Hoppas att jag i och med detta startat en het diskussion!!!

Jag har i dagarna valt att installera en luft/vatten-värmepump. I vårt fall var bergdjupet svårbedömt. Enligt vår installatör skiljer det endast 2500 kWh i besparing mellan berg och luft/vatten. Vi valde Thermias värmepumpar som utvinner energi ner till -20 grader (COP 2.0 vid 35 grader och 1,6 vid 50 grader).

Har man därför ett stort bergdjup eller svårt att bedöma djupet till berg, så tveka inte att välja luft/vatten oavsett vad installatören anser. Detta är min åsikt.

Naturligtvis är pellets eller egen ved "outstanding" när det gäller pris, men bekvämligheten förlorar ni på.
 
Vi får väl hoppas att din installatör har rätt.
Annars vore det ju synd.
 
Befälhavaren skrev:
Hoppas att jag i och med detta startat en het diskussion!!!

Jag har i dagarna valt att installera en luft/vatten-värmepump. I vårt fall var bergdjupet svårbedömt. Enligt vår installatör skiljer det endast 2500 kWh i besparing mellan berg och luft/vatten. Vi valde Thermias värmepumpar som utvinner energi ner till -20 grader (COP 2.0 vid 35 grader och 1,6 vid 50 grader).

Har man därför ett stort bergdjup eller svårt att bedöma djupet till berg, så tveka inte att välja luft/vatten oavsett vad installatören anser. Detta är min åsikt.

Naturligtvis är pellets eller egen ved "outstanding" när det gäller pris, men bekvämligheten förlorar ni på.
din frågestänning ger inte nått behov av diskution !

får man fråga var i landet du bor & vad ditt hus drar i energi, samt vilken inomhus temp du har.

kolla sedan på oferten vilken tiomhus temp som står på beräkningen

vet du vilken radiator tempratur du har vid en viss utomhus tempratur?

vad kostar den lösningen du valde?
 
Kolla in lite på den värmepump du köpt. dom anger COP exklusive fläkt & cirkpump & dom har inte tagit in avfrostningarna i beräkningen, så COP är betudligt lägre.
sedan så ser du att en 10KW pump bara levererar 10 kW vid en ute temp på +7 grader, när du är nere på dom där -20 så får man bara ut 5kW
& om det ar en diskution du ville ha så är det väll ett bra skäl att välja nån form av markvärme, det är ju när det är kallt man behöver mycke kW

ditt COP på 1,6 är ju kanske bara 1,3 & det är bara på dom där 5kW, resterande är ren elpatron.


men det är klart, ju längre söder ut man bor desto varmaren har man & då är det ju mer OK att köra luft/vatten

bergvärmen ger samma effekt het oberoende på utetempraturen
 
om vi säger att huset kräver 11kW när det är -20 grader så får vi i verkligheten et COP på 1,12 ( då har jag ändå inte räknat med avfrostningarna!)
Så frågan är om det är värt att förkosta livslängden på maskinen, kanske man tjänar mer på att låta den stänga avsig tidigare?
 
skiljer det endast 2500 kWh i besparing mellan berg och luft/vatten
= 2 500 kr kan tyckas lite? vad gör du av med idag? Var i landet? Vad har du för hus ålder etc. Ska se om jag kan matcha din installatör med något annat fabrikat och se om siffrorna stämmer för skojs skull  ;)

om vi säger att huset kräver 11kW när det är -20 grader så får vi i verkligheten et COP på 1,12 ( då har jag ändå inte räknat med avfrostningarna!)
Och Carman -20°C är det inte så ofta någonstans i landet och förresten var får du 11kw ifrån :-/
 
