Har precis lagt klart laminatgolv från Pergo. Ett mörkt golv som heter Expression Plank. Stark hållbarhet med 50 års garanti, det som kallas för Guldvarianten för Pergo. Därför tror man att golvet tål det mesta, men icke...

... det är grymt motståndskraftigt mot repor verkar det som. Var exempelvis svårt att rista in märke när jag skulle kapa plankorna i rätt längd. Sen händer det - jag tappar ett litet garderobshandtag i metall ned på det färdiglagda golvet. Det blir ett litet, ljust, märke direkt, viket syns direkt på det mörka golvet.

Kan golvet behandlas med något som ökar dess motståndskraft mot framtida skador? Blir lite paranoid. Har redan upptäckt 2-3 små märken som uppkommit under renoveringen. En liten metallsak kan orsaka påtagligt synbara märken direkt. Supertrist. :mad:

Vad rekommenderas att fylla i hålen med, för att täcka och dölja uppkomna skador bäst?
 
Läst något om tvåkomponents spackel. Blir väl till att höra med butiken där jag köpte golvet eller i någon bygghandel.

Fortfarande otroligt irriterande att sådana små skador kan uppkomma på den här typen av tåliga golv. Kanske ett måndagsexemplar, eller Pergo laminat är så här känsligt?

Blir det helt omöjligt många små hål, lutar det nästan åt reklamation. Stör mig på sådant här oerhört mycket.
 
Hej! gå till butiken där du köpt golvet.Får du ingen hjälp där?Så gå direkt till Pergo,måste va nåt fabrikationsfel på ditt golv?:)
 
Hej! gå till butiken där du köpt golvet.Får du ingen hjälp där?Så gå direkt till Pergo,måste va nåt fabrikationsfel på ditt golv?
Ska höra med butiken imorgon. Fabrikationsfel, kan det verkligen vara så illa? Upprörande isåfall.

Pergo laminat med den slitstyrkan (Guldkvalitet) borde tåla det mesta. Jag får ta och klaga en del.
 
Pergo laminat med den slitstyrkan (Guldkvalitet) borde tåla det mesta. Jag får ta och klaga en del.[/quote] Skulle ja oxå göra,när dom går ut med att det är första klassgolv,enligt nån reklamfilm ja sett så ska golvet hålla för en leksaksbil i järn som slängs från andra våningen.:)
 
Inget håller för allt. Tappar man något tungt så spricker laminatytan eller trycks in. Det blir jättesvårt att laga. Har man klickgolv kan man överväga att byta den skadade delen. Är golvet limmat så får man möblera om och lägga en matta där eller nåt. Att åberopa garanti för något man tappat på golvet är svårt. De tar heller inte emot fabrikationsfel efter att golvet är lagt. Skador ska man inspektera innan golvet läggs och då är det bara att begära byte.
 
Så fall kvittar det vad man köper för laminat,kan man lika gärna köpa på Byggmax.:) Stå på dig WHUFC
 
Consensus skrev:
Inget håller för allt. Tappar man något tungt så spricker laminatytan eller trycks in. Det blir jättesvårt att laga. Har man klickgolv kan man överväga att byta den skadade delen. Är golvet limmat så får man möblera om och lägga en matta där eller nåt. Att åberopa garanti för något man tappat på golvet är svårt. De tar heller inte emot fabrikationsfel efter att golvet är lagt. Skador ska man inspektera innan golvet läggs och då är det bara att begära byte.
Stämmer inte riktigt överens med vad jag läst och hört.

Talade med butiksägaren som sålde golvet till mig. Han sa att om man tappar något olyckligt och har oturen, så kan en bit av golvet fläkas upp. Jag har tydligen haft den oturen ett par, tre gånger redan.

Det går att laga en liten skada med tvåkomponents spackel, så att skadan näst intill blir osynlig. Ytan blir dessutom i princip lika hård som laminatet. Det var i varje fall vad butiksägaren lovade. Jag inväntar spacklet som kommer nästa vecka.

Svårt att inspektera golvet innan det läggs och innan man tappar något på det. Kan ju inte stå och knacka på varje planka med något objekt i metall. Dessutom har jag läst att golv med fabrikationsfel har bytts ut helt och hållet med full ersättning och där dessutom hantverkare fixat allt. Det är som sagt var 50 års garanti på många golv, och om golvet inte hållet måttet - gäller garantin.

Vi får se hur golvet kommer att se ut i framtiden. Jag har alla rättigheter och garanti att lita på trots allt. Under tiden blir det till att laga små märken med spackel.
 
Har ett 20år gammalt Pergo som fortfarande är snyggt, dock ljust golv, som inte är repigt men har två märken efter tyngre metallföremål vi har tappat. Det är ju ett plastmaterial så har man otu att en vass metallkant träffar snett så kan det säkert hända. Så detta är en egenskap hos laminat att små bita kan gå bort, vilket även gäller merparten av klinkergolven att det kan flisa ur. Så att det är fabrikationsfel betvivlar jag.
Den största skillnaden mellan billiga och dyra glaminatgolv är passform vid läggning och reptålighet, samt att de dyra verkar tåla bättre om man slår ut t.ex. vatten.
Då vi har ett ljust golv har jag bara lagt i vanlig transparent epoxilim för att få en slät och tät yta, men märket syns. Man skulle i ditt fall kunna "dutta" men en liknande färg och sedan lite lack ovanpå.

Redigerat; Detta med garantier tar jag alltid med en nypa salt om du läser dem finns det massa skrivningar som "gäller normalt slitage", mm, och undantag. Se det mera som att detta golv har en högre hållbarhet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.