Stålborste för vinkelkap borde göra susen.. Alt sandbläster
 
H
Utan teflon går det inte att steka. Ge den till någon som spelar pingis och skaffa en riktig gjutjärnare.
 
Teflonpannor är väl oftast gjorda av nån sorts aluminiumlegering. Numer lagar man inte mat i aluminiumkärl, så gör som holmertz föreslår och skaffa en gjutjärnspanna.
 
Är den av rostfritt stål och du kan få bort all teflonbeläggning så är det inte alls osannolikt att du kan få en mycket bra stekpanna. Det som skiljer en rostfri från en gjutjärnspanna är sättet att steka i den, en rostfri lämpar sig bara till kött (nöt, fläsk etc.) och har den egenheten att köttet sitter fast i pannan tills det är lagom stekt, innan dess kan du inte vända det.
Om jag vore som du skulle jag inte tveka att prova, jag har själv en rostfri panna från Fissler och jag är mycket nöjd med den. Kolla gärna Fisslers produkter för mer info om funktionen.
 
Man kan köpa en ny teflonpanna för under hundringen på rusta. verkar inte det vara ett bättre alternativ?
 
MathiasS skrev:
Man kan köpa en ny teflonpanna för under hundringen på rusta. verkar inte det vara ett bättre alternativ?
Han verkar ju vilja ha bort teflonet, inte ha nytt?
 
Gasbrännare och sedan pollera eller glasblästring
 
Lite bakgrundsförklaring:
Stekpannan är av rostfritt stål och jag har induktion. Problemet med teflon är att det inte tål den hetta som wokning kräver. Därför vill jag ha bort teflonet för att ha kvar pannan som wokpanna (om det skulle fungera).

Fisslerpanna har jag redan. Har använt den ett par gånger men orkar inte hålla på att gnugga bort inbrända rester efter stekning på hög värme (gör säkert nåt fel men vet inte vad.) Så nu vilar Fisslerpannan i koma längst ner i kastrullskåpet...
 
H
Rostfritt stål leder värme dåligt och fördelar värmen uruselt. Bättre en wok av vanlig konstruktionsplåt som fördelar värmen bra.
 
Redigerat:
jerk skrev:
Gasbrännare och sedan pollera eller glasblästring
INTE GASBRÄNNARE!!!!!!!!!

I teorin finns det inget väte i PTFE, men i praktiken finns det alltid väte tillgängligt. Vad som händer när man hettar upp teflonet är då att det bryts ned så att det bildas HF, dvs Fluorvätesyra. HF är en av de otrevligaste kemikalierna man kan komma i kontakt med. Bland annat går det snabbt rakt igenom huden och muskulatur och annan vävnad och börjar lösa upp benvävnaden. Det lär vara mycket plågsamt. Dessutom gör benupplösningen att man får stora mängder Ca och P i kroppen, vilked leder till en massa andra otrevligheter med kroppens system som "stänger av",som de brukar säga i Dr. House.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fluorvätesyra
 
Redigerat:
Ngn som vet hur många grader celcius som krävs innan fluorvätesyran bildas?
 
Hmmmm, att slipa bort teflonet i pannan tror jag inte är någon bra ide. Du kommer att få en tunnbottnad stekpanna med ett underlag av "gud vet vad" att steka på. Vill man inte ha teflonpannor ska man satsa på rejäla gjutjärnspannor.
 
Låter som man bör ta det lite försiktigt med denna typ av experiment. Du steker väl inte pannkakor åt barnen i den iallafall va?

/A
 
Pannan skall användas som wokpanna på min induktionsspis (inte för barnmat). Jag har redan gjutjärnspanna men den är opraktisk för wokning (tung att kontrollera när man kastar runt det som skall wokas, stor risk för att repa/spricka glaset på induktionshällen, diskas inte så bra i diskmaskin...).

Vad hade egentligen stekpannorna för beläggning på insidan innan alla blev teflonindränkta? Nån som kommer ihåg?

Stekpannan kommer inte att bli tunnbottnad, den har typ 3 lager av stål i botten och leder värme bra (därför vill jag ha kvar den som wokpanna).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.