Jag gjorde åxå en sådan bedömning, då jag för 4 år sen stod i valet mellan frånluftvärme och bergvärme. Jag valde frånluften för 57.000:- (inkl nermontering av gamla vraket).
3 år senare gick frånluftvärmepumpens kompressor sönder för andra gången. Jag har nu bergvärme och frånluftvärmepumpen kokar varmvatten åt mig med den inbyggda el-patronen.
Jag har kört bergvärmen (www.saveitnaturvarme.se) utan några som helst störningar över ett år och förväntar mig att inte behöva byta ut bergvärmeanläggningen på minst 30 år (då plattvärmeväxlarna ev. har packat ihop). Övriga komponenter går att byta ut.
Undrar hur det ser ut med den luft/vatten värmepump du anskaffat? Hur länge håller den och har du några specialtillverkade komponenter?
Det är sådana frågor jag och många med mig glömmer bort första gången man slår till och köper en värmeanläggning förblindad av all reklam som dimper ner i brevlådan.
 
Många sunda påståenden...

Naturligtvis beror det på var man bor. I mitt fall bor jag i Mölndal, så några -20 grader är det väl sällan. I år har det dessvärre varit kallt långa perioder.

Kalkylerna som säger att skillnaden i besparingen mellan de två alternativen blir 2500 kWh baseras på en innetemperatur på 22 grader. Vattentemperaturen på utgående radiatorledning i mitt fall ligger på runt 50 grader vid en utetemperatur på -20 grader.

Nog måste det väl vara så att kalkylerna som installatören upprättar tar hänsyn till övriga faktorer, såsom avfrostning och fläkt, eller?

Eftersom jag valt Thermia tror jag också att reservdelar bör finnas.

Avståndet till berg på 45 meter för min del kvarstår.

Vår förbrukning efter en del utbyggnader kommer att hamna på cirka 3 kubik olja.

2 500 kr kan tyckas lite? vad gör du av med idag? Var i landet? Vad har du för hus ålder etc. Ska se om jag kan matcha din installatör med något annat fabrikat och se om siffrorna stämmer för skojs skull
Rogge_vvs - Se om du kan matcha min installatör.

Varför jag valde Thermia beror nog till största delen på att de funnits länge på marknaden och antagligen ligger långt framme rent tekniskt.
 
Kör Nibes kalkylprog, närmast tillhands, de olika tillverkarna prognoser ger ungefär samma resultat ändå.

Berg
Nibe 1215-7 aktivt borrhål 120m effekttäckninggrad 96% energitäckningsgrad 99,5% cop 3,3 avgiven energi vp 22 500 kw, tillförd energi vp 6 769 kw, tillsatsenergi (elpatron) 3kw, minst -15°C innan tillskott, energibesparing = 15 732 kwh/år. Återbetalningstid 8,5 år

Luftvatten
Nibe 2010-8 effekttäckningsgrad ?? energitäckningsgrad 92% cop 3,0 avgiven energi vp 20 777 kw tillförd energi vp 6 942 kw tillsatsenergi (elpatron) 1 726 kw, tillskott från -6°C, energibesparing = 13 835 kwh/år. Återbetalningstid 6 år

Man skulle kunna gå ner en modell på båda alternativen, man skulle då få lite mera eltillskott. Som du ser var han nog inte så dum din installatör iaf. Skillnaden i detta fall blev bara 1 897 kwh.

Kostnad för att borra 120+45 meter = ca 50 000 kr
Räknar med
bergvärme 150 000 kr totalinstallation
luftvatten 100 000 kr totalinstallation

rogge
 
3 år senare gick frånluftvärmepumpens kompressor sönder för andra gången. Jag har nu bergvärme och frånluftvärmepumpen kokar varmvatten åt mig med den inbyggda el-patronen.
Jag har kört bergvärmen (www.saveitnaturvarme.se) utan några som helst störningar över ett år och förväntar mig att inte behöva byta ut bergvärmeanläggningen på minst 30 år (då plattvärmeväxlarna ev. har packat ihop). Övriga komponenter går att byta ut.
Bas hur investerar/tänker du egentligen?
Frånluftspumpen kompressor går sönder 2 gånger inom 3 år, sen kokar du varmvatten med resterna. Hade du ingen garanti? Och varför kokar du varmvatten med elpatronen när du har bergvärme? Idag har du ofta 4 års garanti med förlängning till max 10 år på kompressorn. Varför tror du att din bergvärmepump har en annorlunda/bättre kompressor än frånluftspumpen? Och vad har du för belägg att inte dina grejor försvinner från marknaden inom 10år?
rogge
 
