiatorretur på acctanken.
Blir bara varmt när tanken är fulladdad...

/IL
 
inli12 skrev:
Har satt mitt kärl vid botten/radiatorretur på acctanken.
Blir bara varmt när tanken är fulladdad...

/IL
Jag har det oxå på radiatorreturen, mitt kärl blir bara lite varmt i toppen om jag tokladdar tankarna på sommaren då det inte snurrar nåt vatten på radiatorreturen.
Bara att koppla om tycker jag, inte ska man fylla expkärlet med hetvatten.
 
På bilden ser det ut dessutom som om kärlets vattenanslutning är på toppen ?
(eller är det en synvilla)

Vet att man ibland kopplar små kärl så, men själv tycker jag det är olämpligt, normalt brukar stora slutna kärl anslutas undertill.

Sen är det helt klart att slutna kärl bör anslutas till kalla sidan i systemet (Botten på acktank eller på ledning därifrån är lämpligt).
 
Skall kolla ifall det kan vara möjligt att fixa med annan inkoppling.
Det blir ett långt rör från acktankarna i så fall... har inte plats för expansionskärlet på annan fysisk plats än där det står idag.
Kan ju vara trevligt ifall man fick det lite kallare så man slipper byta ett per år...
 
Joho eller så kan du be din rörmokare montera ett öppet kärl på vinden ,när han ändå är hos dig.:)
 
Maggy skrev:
Skall kolla ifall det kan vara möjligt att fixa med annan inkoppling.
Det blir ett långt rör från acktankarna i så fall... har inte plats för expansionskärlet på annan fysisk plats än där det står idag.
Kan ju vara trevligt ifall man fick det lite kallare så man slipper byta ett per år...
Du kan väl be dom dra från röret nere vid golvet (bara laddomaten ligger mellan kärl och panna), för det kommer väl från tankarna?
Sedan så ska du be dom sätta in en avstängningskran innan kärlet, så kan du byta det vid behov utan att behöva tömma hela systemet.

Edit:
Såg nu att du skrev att laddomaten låg mot tankarna, den borde sitta så nära pannan som möjlig, helst på väggen mellan kärlet och pannan.
 
Redigerat:
Så blev allt ordnat utan knorr...

Har nu ett nytt 300 liters kärl som är monterat på rätt sätt.
Ytterligare ett bevis på att man har rätt rörfirma!:)
Rörteknik i Kalix monterade min anläggning.
De sålde verksamheten till YIT som tar på sig garantijobb utan att tjafsa.
Fem plus för att följa Aftonbladets skala.

Måste även passa på att tacka för er hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.