rogge_vvs skrev:
skiljer det endast 2500 kWh i besparing mellan berg och luft/vatten
= 2 500 kr kan tyckas lite? vad gör du av med idag? Var i landet? Vad har du för hus ålder etc. Ska se om jag kan matcha din installatör med något annat fabrikat och se om siffrorna stämmer för skojs skull  ;)

om vi säger att huset kräver 11kW när det är -20 grader så får vi i verkligheten et COP på 1,12 ( då har jag ändå inte räknat med avfrostningarna!)
Och Carman -20°C är det inte så ofta någonstans i landet och förresten var får du 11kw ifrån :-/

-20 ja det beror ju på var man bor  ;)
nä tilverkaren hade inte några bra siffror att visa, dom visa bara +7 & -20
allt där i mellan skulle jag vilja se innan jag köpte nått! man det är lite dyra grejor för att schansa.

11Kw tor jag ur luften, tyckte det lät som ett normalt tipp effekt behov för et hus på 150 m2 när det är -20 grader, men det beror ju på huskonstruktionen!


även om vi skulle räkna med 9kW som ett nytt hus kanske har så blir det nästan ingen skilnad! då elpatronerna måste hjälpa till rätt ordentligt!
 
Befälhavaren skrev:
Många sunda påståenden...

Naturligtvis beror det på var man bor. I mitt fall bor jag i Mölndal, så några -20 grader är det väl sällan. I år har det dessvärre varit kallt långa perioder.

Kalkylerna som säger att skillnaden i besparingen mellan de två alternativen blir 2500 kWh baseras på en innetemperatur på 22 grader. Vattentemperaturen på utgående radiatorledning i mitt fall ligger på runt 50 grader vid en utetemperatur på -20 grader.

Nog måste det väl vara så att kalkylerna som installatören upprättar tar hänsyn till övriga faktorer, såsom avfrostning och fläkt, eller?

Eftersom jag valt Thermia tror jag också att reservdelar bör finnas.

Avståndet till berg på 45 meter för min del kvarstår.

Vår förbrukning efter en del utbyggnader kommer att hamna på cirka 3 kubik olja.

2 500 kr kan tyckas lite? vad gör du av med idag? Var i landet? Vad har du för hus ålder etc. Ska se om jag kan matcha din installatör med något annat fabrikat och se om siffrorna stämmer för skojs skull
Rogge_vvs - Se om du kan matcha min installatör.

Varför jag valde Thermia beror nog till största delen på att de funnits länge på marknaden och antagligen ligger långt framme rent tekniskt.

Mycke möjligt att Luft7vatten är det bästa alternativet i ditt fall.
men frågan var inte ställ Varför ska jag välja bergvärme, utan du fråga, varför välja bergvärme.
 
Ingen större skillnad på frågor, tycker jag.

Angående antagandet av effektbehov i ett hus:
Mitt hus, från 1943, alltså isolerat med tapeter och lite trätex, för övrigt plank, luftspalt, mer plank och puts, behöver ungefär 200 kWh/dygn, när det är -20°C på nätterna. Det var det några dagar denna vintern, så jag fick testa.
Jag baserar energibehovet på att räkna på hur temperaturen i ackumulatortankarna sjunker. Annars är det inte lätt att mäta med en vedpanna.
Då är huset byggt i 2½ plan, med källare under hela huset. Två rum på vinden, där vi bara har "antifrysvärme". Annars är allt uppvärmt, fast källaren mest indirekt (vad pannan och ett element ger).
Detta ger alltså ett medeleffektbehov på under 10 kW, vilket jag tycker verkar märkligt lite. Måhända beroende på att en sådan dag skiner solen vackert in genom fönstren och på solfångarna, huset är ombyggt med treglasfönster och diverse datorer står ofta och värmer en stor del av dagen. Sen värmer ju våningarna uppåt till varandra, så det blir klart bättre än att ha alla dessa 350 m² (eller vad det blir) i ett plan. Solfångarnas bidrag i januari har jag inte räknat, för det gör inte mycket nytta ändå. Tre inlägg i pannan behövdes för att hålla värmen de dagarna.

För övrigt är det här "värmeforumet" katastrofalt kantrat mot att vara ett "värmepumpsforum". Antingen borde det byta överskrift, eller så borde det finnas en klistrad tråd med vettiga alternativ också. Med tanke på hur elpriserna säkerligen kommer att stiga framöver kommer många plötsligt att sitta på pottkanten igen, speciellt om de har investerat i värmepumpar med icke alltför imponerande COP. Snålt tilltagna pumpar och/eller långsamt kallnande borrhål kommer att dra upp kostnaden. Förmodligen blir det så att endast de som producerar eller äger (delar av) produktionsbolag för elström kommer att ha råd att köra uppvärmning som ändå till stor del baseras på tillförd elenergi. Alternativ där el används enbart för styrning, cirkulation och liknande är det rätta för framtiden. Pumpar och fläktar med PM-motorer med elektronisk kommutering visar en driftsekonomi som vida överstiger vad vi sett tidigare. Med den typen av utrustning, samt för övrigt energi från någon värmekälla, som förmår ge tillräckliga temperaturer utan behov av kompressor, kommer sådana system att bli mer och mer intressanta. Exempel på sådana källor (mer eller mindre) är fjärrvärme, förbränning av trä i olika former och solpaneler.

Att inrikta ett värmeforum huvudsakligen på värmepumpar är inte lika omodernt som att ha ett "oljeforum" eller "direktelsforum", men har man ett COP på två är det ändå exakt hälften så dumt.
 
Rogge
Varför tror du att din bergvärmepump har en annorlunda/bättre kompressor än frånluftspumpen?
Jag tror inget om kompressorn som sådan.
FrånluftVP har propan som köldmedia. Läs vad konsumentverket skriver om det.
Bergvärme brukar mestadels köra med R407C vilket inte sliter lika mycket på kompressorn.
Och vad har du för belägg att inte dina grejor försvinner från marknaden inom 10år?  
Försök att hitta enda komponent i en Bonus värmepump som inte fanns i marknaden för 10 år sen (ja kompressornerna har utvecklats, kanske även expansionsventilerna men annars är det samma komponenter) och de kommer att finnas många år till. Om du tror att en styrdator ska finnas som reservdel om 10 år så kan du försöka tänka dig hur du skulle bli bemött om du ringde upp en datortillverkare och bad att få köpa en reservdel till din 33 MHz IBM du hade med dos 3.1.
Standardkomponenter är grunden för framtidsäkrad underhåll.
 
BAS skrev:
Om du tror att en styrdator ska finnas som reservdel om 10 år så kan du försöka tänka dig hur du skulle bli bemött om du ringde upp en datortillverkare och bad att få köpa en reservdel till din 33 MHz IBM du hade med dos 3.1.
Standardkomponenter är grunden för framtidsäkrad underhåll.
Den jämförelsen visar att du inte har en aning om vad du pratar om. Just beroende på att konsumentprodukter som persondatorer utvecklas i rasande takt, används inom industrin komponenter som är tänkta just för det. För några år sedan utvecklade vi ett nytt styrsystem till våra maskiner på jobbet. Kortet är PC-kompatibelt, men bestyckat med en processor på 133 MHz. Just för att det är en inbyggnadsprocessor, där tillverkning/tillgång garanteras i minst 10 år framåt.

Hälsningar från en som jobbat med datorer i industriell miljö i 20 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.